Någon som vet vad som gäller för trädfällning när det finns elledningar presis jämte? Är det elbolagen som sköter den biten då?
 
Kan bara tala om egen erfarenhet. Vi har fällt på landet när ledningarna hotats av träd. Men samtidigt har elbolaget Vattenfall på eget initiativ utan att rådgöra med oss fällt träd som de anser kan påverka ledningarna.

Jag tror du har både rätt och skyldighet att fälla träden. Om inte för din egen elförsörjnings trygghet.

Ring ditt aktuella el-bolag och fråga.
 
Jag berättar också om egen erfarenhet! :)

då vi flyttade till vårt förra hus stod det några björkar och skymde solen för oss. Dessutom precis bredvid några elledningar. Fick "höra av någon" att elbolagen tar ner träd som står i riskzonen för deras ledningar.

ringde då fortum som var vår elleverantör. De förnekade att de kunde hjälpa till med fällning, men att de kunde vara med och övervaka då jag själv fällde dem. Aldrig svarade jag, detta har jag inte kunskap för utan då får de stå där de står. Ner lär de ju komma någon gång i framtiden på ett eller annat vis, men nu får de stå kvar i alla fall, tyckte jag.

Killen på forum backade lite, och talade om att de inte "gick ut med" att de kunde hjläpa till med trädfällning, men att jo visst, de GÖR det, men helst inte så att säga. Han skulle vidarebefordra min önskan.

Inget hände på någon månad. Mailade då istället fortum, och hänvisade till samtalet jag haft. Fick svar igen att "de kunde vara med och övervaka men tar inte ner några träd". Och jag svarade återigen att "ner kommer de alltid" men jag själv har varken tid, pengar eller kunskap till detta just nu. Då tog det bara två dagar, innan det ringde i telefonen, och det var två killar från fortum som undrade om de kunde komma och fälla våra träd dagen därpå. vilket de naturligtvis var ytterst välkomna att göra! :D

De KAN fälla träden åt dig, men det krävs lite vänlig övertalning tror jag! ::)
 
Har i och för sig inte med elledningar att göra, men det där med trädfällning är en jäkla soppa. Min familj är skogsägare och är vana vid skötsel av skog och mark. Försäkringsbolagen har också åsikter och ibland är gränserna knivskarpa.

Runt min nuvarande hustomt finns dels en kommunal allmänning, dels en samfällighet som i princip betraktas som en allmänning och ägs av 11 delägare. Skogen är dåligt hållen och består delvis av halvruttna björkar som faller av sig själva. Samfälligheten är avsedd för betesmark.
Vid uppförandet av vårt hus bar sig inte bättre än att en halvdöd björk rasade av sig själv rakt mot huset och landade en meter från en av snickarna. Ingen skada skedd, men jag ringde försäkringbsolaget och kollade vad som gällde.
- Markägaren måste tillse att detta inte kan hända. Jag får föra talan mot denna person om det blir skador. Problem: Jag kan inte föra talan mot en samfällighet. Ej heller polisanmäla den.
- Jag kan inte försäkra huset mot skador från självdöda träd som faller mot huset i lugnt väder, bara stormfällor. Markägaren får stå för ev. kostnader för skador. Problem: en samfällighet har inga sådana skyldigheter.

Efter samtal med största ägaren i samfälligheten, Göteborgs kommun, löste det sig.
- Det är nog ingen som bryr sig. Ta ner det som ser lurigt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.