Hej!
Jag håller på och renovera badrummet i vårt hus från 1959 och har nu kommit så långt att jag ska börja bygga det nya avloppet för badrummet. Att få isär de gamla gjutjärnsmuffarna var omöjligt så fick kapa röret på det bästa möjliga stället. Sitter nu med en 110 mm slätände och ungefär 2 cm till början på nästa muff där jag ska koppla in det nya avloppet.

Hur skarvar jag detta på bästa sätt? Ser tre alternativ som eventuellt fungerar.
1. Dubbelmuff. Fördel ingen strypning av födet. Nackdelar: tveksam om den lilla rörlängden på 2 cm är tillräckligt för att fästa muffen bra. Blir en "kant" i muffen (smutssamlande?)
2. Ersättningsmuff. Fördel att den går skjuta in helt i röret känns bäst. Nackdelar : strypning av flödet.
3. Övergång i gummi med slangklämmor. Fördel: Borde kunna bli mindre kant än med dubbelmuff. Kan skjuta ihop rören precis mot varandra. Nackdelar. Känns tveksamt med slangklämmor men det kanske funkar. Blir kanske en kant här också som med dubbelmuff då snittet inte är spikrakt.

Jag tror mest på alternativ 2 eller 3 men vilket är bäst? Erfarenheter? Ersättningsmuff känns bäst men är strypningen ett problem? Anslutet till röret är en toalett, ett handfat och ett badkar med dusch.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mnsk
  • Laddar…
L
Du kan göra som du vill med 2:an eller 3:an , det händer inget med någon kant .
Angående att ta isär i muff på gjutjärn , antingen är det drevat eller blyat , det går att köra med en borr och luckra upp det i mellan , kan ta lite tid
 
Krilleman
Alt 4.
Vanlig JET-koppling 110 klass B (Om ditt kapade gjutjärnsrör är 110mm)
110mm instickshylsa är bra att montera i plasten. Blir 2mm "strypning" men ingen större fara.

ed63635d7f057d80b710ca2a9b049ed9.jpg

GBG_MA_Instickshylsa_1198324_7369.jpg
 
Tack för tipsen! Muffarma är precis som du säger drevade med bly så ska testa att borra ur det imorgon och se om jag får isär det. Hur tätar jag bäst mellan gjutjärnsmuffen och slutänden på plaströret? Lin? Eller finns någon typ av kitt eller pasta som kan användas?
 
L
R RSM skrev:
Tack för tipsen! Muffarma är precis som du säger drevade med bly så ska testa att borra ur det imorgon och se om jag får isär det. Hur tätar jag bäst mellan gjutjärnsmuffen och slutänden på plaströret? Lin? Eller finns någon typ av kitt eller pasta som kan användas?
Inte säker , men har för mig att det finns övergångar för det , angående blyning i skarven
dom är diktade ner mot botten , om du drar med borren runt när den snurrar så fräses det bort
bly är mjukt
 
Krilleman
Redigerat:
R RSM skrev:
Tack för tipsen! Muffarma är precis som du säger drevade med bly så ska testa att borra ur det imorgon och se om jag får isär det. Hur tätar jag bäst mellan gjutjärnsmuffen och slutänden på plaströret? Lin? Eller finns någon typ av kitt eller pasta som kan användas?
Har försökt borra ur drevat bly, he he ! Din kanske är annorlunda men jag slösade bara bort tiden. Ang muff, gör gärna som andra föreslagit. Själv tycker jag gummimuff är enklast, ser inga problem att sätta på 2cm, det skall väl gjutas på plats och allt sitter fixerat. Gummimuff kan inte bli problem med passning.
 
Min rörläggare smälte bort blyet. Tog lite tid och gas.
 
Staffans2000
Värm Muffen med en svets samtidigt som du vickar på rörstumpen så brukar det gå lätt.
 
Det blev minsta motståndets lag, alternativ 3 då det enda som gick att uppbringa i min stad under semestertider var en fernco-koppling från biltema.
Då badrummet måste bli klart så snart som möjligt kunde jag inte invänta någon onlinebutik. Verkar fungera bra. Tack för alla råd.
 
Väcker en gammal tråd men undrar varför man använder instickshylsa på avloppsröret? Någon speciell anledning?

//Andreas
 
S Sandman88 skrev:
Väcker en gammal tråd men undrar varför man använder instickshylsa på avloppsröret? Någon speciell anledning?

//Andreas
Antar det för man inte ska åt kopplingen för hårt så att plaströret deformeras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.