Hejsan,

1.) Är på vippen att investera i en robotgräsklippare. Min fundering är var jag smartast planerar laddstationen. Jag har gjort en ungefärlig skiss på hur min tomt ser ut. Man kan säga att det är två stora ytor och två små sammansatta av passager på cirka 2-3 meter i diameter. Det jag är orolig över är att klipparen inte kommer klippa alla områden. En tanke är att kanske placeringen av laddstationen påverkar detta. Idén just nuär att placera den i hörnet mellan parkeringen och garaget. Någon som kan komma med lite infall?

2.) Budgeten är skral och har därför sökt efter en klippare för under 10.000:- men vill samtidigt inte ha någon för "dum" klippare. Klippytan är cirka 900 kvadratmeter. Jag har kommit fram till:
Worx Landroid WG799E (1200 kvadrat)
Worx Landroid WG796E.1 (1000 kvadrat)
Vad jag kan se är det enda som skiljer dessa kapaciteten? Finns andra alternativ för min strikta budget? (Absolut inte en krona över 10.000:)

Tack på förhand
 
  • Handritad skiss av en tomt med hus, garage, pool och potentiella platser för en robotgräsklippares laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R robruu0729 skrev:
Hejsan,

1.) Är på vippen att investera i en robotgräsklippare. Min fundering är var jag smartast planerar laddstationen. Jag har gjort en ungefärlig skiss på hur min tomt ser ut. Man kan säga att det är två stora ytor och två små sammansatta av passager på cirka 2-3 meter i diameter. Det jag är orolig över är att klipparen inte kommer klippa alla områden. En tanke är att kanske placeringen av laddstationen påverkar detta. Idén just nuär att placera den i hörnet mellan parkeringen och garaget. Någon som kan komma med lite infall?

2.) Budgeten är skral och har därför sökt efter en klippare för under 10.000:- men vill samtidigt inte ha någon för "dum" klippare. Klippytan är cirka 900 kvadratmeter. Jag har kommit fram till:
Worx Landroid WG799E (1200 kvadrat)
Worx Landroid WG796E.1 (1000 kvadrat)
Vad jag kan se är det enda som skiljer dessa kapaciteten? Finns andra alternativ för min strikta budget? (Absolut inte en krona över 10.000:)

Tack på förhand
Vänta ett år och köp en Huskvarna eller en Gardena Sileno då får du en bra klippare med guide slinga. Då kommer det att fungera problemfritt.
 
Klurig tomt då den har både en ring (runt huset) och ett "T" (mellan pool och bergsbrant). Kolla om din tänkta klippare kan programmeras att följa guidekabel eller kantkabel olika långt vid starten på olika arbetspass (ex vänster 30m i 40% av fallen, höger 45m i 60%). Då ska det nog gå. Om klipparen inte har guidekabel (som HQ tex) så kan du få spår/gräs-slitage längs kantkabeln, men kan du nog tåla.

Tänk på att huset är en "ö" i din topologi. Läs på om din klippare kan ha laddstationen på en "ö". Det kan vara en begränsning.

Om du bara klamrar ner begränsningskabeln i början (inte fräser ned den i spår) kan du ju testa med olika lösningar på placering av laddstation.
Eventuellt kan du bli tvungen att lösa det med att området pool-bergsbrant får bli en "sekundär yta" som du får bära klipparen till då och då.

Svårt med en komplex tomt-topologi och låg budget... :(
 
L
Jag har själv en Worx Landroid 800 varianten. Det är normalt inga problem alls. Den hittar alla vinklar och vrår och klipper. Men faktum är att alla Worx har en funktion som kallas zonklippning. Det funkar som så att tråden delas upp på 4 områden. All tråd har en riktning. Så roboten går alltid vänstervarv. Om du då tänker dig att längden på tråden är 200 meter. Ja, då är zon 1. 0 - 50 meter. Och zon 2 50-100 osv. Den kommer då åka längs tråden till olika zoner och börja klippa där. Jag har inte provat detta. Då jag inte har så komplicerad tomt. Jag tror personligen att du inte heller kommer behöver använda den funktionen. Kör på Worx det är suverän maskin för pengarna. Jag tror tom du klara dig på en medium. Räkna på vilken yta det är. Och hur lång tråden blir. Det medföljer 150 meter till Medium. Blir sträckan över 200 meter, bör du nog köpa en Large. Dvs de du hade med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.