Kan fuktproblemet avhjälpas utan större renovering?

  • Ja

    70 Röster 60,3%
  • Nej

    17 Röster 14,7%
  • Vet ej

    29 Röster 25,0%
  • Antal röster
    116
Kan vara färgspill också, ser inte ut som en typisk fuktspridning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Om resten av huset är byggt som på bilden så skulle jag titta efter något annat
 
  • Gilla
HerrLekman
  • Laddar…
Om du inte själv kan bedömma konstruktionen så ta dit "någon med kompetens" ( behöver inte va någon "besiktning" då dom bara rapporterar det klassiska att det behöver bytas inom x år pga ålder.)

Jag tycker ex vänstra plinten ser mysko ut som påtalats, snarare att fukt kommer uppifrån snarare än från marken. Ser ut att gå ett avloppsrör bakom som kanske är skarvat eller går upp i golvet vid plinten vilket orsakar det hela.
Men det kan heller inte uteslutas att det mörka är någon ditmålad beläggning.
1, försök hitta källan till fukten (upp eller nerifrån)
2. Kolla konditionen på balken/regeln.

Balken/regeln ser inte direkt ut att bära upp något, men å andra sidan släpar man ju inte in en sådan utan anledning, det ser ganska lågt och trångt ut. Dom skarvade pex slangarna på marken är inget jag gillar men å andra sidan är det väl klassisk sommarstuge skarvning.
Detta är ju dock lätt åtgärdat.

Allt går att fixa (bärlinor, fukt, plintar etc) men ta dit någon med kompetens så ni får känsla för omfattningen och vet vad ni ger er in på.
 
  • Gilla
HerrLekman
  • Laddar…
H HerrLekman skrev:
Jag var nyligen på en visning på ett fritidshus med plintgrund. Insidan av huset var påkostad och det mesta såg välgjort ut, men en negativ överraskning väntade när jag kikade hur grunden såg ut.

Plintgrunden var helt igensatt med skärmar på två av husets fyra sidor, på en annan sida låg en stor veranda och den sista sidan var bara delvis öppen.

Det vore intressant att höra några kommentarer på hur allvarligt det verkar med fukten på plintar och bärlina utifrån bilderna. Uppsättningen av rör ser väl inte heller så pålitligt ut? Min amatörmässiga bedömning är att grunden inte har många decennier kvar i sig. Är jag rätt ute?
Det ser ut att vara ett längs bärlinan gående avloppsrör (skymtar en stump i vänsterkant på bilden), kanske det läcker el. har läckt en smula i skarvar som kanhända glidit isär, av den mörka färgen att döma är det sannolikt weseavlopp...
 
  • Gilla
kils och 1 till
  • Laddar…
Viktigt att det är tätt från insidan av huset.
 
  • Gilla
HerrLekman
  • Laddar…
Dom mörka fläckarna skulle kunna vara rötskydd påstruket efter montering mot plintarna. Därför ser man inte muttrarna t vänster och blanka änden på bulten får den att se lite klen ut.
Å nog ser fläckarna mer ut som penseldrag än som rötskada.

Vore det avloppsläckage borde väl träbitarna som håller upp vänstra röret vara mörkare och söligare. Nu ser dom mest ut att vara återanvänt virke...men det går inte riktigt att avgöra på bilden.

Det behöver inte vara nått "farligt", men det bli att krypa närmre och titta ordentligt om du vill veta...
Och varför inte fråga säljaren?
 
  • Gilla
Linto5 och 3 till
  • Laddar…
Stort tack för alla inlägg!

Som jag förstår det, både utifrån diskussioner här och med en släkting med erfarenhet av husbygge, är det möjligt att bärlinan i bild är behandlad med medel/olja mot röta.

Bifogar en bild som visar samma bärlina fast längre in där den möter verandan. Änden är också mörk fast än den inte ligger emot varken plint eller något annat. Jag tänker att detta stödjer hypotesen om att något medel har lagts på vid mer känsliga delar av balken.

Vi har bestämt oss att gå in i en budgivning så historien går vidare. Läge, utsikt, pris och inte allt för höga krav på standard (fritidshus) håller intresset vid liv, trots allt. Besiktningen får utröna hur det ligger till med fukten och de fula lösningarna för vatten och avlopp (bara vask och dusch) känns inte allt för dyra att förbättra.
 
  • Utrymme under verandan som visar en bärlina med mörkare ändar, vilket indikerar behandling mot röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
by_snickarn och 2 till
  • Laddar…
Nya bud. Säljaren ville ha snabba puckar så någon annan har fått detta huvudbry.

Jag känner mig iaf betydligt mer insatt i vad jag ska ha koll på med plintgrunder. Hoppas hitta något med en utförande som ger ett mer professionellt helhetsintryck.
 
  • Gilla
HumanCondition och 3 till
  • Laddar…
H HerrLekman skrev:
Nya bud. Säljaren ville ha snabba puckar så någon annan har fått detta huvudbry.

Jag känner mig iaf betydligt mer insatt i vad jag ska ha koll på med plintgrunder. Hoppas hitta något med en utförande som ger ett mer professionellt helhetsintryck.
Blev det "snabba puckar" efter att du nämnt att du ville besikta skadorna ytterligare. Om så är fallet tycker jag säljaren är sjukt oseriös.. likaså mäklare om en sådan är involverad
 
  • Gilla
Nordsjö och 1 till
  • Laddar…
Nej det var snarare så att det inte hade kommit några nya bud på 1-2 dygn efter ett dygns aktiv budgivning initialt. Förstår att de gick vidare, om än lite snabbare än jag trott, och jag var lite långsam/väl noggrann i att kolla upp dessa frågetecken...
 
  • Gilla
Buzbuz
  • Laddar…
I princip är den här grunden vettigt uppbyggd, påminner om min egen som funkat bra i 30 år. När man bygger på det här sättet blir det bra ventilerat och liten risk för fuktskador. Att det sen ser lite osnyggt ut med avloppsrör od saknar praktisk betydelse. Min enda invändning skulle vara att det aldrig är bra med obehandlat trä utomhus, man borde ha målat syllar och bärlinor, eller använt tryckt virke.
 
Inte åretruntvatten med vattenslangar som ligger på marken... Ingen katastrof med plintar tror jag.
 
1 1903 skrev:
Inte åretruntvatten med vattenslangar som ligger på marken... Ingen katastrof med plintar tror jag.
Bara 4 år senare.
 
  • Haha
BjörnKraft och 1 till
  • Laddar…
Bezt Bezt skrev:
Såg inte så farligt ut ännu. Om det är krypbart så kanske man kan lyfta med domkraft och få papp mellan plint och bärlinan så det inte blir värre. Kanske pensla på borocol
Ja lyft med domkraft och lägg en papp mellan bärlina och plint som bryter kapilläreffekten och som inte skapar kondens som bärlinan kan ta upp T.ex. tjärpapp. Lämpligt är att ta dit en besiktningsman innan köp görs för att få mer ”bra att tänka på” osv. Lätt att missa viktiga detaljer själv när man går på visning.
 
H HerrLekman skrev:
Jag var nyligen på en visning på ett fritidshus med plintgrund. Insidan av huset var påkostad och det mesta såg välgjort ut, men en negativ överraskning väntade när jag kikade hur grunden såg ut.

Plintgrunden var helt igensatt med skärmar på två av husets fyra sidor, på en annan sida låg en stor veranda och den sista sidan var bara delvis öppen.

Det vore intressant att höra några kommentarer på hur allvarligt det verkar med fukten på plintar och bärlina utifrån bilderna. Uppsättningen av rör ser väl inte heller så pålitligt ut? Min amatörmässiga bedömning är att grunden inte har många decennier kvar i sig. Är jag rätt ute?
Aj då, det där verkar inte speciellt bra. Tydliga övergångar av fukt från plintar till bärande, hur tänkte de där. Dessutom kan i alla fall jag undra hur man kan lägga pengar på insidan av huset men strunta i kvalité vad gäller bärande konstruktioner under huset. "Det som göms i snö".....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.