Funderar på att bygga om min nuvarande altan till ett glasat uterum och lägga på ett golv utan värmeslingor. Altanen skall användas från tidig vår fram till sen höst med en uppvärmning av en gasolvärmare vid behov. Idag står altanen på en murad stödmur som gör att den är helt tät runt om. Altanen ligger cirka 20-30 cm över marken och är ansluten till huset. Under altanen finns ventilation ut från källaren.
Hur skall jag gå till väga för att undvika kallras i mitt nya uterum och samtidigt kunna ventilera källaren? Hur tjockt behöver det nya altantaket vara om man bor utanför Umeå.
 
L
Ventilation till källaren är det ett hål bara , in eller ut , kan tagas upp ett par hål i stödmuren
och sätta galler , det med kallras kommer du inte ifrån med stora fönster , taket är beroende på snölasten som kan komma , vet inte så mycket om detta , har du någon granne som byggt , fråga
Isolera golvet :: reglar , isolering emellan , spånskiva med golv på
 
Redigerat:
Behöver jag lägga någon fiberduk innan jag isolerar golvet? Skall jag lägga lägga plast på isoleringen som jag gör mellan reglarna? Är det bättre att lägga spånskiva och golv mot ett nytt impregnerat trägolv?
 
L
Är trallen jämn , måste du ha isolering i golvet , det gör nog varken till eller från med isolering där , går att lägga en masonit och klickgolv , funderar du på att lägga någon matta med klinkermönster , så ska det vara masonit som är nåtat annars syns skarvarna
i genom mattan , hur blir det med väggarna , isolering där ??
 
Väggarna skall isoleras och ett nytt tak på 16 eller 32 mm skall monteras. Du nämnde klickgolv direkt på masoniten, funderar i så fall på matta. Men behöver jag någon duk på marken för att undvika fukt och kyla?
 
L
H hawe skrev:
Väggarna skall isoleras och ett nytt tak på 16 eller 32 mm skall monteras. Du nämnde klickgolv direkt på masoniten, funderar i så fall på matta. Men behöver jag någon duk på marken för att undvika fukt och kyla?
Du har trall i dag med springor mellan , det luftar rätt bra , en plast på marken är inte fel då du
spikar igen , då är frågan , att isolera golvet OK men är det inte ett måste , lägga en s.k. board nåtat och oljad på trallen sen matta på den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.