Hej! Har nyligen blivit ägare till ett finsk tillverkat timmerhus från 1963, min fråga är hur kan man på bästa sätt isolera den både på insidan och som alternativ på utsidan.
I dag är det 12cm timmer endast och det "grinar" på vissa ställen mellan stockarna.
Det är en sommarstuga i dag men planerar för att kunna bo där hela året.
Den ligger i Bålsta NV om Stockholm.
Någon som har erfarenhet av detta med isolering av både väggar golv och tak i timmerstugor skulle vara
uppskattat!

Med vänlig hälsning
Per
 
Jag inte just timmerhus, men det är väl ett antal frågor du måste ta ställning till:
- Vill du ha "timmerkänsla" på in eller utsida ? (Man kan förvisso klä med fusktimmer sen, men enklast är ju att inte bygga för befintligt annars)
- Hur ser det ut med takfoten, fönster osv - isolerar du utvändigt kommer dessa krympa och på vissa hus ser det helt galet ut, andra är det ok.
- Hur stort är huset ? Isolerar du invändigt så krymper du ju antalet tillgängliga kvm, är det en liten stuga kanske varje kvm är viktig.
- Skall du göra andra renoveringar invändigt - tex dra el osv - då kan det vara smidigt med invändig isolering ändå så kan du dra el osv i den nya väggen.

Taket isolerar man ju inifrån, beror helt på konstruktionen hur man går tillväga skulle jag säga.
Golvet tar man underifrån om det är en krypgrund - om det är tex 195 reglar har du ju gott om utrymme att sätta isolering och masonit/asfaboard under det... - är det platta så kanske man kan bygga platonmatta + lite isolering inifrån, på bekostnad av takhöjd då förstås.

Generellt tror jag inte du skall plasta dock utan kanske köra isolina eller cellulosaisolering så huset får fortsätta andas, kanske kostar lite mer, men marginellt och att radikalt ändra med plast kan leda till problem om du inte tänker igenom det ordentligt och ändra ventilation osv på samma gång...

/K
 
M
Som tidigare sagt, plasta inte in något, huset är inte byggt för det.

Där timret glipar så ska du börja med att dreva så att stommen blir tät. Finns en del information om det om man söker på Google.
Vindpapp och isolering på utsidan, vindpappen är egentligen viktigast av de två.
Timmer har ganska bra isolervärde, så normalt sett brukar man inte tjäna speciellt mycket på att tilläggsisolera dem.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M
Och använd hygroskopisk isolering, dvs isolering som tillåter fuktvandring, så som träfiber eller cellulosa.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det går utmärkt att plasta och isolera. Timmerstommen isolerar mindre än dagens hände instalationskikt på insidan. Du kan sätta en fuktspärr utanpå befintlig stomme och sedan minst 10cm konventionell isolering.

Precis tvärtom mot vad alla andra sagt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det går utmärkt att plasta och isolera. Timmerstommen isolerar mindre än dagens hände instalationskikt på insidan. Du kan sätta en fuktspärr utanpå befintlig stomme och sedan minst 10cm konventionell isolering.

Precis tvärtom mot vad alla andra sagt.
Men varför skulle man plasta i en sådan befintlig konstruktion ?
Får man det inte helt tätt då (mellan alla väggar + tak och golv) så riskerar man att trycka ut fukt där med fuktskador som följd

Det ger ju också inverkan på ventilationen på ett helt annat sätt som man då måste ta hänsyn till...

/K
 
Plasten ska monteras utvändigt, då går det bra att få tätt. Ventilationen har man oavsett inte genom stommen.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Plasten ska monteras utvändigt, då går det bra att få tätt. Ventilationen har man oavsett inte genom stommen.
Problemet kommer bli att varm och fuktig luft kan transporteras ut och igenom väggen där det sedan möter kall plast och isolering, kondenserar och kommer då rinna längs plasten och då även timmerväggen.
 
Nej det kommer den inte. Timmerstommen kommer nämligen att vara varm. När man bygger i dag sätter man fuktspärren 45mm in i väggen. Timmerstommen har ett isoleringsvärde som är mindre än 45mm isolering. Tumregeln säger att fuktspärren kan sitta så långt ut att 1/3av isoleringsvärde är innanför spärren. Sätter man minst 100mm utanför så klarar man det.
 
Jag tror inte heller problemet kommer vara kondens på fel sida av plasten om man plastar utsidan av timmerstommen (förutsatt att denna är relativt tunn !). och OM man aldrig kallställer huset så timmerstommens temperatur alltid är högre än ute, iaf under tex vår/höst då uteluften är fuktig.

Men problemet ligger i att man då hindrar fuktvandring genom väggen och då kommer man trycka ut fukten någon annan stans. Får man då inte tex övergången mellan vägg och tak helt tät så kan man trycka ut fukt där, med mögelproblem som följd.

Och isolerar/plastar du på utsidan av väggen, men insidan av taket så finns det ju en övergång i hörnet mellan vägg/tak som inte kommer vara tät tex...

Jag ser inte varför man skulle göra det, cellulosaisolering/linisolering är ngt dyrare men inte så fruktansvärt mkt - för mig skulle det iaf kännas bra mycket bättre med ett hus som även fortsättningsvis andas då konstruktionen från början inte är gjord för att byggas tätt.

Vad gäller ventilation så skall den naturligtvis inte gå rakt igenom väggen, men det gör den troligen de facto om det glipar så man ser igenom stommen nu, och det gäller förstås oavsett att se över denna sen när man tätar väggen, men ännu viktigare om man skulle plasta då man måste ventilera ut fukten också och självdraget kanske inte räcker till då, särskilt utan oljepanna/konstant vedeldning etc.
/K
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Ett alternativ till isolering är ju att lägga på ett par cm lerklining på insidan.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
cellulosaisolering/linisolering är ngt dyrare men inte så fruktansvärt mkt
Kan du tipsa om något ställe där det inte är minst fem gånger dyrare än mineralull?
 
Den prisskillnaden är det väl ändå inte?

Huset avfuktare normalt sett inte genom väggarna. Så det blir ingen märkbar fuktförändring i huset för att fukten inte kan diffundera ut genom väggarna. Trycket mot otätade ytor blir inte högre om inte trycket i huset förändras.

Lerklining tätar drag, men isolationen är marginell.

Cellulosa isolering tål inte heller fukt i längden, man måste bygga rätt även med den typen av isolering. Där emot tål den perioder med högre fukt mycket bättre. Men den måste torka föremellan.

Under våren är fuktnivån ute väldigt låg. De problem dom kan dyka upp då är om man har ett vinterkallt hus. Har man minsta värme i huset är det snarare en period då det torkar bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Lerklining tätar drag, men isolationen är marginell.
Så är det givetvis, men den upplevda ökningen av komfort när man får bort draget kan vara enorm. Sen är det ju så att timmer och lerklining - möjligen kompletterat med panel utvändigt - är traditionellt, beprövat och inte alls dåligt ur isoleringssynpunkt.
 
Jo det är riktigt dåligt ur isoleringssynpunkt.
Livslängden på ett hus när den metoden var gängse var också tämligen begränsad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.