Hej
Vi har köpt ett hus med krypgrund från -61 som vi bott i fyra månader i.
Huset är besiktat av Anticimex och vi hade en genomgång med dem innan köpet.

Jag har nu märkt ett hål vid grunden på ca 10cm som verkar gå ner under grunden. Jag gick ner och tittade och märkte då att det saknas rasskydd.
Detta kan ju kosta en hel del och jag undrar om inte detta är något som borde påpekats vid besiktningen?

Tacksam för svar
 
L
Kolla om stuprören går ut på mark , låter som vattenhål urgrävt av vatten ,, går stuprören ut på mark , förläng rören , allt vatten ska bort från hus , fyll hålet med sten
 
Dum fråga kanske, men hur ser ett rasskydd i krypgrunden ut?
 
L
Tror det är en balkgrund , med sandfyllning på utsidan , det brukar vara en rätt stor nivåskillnad ute och inne , så sanden rasar in under balken om den vattnas av någon orsak , därav frågan om rasskydd , finns ingen , bara fina massor
 
Problemet är att tack vare att det saknas rasskydd i krypgrunden så har det rasat in. Jag kan ju tycka att saknaden av rasskydd är något besiktningsmannen borde påpekat varpå jag nu ska försöka reklamera besiktningen.

Är det något ni vet något om eller erfarenheter av?
 
L
Har inte hört talas om rasskydd i grunder , och tror inte det förekommer eller inte ens som namn Det man kan tänka sig är att det är en lite låg nivå i krypgrunden , så det inte håller emot riktigt på insidan under ( balkarna ) när det kommer vatten där , vart går stuprören
 
Jo, rasskydd finns. Det verkar användas när grunden består av balkar som vilar på plintar. Då sätter man någon form av skiva under balken och fyller mot den så att utrymmet innanför rent tekniskt blir en krypgrund.
 
L
OK köper det , men för min del , så har jag aldrig tänkt på det , då ska det vara något på utsidan som håller emot , en cementbaserad skiva eller liknande ,
 
Har pratat med diverse folk nu... olika besiktningsmän, jurister, kommunen samt mäklaren för att ta reda på hur man dels ska ordna problemet samt vem som ska stå för kostnaden av problemet utan att bli speciellt visare.

Det som jag förstår är att man kan reklamera besiktningen och då mena att besiktningsmannen missat detta.
Alternativt att man anmäler detta som ett dolt fel och att det då går på den försäkringen och då har alltså inte besiktningsmannen kunnat se detta under besiktningen.

Men hur som så måste jag ta hit en ny firma som besiktar krypgrunden.
 
Men är detta ett problem? Kan du inte bara fylla på med lite kross? Bild på "hålet"?
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Som Tosse säger det är ju ingen katastrof , det händer lite var stans i landet på hus , gamla och nya , puffa ner ltie kross och finare ovanpå så står det nog kvar ,
risken med att knalla långt med det här , besiktning , jurister , kommun ,e.t.c . är att det
exalterar och kommer bli en långbänk , sedan att ta det som ett dolt fel , nja , sånt händer ,
tycker att det börjar bli en antydan om , ( ursäkta ) , gnällighet för det minsta och försöka få ut det mesta .
 
Vårt LB-hus som vi byggde 1980 hade krypgrund som efter färdigställande stod på plintarna. Markentreprenören fyllde på med makadam, så det blev som en backe under krypgrunden, mot balkarna. Var aldrig några problem under de 30 år vi bodde i huset.
Därför kan jag knappast tänka mig att du skulle kunna hävda detta som ett fel, då det varit ett vanligt sätt att bygga.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.