Hej!

Jag och min sambo är i startgroparna för att bygga ett domherren ifrån fiskarheden.
Huset är förlängt/breddat 60cm på varje sida.
Vi funderar på att ha 4st helglasfönster och dubbeldörr i helglas mot baksidan, det som är uppåt på ritningen. Vad tror ni?
Vi har ritat upp en planlösning som vi tycker känns "okej" men det är alltid bra att få andras syn på det om något är helt knasigt, jättedumt eller jättebra.

Vad tycker ni om köksdelen? Går den att planera bättre?
Ta gärna en titt på huset och skriv en rad.

/M
 
  • Arkitektritning av en planlösning för ett enplanshus, inkluderar kök, vardagsrum, sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsplan av huset 'Domherren' med utökade mått och planerad inredning inklusive kök, vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonssonmicke Jonssonmicke skrev:
Vad tycker ni om köksdelen? Går den att planera bättre?
Det är inte lätt att säga utifrån den pyttelilla odetaljerade bilden.
Var är spis, ugn, mikro, kyl, frys diskmaskin och arbetsbänk?
Överskåp?

(För övrigt är jag negativ till köksö-konceptet. Varför inte göra en "halvö" i stället?)

Välkommen till Bygga Hus-forumet för övrigt :)
 
Tack!

Jag lade in en till bild med lite små förtydliganden. Klickar man på bilden borde den blir större också :)
Spisen är tänkt på köksön.
Micro, och ugn i det vita skåpet på väggen mot WC och Kyl och Frys på samma vägg.
Arbetsyta blir köksön och hela bänken på sidorna om vasken.
Hur menar du med halvö?
Vi har tänkt att vara utan överskåp.
Hela mittendelen i huset där kök och vardagsrum är blir med ryggåstak.

Vad tycker du/ni om det övriga?
 
Jag är väldigt för köks-ö, men endast som extra stor arbetsyta (och buffe-bord vid enstaka tillfällen). Jag hade absolut inte satt spisen i den, för då behöver ni komplettera någon liten ho i köksön också, och då finns det inte mycket bänkyta kvar.

Jag hade verkligen saknat att ha en utgång till uteplats direkt från köket. Har ni tänkt ha något sånt på fram eller baksidan?
 
J Joh_81 skrev:
Jag är väldigt för köks-ö, men endast som extra stor arbetsyta (och buffe-bord vid enstaka tillfällen). Jag hade absolut inte satt spisen i den, för då behöver ni komplettera någon liten ho i köksön också, och då finns det inte mycket bänkyta kvar.

Jag hade verkligen saknat att ha en utgång till uteplats direkt från köket. Har ni tänkt ha något sånt på fram eller baksidan?
Som köksön är ritad nu är den 230cm lång, tror du man kommer sakna arbetsyta där ändå?
Uteplats blir på baksidan utanför där dubbeldörrarna går ut, där är det sol hela dagen.
På framsidan blir det troligtvis ingen uteplats då den inte är riktigt lika trevlig som baksidan.
 
BirgitS
Det är opraktiskt att ha matbordet precis mitt i gången mellan hallen och barnens sovrum, det innebär att så fort en stol inte är inskjuten kommer någon att irritera sig på den.

Var är det sol klockan 19 när man kanske äter middag med vänner?
Om man måste bära allt porslin och all mat 10 meter från köket genom vardagsrummet till ett matbord ute kommer man inte att äta ute mycket (vilket är skönt att kunna göra).

Badrummet till höger ser onödigt stort ut.
 
Vilka väderstreck är huset i? Man vill gärna ha en rejäl uteplats där det är kvällssol, och en liten där det är morgonsol.

Vad gäller köket får ni tänka på att fläkten blir väldigt dominerande i köksön, när ni har ryggåstak, om ni inte väljer den betydligt sämre varianten med bänkfläkt. En utslagsho med kallvatten MÅSTE ni ha i köksön om ni har spis, så att man inte behöver gå över golvet med pasta/potatisgryta. Barnsäkerhetskrav tror jag.

Därför föreslår jag att ni sätter spisen på den nu tomma väggen mot hallen istället, med ordentlig arbetsyta på båda sidor. Köksön kan då bli lite mindre så att det ändå går bra att passera.

Alternativt sätta högskåpen med kyl/frys/ugn/mikro mot den väggen (kortare avstånd med inköpen) och spisen där dessa är inritade. då går det att göra köksön som ett U istället, vilket faktiskt inte alls är dumt.
 
Tack för svar!

Det är söderläge på den sidan där dubbeldörrarna går ut, det vill säga att vi har sol från morgon till kväll på den sidan.

Hur menar du att man ska ha köksön som ett U, det låter spännande :D


Lägger in ett annat alternativ också, vad tycks?
Fick problem med placering av kamin med denna. Några Ideér på vart man skulle kunna placera den isf?
 
  • Planlösning av ett hus med markerat söderläge, kök med ö, vardagsrum, två sovrum, badrum, och placering för en kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Längs en vägg som är rakt i söder försvinner solen efter 7 på kvällen, så en mindre uteplats utanför allrummet eller högra badrummet är nog trevlig att ha. Kan även vara skön när det är en varm sommar och allt för varmt att vara i solen mitt på dagen.

I ditt nya förslag fungerar nog köket bättre till vardags, men det blir svårt att komma ut genom dubbeldörrarna när det står ett stort bord med stolar i vägen. Men om man normalt har ett bord utan iläggsskivor som man ställer vid vänstra väggen (och bara ställer fram med extraskivor när man har gäster) så löser man det problemet. Då kan det dessutom bli lite mer plats för en fåtölj framför teven så att hela familjen får plats där.

Skulle nog tro att en liten förlängning av kökshalvön så att avställningsytan till vänster om spisen blir lite bredare är bra.

Det är ont om plats i hallen. Är det tänkt att den ingången bara ska användas av gäster?
I så fall se till att få gott om plats för kläder, inkl. blöta och leriga, samt skor i tvättstugan.

Dörren till klädkammaren i föräldrasovrummet bör nog vara i andra änden så man inte behöver gå genom hela sovrummet när man ska hämta något därifrån.

Hur är föräldrasovrummet tänkt att möbleras?
Det är mycket tom golvyta nu. Absolut bättre placering av sängen nu jämför med det tidigare förslaget.

Kontrollera tillgänglighetskraven när det gäller de två badrummen. I det högra, om det är det som ska vara anpassat, är det inte 1 m (eller vad det nu var för mått) fritt på ena sidan av toaletten och om det är det andra så kolla upp rullstolscirkeln i det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jonssonmicke Jonssonmicke skrev:
Hur menar du med halvö?
Tror att du själv redan har insett det :)

Så här ser vår ut:
Ritning över husets planlösning som inkluderar kök, matsal och vardagsrum.

Och det är skönt att slippa överskåp över allt. Vi har bara vitrinskåp över "halvön", och de kan öppnas både från kök och matplats.

Sedan så kan jag varmt rekommendera en eller ett par sådana här öppna hyllor,
för kokböcker, brickor, skärbrädor och liknande:
Öppen hylla med kokböcker och skärbrädor i ett ljust kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ha inte spisen i ön/halvön! Fläkten kommer förstöra hela flödet i den öppna planlösningen och dessutom stänker stekning och då är det osäkert att sitta vid spisen om ön endast är 90 djup.
Placera spis o ho på samma vägg med 120 cm mellan, det är bästa arbetslösningen, tänk på att DM ej ska vara mellan de två. Det krävs avställningsyta vid ugnen och om den sätts i ett högskåp blir det långt att gå till bänken så jag förespråkar ugn under hällen alt högskåp m ugnen i hörnet vid fönsterväggen.
Fiskarhedenvillan har särskilda köksritare, ring och diskutera köket med dem.
Bygg hel garderobsvägg mellan de båda sovrummen, förvaring som göms är snyggast. Tre g i ett rum och två i det andra borde få plats, alt tre i varje. Byggde själv ett hus med sådan lösning, superbra med kläderna som dessutom funkar som ljudisolering.
Även om det är snyggt med dubbeldörren i v-rummet är det smidigare att möblera om ni sätter dörren till vänster.
Dörr in till barn/ungdomsdelen, som det är nu surrar husets alla ljud utan att kunna stängas ute. När vi byggde satte vi skjutdörr in till våra ungdomar-ovärdelig!
Lycka till med allt! Ni har ett antal beslut framför er!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
PS

Jonssonmicke Jonssonmicke skrev:
Fick problem med placering av kamin
Nej, flytta tillbaka kaminen så den kommer någorlunda mitt i huset/rummet!
Den där jäkla TVn är väl inte det viktigaste i huset, den kan väl maka på sig någon meter upp på bilden?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kolla med kommunen om de kräver ho i samma del som häll, vi fick bygglov även om vi har ho i köksö och häll på en bänk. Vi kommer troligtvis sätta en extra ho där men det är inget krav (snarare en rekommendation)

Barstolar vid köksön är jag personligen tveksam till, vi har det idag och använder det aldrig. I vårt nya kök har vi istället valt förvaring, behöver nödvändigtvis inte vara köksprylar, vi tänker ha barnprylar (pyssel mm) där istället. Använder man stolarna så är det en annan femma.

Tycker absolut ni ska ha köksö, men storleken är viktig. För liten och man stör sig på att inget får plats, för stor och det blir förmycket att gå runt varje gång man ska förbi. Vi drog ner vår från 320cm till 240cm, det tycker vi var lagom efter att ha tittat runt i ett gäng visningskök.
 
  • 3D-ritning av ett kök med köksö, inbyggd diskho, häll på bänk, och höga skåp med inbyggda ugnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.