S
SBH skrev:
lägg helst rivningamatrialet i sopsäckar
var gipsen svart?
 
Närbild på ytterväggen i garaget. Närbild på en del av en mörkfärgad yttervägg i ett garage med synliga träbjälkar och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra sidan utav utbygget där det gamla badrumet fanns är det också samma mörka färg men inte lika mycket.
Närbild på mörkfläckad isolering och träreglar i en garagevägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SBH skrev:
var gipsen svart?
Nopp. Gipsen sitter utanpå råsponten och sedan är det plast mot isoleringen
 
S
W Wirgart skrev:
Nopp. Gipsen sitter utanpå råsponten som sedan plast mot isoleringen
blir lite fundersam. men ska inte behöva göra några extra tester.
isolering kan även bli så där svart under andra förhållanden.
antingen kör med min lite mer miljövänliga med vit-vinäger eller bikarbonat utblandad i vatten.
finns även köpa bara "namnspec"produkter.
men tycker du låter bli kemesolv som är brandfarligt
 
H
gör som proffsen, först mekanisk påverkan men viktigt att täcka in och använda dammsugare för att minimera spridningsrisken.

Sedan använder du kemesolv och "säkrar" upp området.
Du behöver inte oroa dig för att kemesolv skulle vara farligt de är en starksprit så då fattar du nog.
Självklart ska du inte dricka lösningen men lösningen är inte farlig.

Antar att du har lite sprit hemma och kanske druckit de någon gång då är du nog van att hantera sprit =)


Anledning att du inte kan använda SBH´s lösning är följande:
De funkar att använda Bikarbonat på små mängder på ytor som kakel etc.
På porösa ytor som trä och betong så krävs de andra åtgärder.

Eftersom material är poröst så finns inte möglet bara på ytan utan lite ner i materialet.
Så att bara hälla på en vattenutspädd lösning är bara spel för galleriet. De dödar de synliga men du har kvar problemet.

Därför måste du ha först något mekanisk åverkan och sedan en lösning.
finns flera mekaniska varianter men ska du göra de själv är slipning de enklaste och kemesolv en lätt lösning att använda själv.
Du måste nämligen använda en lösning som sitter kvar lite i materialet och dödar sporerna med tiden och de gör inte bikarbonat etc.
 
S
Hul. Du kan få komma å jobba med mögelsanering. Så du får testa på.
 
H
SBH skrev:
Hul. Du kan få komma å jobba med mögelsanering. Så du får testa på.
Va, varför skulle jag göra de?

Jag kommer med råd till Wirgart så är de upp till honom att ta till sig av mina råd eller andras.
Men bara vräka ur sig saker utan att ha någon kunskap eller kan bygga upp påståenden med fakta är relativt kontraproduktivt.

Stor problem på detta forumet att folk som inte har en aning uttalar sig om lösningar utan att de har en aning. Du kommer med förslag som du inte har en aning om och när man ber dig bygga upp de med någon som helst fakta eller forskning på de så kan du aldrig presentera detta.
 
S
Du menar att Anticimex gör fel. Okej. Du kan ju allt.
 
H
Nä de gör jag inte, för jag vet hur Anticimex arbetar och de skulle inte gå på med enbart vit-vinäger på en möglig porös yta.
För de är amatöraktigt och de är inte Anticimex.
 
S
H hul skrev:
Nä de gör jag inte, för jag vet hur Anticimex arbetar och de skulle inte gå på med enbart vit-vinäger på en möglig porös yta.
För de är amatöraktigt och de är inte Anticimex.
Jag förstår att mycke av din kunskap får du genom att googla och titta på Youtube.
Jag föredrar att vara nyfiken och fråga dom som sanerar. Vad dom har för tips och vad som fungerar.
 
köp mögelfri från jape annars.
 
Är det där gröna på trävirket verkligen mögel?
Kan det inte vara någon form av på penslad impregnering,
att isoleringen är dålig är tydligt, men tycker att det ser ut som det gröna på träet är på något annat, har sett det tidigare och där var det ej mögel vid labbtest.

om det är mögel så är väl det bästa att ta bort allt skadat material (om det är ekonomiskt försvarbart), samt åtgärda orsaken till skadan. sedan återställa.
 
Det gröna på reglarna är Cuprinol eller motsvarande!
Har du ritningarna på huset så brukar det stå specat vad som använts som impregnering.
Ner med näsan och ta ett sniff och mät fukthalten i träet, luktar det märkligt så ta prov och skicka för analys.
Om det inte luktar och fukthalten är ok så låt det vara.
Det svarta på isoleringen är smuts ifrån otätheter i fasaden.
Jag kan ha helt fel men det är det mest troliga.

/Needas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.