Vi har en strandtomt, men då tomten styckades av typ 1920 så sparades som verkar va vanligt här en liten remsa strand eller om det är i vattnet till Stomfastigheten eller vad det kallas.
Det fanns en stor brygga som tillhörde huset fram till 70 talet.
Jag har tyvärr inte kunnat hitta något servitut till vår fördel och ägarna till remsan är ett dödsbo långt avlägset med typ 10 äldre personer inblandade...
Har funderat på om man skulle nysta i det men är rädd att ingen kommer orka ta tag i det. Och jag istället står där med ett nej.

Så tror ni jag teoretiskt skulle kunna få lov från kommunen att bygga en fast brygga i sjön och sen lägga en landgång över deras remsa?
Jag gissar man inte kn ansöka om lov på någon annans tomt utan att fråga...

Mvh/
 
Om hela bryggan är borta måste du/ni förmodligen söka strandskydddispens och sen bygglov för bryggan och få tillstånd av markägaren genom tex ett servitut eller nyttjanderätts/arrendeavtal för den platsen.
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Dessvärre har du nog inte en strandtomt utan en sjönära tomt. Att otillåtet bygga på annans mark uppskattas sällan av fastighetsägaren, skaffa nödvändiga tillstånd av fastighetsägaren. Alternativt fråga om du får köpa marken.
 
  • Gilla
Emanuel Adolfsson och 1 till
  • Laddar…
Det står taxerat som sjötomt men det kanske är förre ägaren som gjort den ändringen? Men strunt samma jag hade nästan räknat ut att man inte kan bygga på grannens mark men, skulle man kunna få ok från kommunen att bygga en fast brygga i sjön och som sagt ha en landgång?
Jag kommer absolut ta upp detta med ägarna men som sagt så är jag rädd för ett nej och tänker detta vore bra att veta som backup.

Mvh/
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om hela bryggan är borta måste du/ni förmodligen söka strandskydddispens och sen bygglov för bryggan och få tillstånd av markägaren genom tex ett servitut eller nyttjanderätts/arrendeavtal för den platsen.
Ja bryggan är helt borta bortsett från stenarna från kistorna och några plankor så jag gissar det är som du säger.
 

Bästa svaret

Ägs inte vattnet av samma som strandremsan? Det brukar vara så.
 
  • Gilla
kickihudik1 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ägs inte vattnet av samma som strandremsan? Det brukar vara så.
Jo så är det, trodde de va en mindre remsa. Jag får helt enkelt ringa till ägarna vid tillfälle.
Mvh/
 
Är den gamla bryggan din? Normalt så får man återställa en tidigare brygga med en likvärdig utan att behöva tillstånd.

Din fråga är lite klurig för det finns några grundläggande saker att utgå ifrån (och utan att komma med pekpinnar på något sätt). All mark ägs av någon,antingen enskilt eller i grupp (samfällighet o dyl). Det är vad jag förstår vanligt att stomfastigheten har behållt en strandremsa, så är det på min egen gård där det finns en avstyckad fastighet, som ägs av ett av gårdens barn. Hen har dock ingen egen strand, men hen har ett servitut för båtplats (ingen brygga). För att hen ska kunna ha en brygga så har ett markupplåtelseavtal upprättats så att bryggan får användas och läggas i (detta gjordes för att jag som sjö/markägare inte vill ha någon svartbyggare på min mark och som jag skulle ansvara för mot kommunen). Som jag tolkade ditt första inlägg så är ditt juridiska läge liknande det som gäller för avstyckningen på min gård.

Nu kan det ju finnas olika överenskommelser för dig, men ska du vara säker på att en eventuell ny ägare av marken (en sån som jag) så ska du se till att du minst har ett registrerat servitut på din befintliga rätt :)
 
Markägaren äger mark till nästa begränsninglinje, dvs mark under vatten till nästa fastighet. Om vattnet är enskilt uppstår rätt enl Jordabalken att tillskifta uppgrundat område till stomfastigheten. Om vattnet och området är samfällt blir en uppgrundning samfälld.
 
Ja det låter ju som lite samma läge, jag har kollat efter servitut på grannfastigheten utan att hitta men det kanske är möjligt att den inte är själva stamfastigheten?
Vårt hus ligger kanske 10m från sjön och den del som går till vattnet har av tidigare ägare använda som egen tomt Inkl en stor brygga men tyvärr har jag som sagt inga dokument eller hittat några registrerade servitut som säger något om det:(
Och hade det bara varit en ägare hade det inte varit något problem att ringa o höra men nu är det som sagt ett dödsbo med 10 gamla människor som knappast bryr sig om varken marken eller om bryggan..
Därför känns det som att om jag ringer och frågar så tror jag inte jag har råd att få 10 släktingar att intressera sig nog mkt...

Klurigt detta..

S stekv skrev:
Är den gamla bryggan din? Normalt så får man återställa en tidigare brygga med en likvärdig utan att behöva tillstånd.

Din fråga är lite klurig för det finns några grundläggande saker att utgå ifrån (och utan att komma med pekpinnar på något sätt). All mark ägs av någon,antingen enskilt eller i grupp (samfällighet o dyl). Det är vad jag förstår vanligt att stomfastigheten har behållt en strandremsa, så är det på min egen gård där det finns en avstyckad fastighet, som ägs av ett av gårdens barn. Hen har dock ingen egen strand, men hen har ett servitut för båtplats (ingen brygga). För att hen ska kunna ha en brygga så har ett markupplåtelseavtal upprättats så att bryggan får användas och läggas i (detta gjordes för att jag som sjö/markägare inte vill ha någon svartbyggare på min mark och som jag skulle ansvara för mot kommunen). Som jag tolkade ditt första inlägg så är ditt juridiska läge liknande det som gäller för avstyckningen på min gård.

Nu kan det ju finnas olika överenskommelser för dig, men ska du vara säker på att en eventuell ny ägare av marken (en sån som jag) så ska du se till att du minst har ett registrerat servitut på din befintliga rätt :)
 
Efter gamla ägare kommer nya, det gör ditt läge lite mer delikat.....förstår att det inte känns så meningsfullt att jaga nuvarande ägare. Men du kan ju fundera på vad som händer om det kommer en ny, jag kan tänka mig att läget snabbt kan bli värre än vad det är idag.

För min del var Servitutet på båtplatsen registrerad på den avstyckade fastigheten och inte på stomfastigheten. Nu är detta korrigerat via det kommunala Lantmäteriet.

Jag tror du har allt att vinna på att få till detta under nuvarande förhållanden, risken är överhängande att du hamnar i en mer trasslig situation vid ett ägarbyte på stomfastigheten.
 
S stekv skrev:
Efter gamla ägare kommer nya, det gör ditt läge lite mer delikat.....förstår att det inte känns så meningsfullt att jaga nuvarande ägare. Men du kan ju fundera på vad som händer om det kommer en ny, jag kan tänka mig att läget snabbt kan bli värre än vad det är idag.

För min del var Servitutet på båtplatsen registrerad på den avstyckade fastigheten och inte på stomfastigheten. Nu är detta korrigerat via det kommunala Lantmäteriet.

Jag tror du har allt att vinna på att få till detta under nuvarande förhållanden, risken är överhängande att du hamnar i en mer trasslig situation vid ett ägarbyte på stomfastigheten.
Mja alltså huset står där det står ca 10m från sjön och den andra fastigheten äger en meter av strandkanten. Idag finns ju ingen brygga eller liknande där och vi trivs bra ändå så det vore ju inte jordens undergång om det inte blir en brygga därför har jag dragit lite på det.
Och pengar nog för att få 10st stockholmare att orka bry sig finnns knappast heller men jag ska absolut ta tag i det, tänker mest att det vore bra o veta om det fanns någon annan väg att gå om svaret skulle bli nej.

Tack för bra info iaf!
 
Det där är ju lite intressant.
Var medveten om marken utanför vår tomt när ja köpte men huset är vad jag kan minnas taxerat som strandtomt.
Skiljer det sig mot sjönära måntro och vem har då att tjäna på det, skulle ju va för att få upp taxeringsvärdet i så fall..

Mvh/


S stekv skrev:
[länk]

Här kan du läsa lite om skillnaden mellan sjötomt o strandtomt.
 
Du måste nog komma överens med både markägaren och kommunen. Kommunen för att säkerställa att det inte riskerar att räknas som svartbygge eller på något sätt bryter mot strandskyddet. Lyckas du få tummen upp från markägarna så bör du försöka ordna ett servitut på det så att du inte råkar ut för problem i framtiden vid eventuella ägarbyten.

Tror det är svårt att runda markägarna på något sätt om de säger nej. Iaf. när det handlar om en brygga att använda för nöjes skull. Det är rätt vanligt att servitut kan tvingas fram för t.ex tillfartsväg, VA eller något annat "livsavgörande" men att tvinga fram servitut för en brygga känns avlägset. Framförallt om det är en brygga som inte existerar i dagsläget(?)
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.