Hej jag har rådivit ett par vänner som ska bygga kök i ett f.d. garage att isolera med styrencellplast ovanpå befintlig betongplatta. Garaget är ihopbyggt med husets ena långsida. Både är teglade, ca 1930. Jag föreslår: platonmatta med 300 mm uppvik och ventilerad fotlist, 300 mm styrencellplast, masonite undergolv och trägolvm med ev. golvvärme. Har någon, annat bättre förslag? 8)
 
Ut med befintlig platta och jord så att de får plats med minst 20 cm kapillärbrytande makadam, isolering efter behag och ny platta på detta. Plattan kan med fördel ha ingjuten golvärme, antingen vattenburen eller el. Ovanpå detta passar klinker bra i ett kök.
 
Tack, jo jag har föreslagit det men plattan är gjuten för att köra lastbil på och tjock, väl armerad och med makadam under. Vad kan vara det det värsta som kan hända om betongplattan ligger kvar, kallt, där under golvisoleringen?

Själva boningshuset har uppvärmd källare och jag räknar med att viss värme läcker ut till plattans långsida så att plattan inte fryser.
 
Tja, näst bästa är väl att låta plattan vara som du säger. En variant på ditt förslag som jag gjort tidigare är ju att isolera för att sedan gjuta en platta till ovanpå. Jag hade 15 cm styren + 10 cm betong med ingjuten elslinga. Kunde inte ha mer styren pga takhöjden men det blev lyckat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.