E
Började känna begränsningar i min gamla Solbergas dubbhöjd så la till en ejca bevakning på blocket.
Hittade tillslut en som var nära nog och hämtade hem denna gamla svarven för två veckor sen.

Gammal svarv med märkningen EJCA, i olika färger och tecken på renovering, placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Circa 26cm dubbhöjd kommer hålla mig sysselsatt ett tag. Därför tänkte jag skulle göra en helrenovering på maskinen innan jag börjar misshandla den, inte direkt för att det behövs mer för att det är kul :)
Dessutom är en fin maskin en trevlig maskin.
Enligt säljaren hade ägaren innan honom börjat måla om den, därför den har massa olika färger nu. Blir ny bengalack antagligen något åt den nya ejca-gröna.
Hittar inga större fel på maskinen förutom att den är allmänt skitig och rostig. Banjon har blivit lagad någon gång under åren. Den funkar så länge medan jag försöker hitta en modern banjo som passar.

Några saker som ska beställas:
- Rullager SKF 30207 (beställda från england)
- Industrifilt? (sitter filtpackningar på ett par ställe)
- Bromsband (gamla innehåller asbest?)
- Modern svarv-chuck
- Borrchuck MT3
- Banjo?
- Möjligen VFD

Började med att rengöra tillbehören medan jag hade svarven fortfarande i bitar.
Gammal svarvdel på en maskin med skrovlig yta och flagnad färg, omgivna av verktyg och maskintillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en äldre svarv med olika färglager och ett antal tillbehör, inklusive en Coca-Cola-burk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarv-patron fick lite kärlek med filar och sandpapper.
Rostiga svarv-tillbehör på en bänk, nära en diskho, under rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengjorda svarvpatroner och tillbehör på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planskivorna fick sig ett citronsyrabad och lite autosol.
Svarvdelar och -verktyg under rengöring på en arbetsbänk, inklusive centrumdrivare och rullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många lager i en kvalitets dubb, dom billigare jag har använt förr har knappt haft ett.


Har nu börjat plocka isär hela maskinen och kladdat på biltemas färgborttagning, så nu väntar en massa slit.
Delar av en gammal svarv i renoveringsprocess med verktyg och rengöringsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Ingen på Ejca verkar veta säkert när de övergick till asbestfria bromsband så jag tycker du skall göra som vi gjorde och betrakta bromsbandet som asbesthaltigt och byta det.

Snickerikompanjonen har en sån där som han svarvar på. En riktigt bra svarv. Jag bytte lager i spindeln och motorn åt honom i vintras så om du funderar på någonting är det bara att fråga.

Förresten rekommenderar jag att du svarvar en järnplugg med ansats som passar i hålet bakpå spindeln så du kan använda en ordentlig trebent utdragare att dra av trappremskivan med. Vi satte en gammal morsekona som plugg i hålet men det var dumt för spindeln svällde i diameter med påföljden att .då vi skulle knacka på remskivan på spindeln igen sprack den. Lyckligtvis gick det att reparera men det blev onödigt dyrt.
Vis av erfarenhet gjorde jag en pådragare att dra på remskivan med efter reparationen.
 
  • Gilla
EdwardPuzlemann
  • Laddar…
E
Tack för tipsen!
Bromsbandet är kastat, ska försöka hitta ett nytt nånstans man kan beställa.
Lyckades få av remskivan med ett par träbitar och en gummiklubba så nu är hela svarven i bitar.

Demonterade delar av en svarv inklusive motor, remskivor och bromsband på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte speciellt mycket delar i en svarv.

Demonterade delar av en svarv ordnade på en arbetsbänk under renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedmonterade delar av en svarv och verktyg på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonterad svarv i delar med avlägsnad remskiva synlig på ett verkstadsgolv under renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom en bit på färgborttagningen idag, massa skrapande och stålborstande.
Var även och skulle köpa färg idag men av nån konstig anledning hade dom bara toppfärgen och inte grundfärgen hemma så dom skulle beställa hem grundfärgen till mig.
Det hete "förhoppningsvis" i slutet av veckan .. så blir väl tidigast nästa vecka.

Blev trött på allt skrapande där en stund så spindelnyckeln fick sig lite med stålborsten också.
Nån som vet om det är orginal-nyckeln?
Gammal spindelnyckel på OSB-spånskivsbord, tecken på användning och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spindelnyckel på en OSB-skiva, möjligen använd vid svarvunderhåll
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Plasta in bromsbandet lufttätt och skriv asbest på och lämna in det som problemavfall till sophanteringen.

Annars ser det här riktigt bra ut!
 
E
Det ska jag absolut göra! Tack

Fick bort den sista färgen idag eller ja typ 99% kanske men det får duga! Dessutom tog stålborsten till vinkelslipen slut.
Nästan färgborttagna maskindelar efter slipning, redo för polering och avfettning, på en verkstadslokalens golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten vinkelslip med stålborste och annat verktyg på en spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att polera alla maskin-ytor och avfetta hela inför grundfärgen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
E
Grundmålning igång
Grundmålad stålbalk på arbetsbänk med skyddstejp och målarverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målade metallskyltar och delar torkar på en arbetsbänk intill öppen färgburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att polera upp skyltarna medan jag väntar på färgen ska torka. Polerade metallskyltar för spindelhastigheter och mätverktyg på en sliten träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyputsade metallskyltar med ingraverad text på ett slitet träbord, intill en polertrasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
E
Grundmålningen går sakta framåt, har fått grundat allt två gånger. Med 400 putsning imellan på plåtdelarna, gjutjärnsdelarna är så grova så färgen lägger sig fint på dom.
Bestämde mig för en blå-grå färg istället för grön tillslut, tror den blir bra. (inte torr på bilden)
Nygrundmålad gjutjärnsdel i blågrå nyans på ett skyddat arbetsbord med målarburk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick tom flickvännen att hjälpa till med lite pill-målning.
Hand håller en nymålad gjutjärnsdel över tidningsbeklädda arbetsyta med målartillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnsdel målad i blågrå färg under torkning, täckt med tidningspapper och målartillbehör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt väntar jag på grejor. Har beställt filt, bromsband, kullager och lite annat smått som bör komma i veckan.

Har även snackat med Oneway om att beställa en modern banjo och chuck från dom så det får bli när lönen trilla in. Dock passar inte dom gamla verktygs-stöden i den nya banjon så om det är någon som behöver extra verktyg-stöd har jag två till salu. Även den gamla chucken och banjon (behöver vård) ska säljas så är det någon som behöver hojta till.

Verktyg och tillbehör för grundmålning på en arbetsbänk, inklusive pensel, slipstål och gamla chuck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är där nån som vill ha fler bilder har jag slängt upp alla från projektet på min drive
https://drive.google.com/drive/folders/0By6u1PK2nxqsNTI3MlBIOGxjcmc?usp=sharing
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
E
Semestern är tyvärr slut så renoveringen går relativt långsamt nu. Allt är grundat och målat iaf så nu har det roliga med att bygga ihop den börjat.
Delvis ihopsatt blå och röd träbearbetningsmaskin efter grundmålning i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad maskin med turkos färg i ett garage, demonterad och grundad, redo för återmontering av delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengöra och olja alla skruvar och smådelar innan man sätter tillbaka dom tar sin lilla tid.
Metallskruvar och delar utspridda på ett slitet arbetsbord under rengöring och oljning i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsmaterial såsom metallstänger, skruvar och smådelar utspridda på en träarbetarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Filten jag beställde var såklart inget att hänga i granen... Nån som vet var man kan få tag på 3 och 6 mm industri-, syntet-, maskin- ,"eller vad det nu heter" filt? Gärna i Skåne.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jag har använt filt från Panduro i "tätningarna" mot gejdrarna på min metallsvarv. Filten var nog dryga 3 mm tjock. Notera att de har mycket skit som är tillverkat i syntetmaterial, jag köpte en bit som var i just ylle.
 
Jättefint jobb du gör med renoveringen(y).
Vad är det för gänga på chucken du ska sälja?
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
E
phl phl skrev:
Jag har använt filt från Panduro ....
Tack för tipset!

Björn Melander Björn Melander skrev:
Vad är det för gänga på chucken du ska sälja?
Tack tack. Det ska vara standard ejca gänga 1 1/2" x 6 om jag inte har helt fel för mig.
 
E
Saker börjar komma på plats.
Blå träbearbetningsmaskin nyinstallerad i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell maskin med skylt som visar varvtalsinställningar, delar av maskinen monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk motor monterad i en blå stålställning, verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsdelar inomhus, inklusive motor och drivaxel, monterade i mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
E
Grått ventilationslock med logotypen "EJCA" och texten "TSV 10", som ligger på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inspirerad av norrbottenssnickaren
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
E
Har glömt att uppdatera här på ett tag.
Renoveringen är mer eller mindre färdig, lite småfix kvar bara.

Efter att ha pratat med 3 olika företag om bromsband hittade jag tillslut http://bennetter.se/friction/index.html
Mailade på en söndag och fick svar direkt. Efter lite råd från dom hade jag bromsbandet på onsdagen efter, klippt till rätt storlek. Riktigt trevligt företag!

Den gamla gummimattan på "hyllan" har bytts. Hittade en bilmatta på biltema som var snarlik.
Sliten, gammal gummimatta och maskinskylt på en verktygsmaskins hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad maskin med nytt bromsband och gummimatta, placerad i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade tillslut filt på ebay från nya zeeland som funkade.
Lite pilligt att klippa till själv med det gick.
Egenklippt filt med uttagningar på ett arbetsbord, omgivet av verktyg och gamla maskinlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade lite problem med värmebildning efter jag bytt lagerna i spindeln men efter lite råd från heimlaga kunde jag konstatera att jag hade helt för mycket fett. Gör om gör rätt och nu går den ljudlöst och svalt.
Bytte först bara dom två lagerna men efter att jag provkört den lite konstatera jag att lagerna i motorn även behövde bytas. Passade på att byta lagerna i variatorn när jag ändå var igång, så nu har den nya lager överallt.
En hög med gamla lager:
Tre använda kullager staplade och ett separat, på ett slitet träbord, bredvid en flaska smörjmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar att göra är:
- Byta elen, sitter i tankar om VFD så det får vänta lite.
- Ny banjo. Har fått prisuppgift från oneway europe (260€) men kollar runt lite efter en billigare.
- Letar efter nån slags "U" tätningslist till dörren för att minska ljudet och hålla skit ute.

Som den står nu:
 
  • En nyligen renoverad blå träbearbetningsmaskin i ett verkstadsrum, med synliga justeringsdelar och en ny gummimatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.