Jag köpte en rörbockare på Jula idag för att böja 15 mm prisolrör. Jag valde den dyraste modellen i tron att den skulle hålla god kvalitet. Den böjer visserligen OK, men instruktionen som följde med är tämligen oduglig och nämner bl a ingenting om hur man positionerar röret i bockaren för att få böjen där man vill ha den.
Modellen påminner mycket om den här: http://www.ultimatehandyman.co.uk/how-to/plumbing/bend-pipes-with-a-pipe-bender.
Den profil jag försöker få till kommer kräva böjar på fyra ställen och självklart måste de snudd på ligga rätt på millimetern för att röret ska passa i uppborrade hål och längs med väggar.
Jag har försökt markera olika mått på röret, böja och se var måtten hamnar, men metoden verkar både klumpig och dyr eftersom det går åt en del rör för liknande trial-and-error.
Nån som har nån metod för hur man kan mäta sig fram till var röret ska läggas i bockaren för att böjen ska hamna där man vill ha den? Det är fullt tillräckligt om metoden bara fungerar för 90-graders böjar.
 
Men om metoden är repeterbar borde det ju räcka med ett ända försök för att bestämma offset?
 
Böjen börjar ju där kanten på mothållet börjar. Det borde funka att få till bra om man är noggrann och räknar lite.
 
Nja, jag har ännu inte hittat det "magiska avståndet" från första markering och till ytterdelen på den kommande böjen. Jag har ringat in det, men som jag redan konstaterat, det tar för mycket rör för att hitta det.
När böjen väl är gjord går det ju inte att mäta eftersom röret ändrar form under processen.
 
Ingen här lär ju kunna ge dig ett exakt mått. Som någon sa tidigare så gör en böj och mät.
 

Bästa svaret

Antingen gör du fel eller så är det ett hantverk som kräver erfarenhet. Gör två märken med kanske 100 mm mellanrum. Passa in ett av dem mot något i verktyget, lämna det andra utanför. Bocka. Mät hur långt ifrån det utstickande märket böjen hamnade.

Då borde du ha tillräckligt med data för att bocka ett rör så länge som du gör bockarna i serie.
 
  • Gilla
HEA240 och 1 till
  • Laddar…
Låter sannolikt. Tack för tipset!
 
Rörbockning är galet svårt för en lekman! Själv lyckades jag dock få till (i mina ögon) helt ok bockningar genom att skriva ned 'receptet' och sen utföra. Blev fyra 'identiska' bockar. Hur ska du bocka? Samma rör runt hörn och sedan svänga dem upp/ned?
 
  • Gilla
Byggpetsaa och 1 till
  • Laddar…
Jag har sysslat med det här i tio år på industriell skala så jag borde väl kunna hjälpa dig. Men är på semester nu och lite jobbigt att förklara enkelt utan att rita en bild. Kan förklara mer när jag kommer hem imorgon om ingen hinner före. Men mät radien av radieskivan och räkna utifrån det så är det väldigt enkelt. Jag är dock dålig på att förklara det såhär över telefonen.
 
Ett problem med dom billiga bockverktygen är att röret flyttar på sig när man bockar det. Så även om man har mätt och räknat rätt så blir det 5-10mm fel i slutändan.
 
Det här bockverktygen höll fast röret som det skulle så slutresultatet blev faktiskt bra. Jag sov på saken och när hjärnan inte längre var kvällsmosig så insåg jag att allt jag behövde göra var att ta en vinkelhake, lägga en av de misslyckade böjarna jag gjort kvällen innan i vinkelhaken och så mäta avståndet mellan märket som nyfniken föreslog och vinkelhaken. I detta fall 73 mm.
Så böjarna hamnade till slut där de skulle, fyra st i olika vinklar. Nu krävdes det ändå en halv dag och fyra plåster på skärsår och skinnskavda knogar innan allt satt där det skulle.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Här kan du se "överkurs" förklaringen, borde fungera på en liten handhållen maskin med :)
 
  • Älska
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Brukar väl finnas 2 index märken på bocken.

Mät avståndet dit du vill ha bocken, gör ett märke på röret, lägg märket mot rätt index märke och bocka.
Antingen får du böjen där du vill ha den eller så blir röret för långt, då har du lagt märket vid det märket som anger att böjen ska börja vid inte sluta vid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.