Garaget/förrådet här hemma har delvis sjunkit ner i marken.

Min gissning är att anledningen är att stupröret från taket mynnar ut i marknivå utan avrinning.
Centrum för den del som sjunkit (gräsmatta, trädgårdsplattor och byggnad) är just där vattnet rinner ut.

Mina funderingar nu är om det finns något bra sätt att förstärka marken under och runt den delen som sjunkit efter lyft av byggnaden så att den inte sjunker ner igen.

Garaget är byggt 1971
Gjuten platta på mark.
Byggnaden sjönk för över 20 år sedan och verkar nu ligga still.

Några grannar lyckades lyfta och har dessutom
fått garaget att ligga kvar på den nya nivån genom att bara trycka in fyllnadsmassor under garaget efter lyft med två 20 tons domkrafter.
Hade de bara tur eller kan de fungera ?
bild på byggnaden nedan:

Vit garagebyggnad med tecken på sättningar och slitage, omgiven av gräsmatta och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grått garage med vit dörr där stupröret leder regnvatten direkt ut på gräsmattan utan avrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är problemet? Om byggnaden inte sjunkit på 20 år kan man väl förmoda att det berodde på en sättning/grundläggningsmiss som inte kommer att upprepas. Behöver du rikta upp byggnaden är det nog enklare att låta plattan vara och koncentrera dig på stommen.
 
J justusandersson skrev:
Vad är problemet? Om byggnaden inte sjunkit på 20 år kan man väl förmoda att det berodde på en sättning/grundläggningsmiss som inte kommer att upprepas. Behöver du rikta upp byggnaden är det nog enklare att låta plattan vara och koncentrera dig på stommen.
Primärt så är problemet att golv och väggar lutar de sista 4 metrarna.
 
Förutsättningarna för att ett lyft av en betongplatta skall bli bra är nog inte så goda. Antingen bilar man upp den och gjuter en ny med bättre grundläggning, eller (om den inte har sjunkit alltför mycket) bygger man på den med betong/puts/flytspackel. Stommen till överbyggnaden bör vara relativt enkelt att lyfta med domkraft sedan man fixat plattan.
 
Hade grannarna oxå gjuten platta under? Väldigt svårt att komma under plattan och fylla då om man inte är Joe Labero! Dom har nog isf rättat till själva stommen, kolla igen.
 
richardtenggren
Jag har ett minne av att ha sett något på tv där de lyfte hus med skum de injecerade genom hål i plattan. Lite som fogskum ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hade grannarna oxå gjuten platta under? Väldigt svårt att komma under plattan och fylla då om man inte är Joe Labero! Dom har nog isf rättat till själva stommen, kolla igen.
Enligt deras berättelse lyfte de den delen av plattan som sjunkit med två 20tons domkrafter.
Samt att de fyllde igen under med fyllnadsmassor grus och sten.

Funderar annars på om jag ska lyfta bara trästommen. Det jobbet känns något enklare och mindre risk att det blir problem.

Lyft av plattan kanske i värsta fall kan orsaka att den går av? Dessutom blir det ju svårt att fylla igen i mitten under
 
Jag är ingen gjutare men om man försöker lyfta del av en platta så kommer den förmodligen spricka och gå sönder, det vet någon annan här säkert. Grannarna tror nog på tomten eller påskharen också ;) Hur stor sättning i cm pratar vi om? Vilka problem framkommer?
 
Sättningen är ca 10cm på 4,5meter lång del av en 10m lång platta
 
Vi har nu bestämt oss för att inte försöka lyfta plattan eftersom att det verkar vara ett riskabelt projekt med dåliga chanser att lyckas.

Vi får helt enkelt lyfta byggnaden istället och sedan gjuta på plattan för att få rätt nivå inomhus.

Då uppstår en ny fråga. Glappet som blir mellan plattan och byggnaden vid lyftet.
Kan jag ställa ut lecablock på plattan som väggarna sedan får vila på eller är det bättre att lösa det på något annat sätt?
 
Det låter som en bra plan.
 
Det går att lyfta med polyuretanskum, har kompis som har lyft ett par hus.

För att man lyfter plattan med domkraft behöver den inte gå av, beror ju alldeles hur mycket man lyfter, har den inte spruckit av en 10 cm sättning så torde den gå att lyfta 15 cm, men inge roligt att packa in grus när det är trångt.

Protte
 
Har klurat lite mer på garagelyften och planen ser numera ut ungefär såhär.

1. förstärka byggnaden samt möjliggöra lyft utifrån genom att såga upp panelen och montera 2x8 plankor tvärs igenom vid varannan väggregel.
2. lyfta och palla upp hela garaget så att det vilar på ovanstående 2x8 och klossar utanför själva plattan
3. Bygga en form runt plattan till gjutningen.
4. Gjuta och ställa tillbaka byggnaden på den förhoppningsvis plana plattan

Nu till några frågor:

Plattan har ju som sagt sjunkit ca 10cm där det är som värst men det finns inga tecken på att den fortsätter sjunka.
Kan vikten av betongen som jag gjuter på orsaka att plattan fortsätter att sjunka?

Min plan är att gjuta ca 5cm även där plattan inte sjunkit för att kunna få in en matta armeringsjärn, blir 5 cm för tunt? eller går det bra eftersom att plattan under är över 10cm?

Kan jag där det sjunkit som mest fylla hålrummet med tex markisolering eller liknande för att slippa få en uppåt 15cm tjock gjutning?
 
Hur har du tänkt att du ska fixa med betongen, riva och slipa om du har en massa plank tvärs genom?

Protte
 
Vad behöver göras innan och efter gjutning?

Det är på sidorna där väggreglarna är det kommer bli som svårast att komma åt.

Kanske kan gå att öka avståndet mellan 2x8 till 180cm om jag förstärker med en längsgående ovanför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.