Hej!
Vi bor idag i ett välisolerat hus (strax utanför Kungsbacka vid havet) från 1964 utan mekanisk från/till-luft.
Idag har vi en kamin (ny från jan 2016), elburen golvvärme och en luft/luft (ny från december 2016).

Nu ska vi bygga till och jag får spader över hur vi ska göra med värme och ventilation.
Vi ska bygga 65 kvm golvyta samt 20 kvm loft. Här ingår sovrum, vardagsrum men även toalett (utan dusch) och tvättstuga.

Ska jag satsa på frånluftsvärmepump eller luft/vatten, eller rent av en till luft/luft?
Självdrag fungerar inte längre, så vi måste ha bättre ventilation. Vi kommer även ha ytterligare en liten kamin i nya delen.

Kommer jag t.ex kunna räkna hem att ha vattenburet i nya delen med en från luftvärmepump, eller bara köra några PAX som skickar in och ut luft+ en luft/luft och elburen värme i nya toalett och tvättstugan?

Att lägga om golven i gamla delen kommer på sikt bli aktuellt, men går det lägga in vattenburen värme (som man kan koppla på en ev. frånluft eller luft/vatten) utan att höja golven och därmed göra riktigt stora ingrepp på huset?
Gamla delen står på torpa grund, nya delen kommer stå på platta.

Stort tack på förhand!
 
L
Det är väl ganska enkelt då du skriver att du behöver bättre ventilation. Nybygge brukar bygga värme genom golvvärme samt aktiv ventilation.
Som jag ser det, och jag är ingen expert på luftburen värme eller ventilation. Men du kan göra på två sätt.
Luftvärmepump samt mekanisk ventilation. Det andra sättet är snålvarianten. Det finns nu vp av typen luft/luft. Men som även tar in/ut luft utifrån och så den har en form av värmeåtervinningen. Tänkt för eftermontage.
 
Satsa på en luftvattenvärmepump av lagom storlek, golvvärme i nya delen och radiatorer i gamla delen. Eftersom huset har en äldre del (kvm?) kommer förmodligen inte en frånluftsvärmepump att räcka till. Golvvärme på torpargrund ger större värmeförluster och det bygger på höjden. Sätt upp några PAX-fläktar i bad, toa, tvättstuga etc. och montera friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.