Hej på er!
Det är så att jag köpte hus för ett år sedan, men en torpagrund, huset va värderat till
1 200 000kr. Fick huset för det. Anledningen att huset gick billigt va att alla som kollade på huset blev avskräckta när dom läste protokollet. Man kunde nämligen inte besiktiga torpagrunden då de bara va cirka 10cm mellan sprängsten/jord och bjälklag/trossbotten.

Fukthalten låg på 19% när det mättes i ventilationshålen. Jag gjorde ju en liten chansning men hade bestämt mig för att gräva ur hela grunden. Totalt körde jag bort 35 kubik jord/sten som jag öst ur huset för hand. Började i ena hörnet, va ett jävla grisjobb! När allt va ute så kunde man krypa runt under hela huset. Cirka 80cm mellanrum mellan mark och bjälklaget, har nu öst in 8-16 makadam(tvättad) och lagt en plast uppe på det. Nu är det cirka 55-60cm kryputrymme. Jag undrar om någon gjort något liknande projekt och sedan värderat om huset? Nu är fukthalten nere på normala värden , bjälklaget / syll / trossbotten ser jättefräscht ut!


Somsagt undrar vad en sådan renovering kan höja värdet på kåken med. Va ju trots allt pga grunden de blev värderat som de blev. I övrigt en fint hus. Finns att göra så småningom men fullt beboeligt många år!!

Blev visst ett långt inlägg ! Hoppas ni orkar läsa!

Mvh
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Om det är ett attraktiv område och normal efterfrågan minst lika mycket som en firma skulle ha betalt för jobbet gissar jag
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är ett attraktiv område och normal efterfrågan minst lika mycket som en firma skulle ha betalt för jobbet gissar jag

Oj, så pass mycket, misstänkte de skulle öka ett pr hundra kanske. År 2009 fick han vi köpte huset av en offert på de jobbet jag gjort nu. Den låg då på 475 000kr kan tänka mig att de är mer idag ;p
 
Oj, det var nog mycket luft i den offerten. Skulle tro det är bra mycket billigare än så
 
Frågan är om de verkligen är de. De gick inte med sugbil, vilket innebar att de va handgrävning som gällde. Från ett hål i grundmuren. För stora sten och alldeles för hård packad jord/sand
 
Perfekt jobb förr två grovisar från öst. Räkna hur många timmar det tog för dig och lägg på lite och addera med normal timlön.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Jag tror inte man skall hänga upp sig så mycket på vad det kostat, eller borde ha kostat att åtgärda.

Utan man måste titta på vad hus i liknande stil och skick går för i området.

I vissa områden kan ett fel på huset "värderas" till två eller tre gånger vad det skulle kosta att åtgärda, i andra områden blir värdet av en åtgärd kanske bara 10% av vad åtgärden kostar att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.