Kan fuktproblemet avhjälpas utan större renovering?

  • Ja

    70 Röster 60,3%
  • Nej

    17 Röster 14,7%
  • Vet ej

    29 Röster 25,0%
  • Antal röster
    116
Jag var nyligen på en visning på ett fritidshus med plintgrund. Insidan av huset var påkostad och det mesta såg välgjort ut, men en negativ överraskning väntade när jag kikade hur grunden såg ut.

Plintgrunden var helt igensatt med skärmar på två av husets fyra sidor, på en annan sida låg en stor veranda och den sista sidan var bara delvis öppen.

Det vore intressant att höra några kommentarer på hur allvarligt det verkar med fukten på plintar och bärlina utifrån bilderna. Uppsättningen av rör ser väl inte heller så pålitligt ut? Min amatörmässiga bedömning är att grunden inte har många decennier kvar i sig. Är jag rätt ute?
 
  • Visning under ett fritidshus med plintgrund, rörinstallationer och synliga tecken på fukt och igensatta ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Buse76 och 2 till
  • Laddar…
Den ser väl rellativt frisk ut. Det verkar dock saknas papp eller mitsvarande mellan plint och bärlina.
 
  • Gilla
Kokarn och 3 till
  • Laddar…
Menar du att det ser okej ut alltså, trots den mörka färgen på plinten och bärlinan på flera ställen?

Min instinktiva reaktion var som sagt att det såg riktigt illa ut, men jag har ingen erfarenhet av plintgrundar.
 
  • Gilla
Tho0mas och 2 till
  • Laddar…
Såg inte så farligt ut ännu. Om det är krypbart så kanske man kan lyfta med domkraft och få papp mellan plint och bärlinan så det inte blir värre. Kanske pensla på borocol
 
  • Gilla
CHEMAS och 5 till
  • Laddar…
Tack för era svar! De tas tacksamt emot!

När jag kollar mer noggrant på bilderna ser det ut som att bärlinan inte ligger uppe på plintarna utan snarare är borrade med två skruvar in i sidan på plinten (?!). Plinten ser ut att fortsätta ovanför bjälken. Kan det stämma? Då blir det svårt att få in papp mellan.

Återigen, jag är mycket tacksam för hjälp jag kan få.
 
  • Gilla
Magnoras och 1 till
  • Laddar…
Om huset är så fint att ni vill ha det och du kan krypa därunder och känner dig tillräckligt motiverad så kan du säkert förbättra det om du så känner för det. I övrigt håller jag med Bezt.
 
  • Gilla
HerrLekman
  • Laddar…
Det kan förresten vara så att den bärlina som här är på bild har tillkommit vid en tilbyggnad (badrum) gjord efter resten av huset. Kanske har man därför fäst den in i sidan på de plintar som tidigare låg under gaveln. Borde väl finnas bättre sätt att lösa det på men detta kanske inte är så akut som jag trodde då.

Första åren tänkte jag köpa in det mesta som behövs för att mer långsiktigt börja göra mer själv. Men även när man köper en åtgärd så vill man ju vara insatt.
 
  • Gilla
graFFe
  • Laddar…
Jag tycket också skicket ser hyfsat ut, inte mkt prickar och inga stora synliga angrepp - kanske dags att rensa lite löv och sånt som har blåst in så det inte samlas fukt dock...

Den extra bärlinan ser som sagt ditskruvad ut - man har kanske velat förstärka vi ngn renovering (tex badrummet) och där syns det att fukt vandrat upp från betong in i den (avsaknad av papp ?). Bärlinan i sig ser ut att vara tryckimpregnerad (??) - så då borde iaf risken för röta avta...

/K
 
  • Gilla
Erlandsbo och 1 till
  • Laddar…
Har väl kanske inte med skicket på grunden att göra, men vad är det för slangar som ligger löst på marken?
 
  • Gilla
Ingol
  • Laddar…
Är det undersidan av golvspånet man ser? I sådant fall skulle jag nog krypa in och mäta fukten alternativt köra med en morakniv för att berömma skicket. Beroende på hur mycket skit som ligger på marken (läs löv mm) kan det vara ekonomiskt försvarbart att ta hjälp av en slamsug gör att suga ut detta. Om det är problem med kyla från golvet kan du köra med tex isodrän kross eller liknande och en värmekabel. Metoden kan och har räddat många krypgrunder.
 
  • Gilla
  • Älska
stig skogseth och 2 till
  • Laddar…
S
Det hela ser mysko ut... verkar som bärlinan inte vilar på plinten utan är skruvad på sidan av plinten. Det verkar även vara fuktvandring från plint ut i bärlina.

Undersök närmare exakt hur det är konstruerat, för annars får man nog gjuta nya plintar som ger stöd underifrån. Samt att man fixar med tjärpapp så fukten inte vandrar in i träet.
 
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
A ArvCop skrev:
Är det undersidan av golvspånet man ser?
Det ser ut som plywood.
 
  • Gilla
Peckalanger och 2 till
  • Laddar…
Det ser verkligen mysko ut. Hade det varit fuktvandring ifrån plinten och upp i bärlinan skulle hela plinten vara mörk och bärlinan vara som bilden, men det är tveksamt om pliten skulle orka suga upp så mkt all virket skulle vätas igenom. Kan det vara så illa att det kommer innifrån och följer plinten neråt.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Själva konstruktionen och dess utförande ser lite suspekt ut. Avstånd c-c reglar/bärlinor?

Och varför är det fuktmärken vid plint/bärlina?
 
  • Gilla
HerrLekman
  • Laddar…
Jo, det ser mysko ut.
Ganska bra bild men svårt att avgöra dimensioner på virke och rör.

Högra plinten bild är mörk ovanför bärlinan, men ser torr ut ner mot marken.

Vänstra plinten är mörk ovan bärlinan mitt över anläggningsytan mot plinten, men under är den mörk på högra sidan, men ljusare på vänster sida.
Det tyder på att nått fuktigt, blött, ev mörkt, kommit ovanifrån.
Man kan oxå se ett andra avloppsrör gå ut åt vänster framför bärlinan och komma ner vid denna plinten.

Vad finns ovanför? Dush, toa?
När användes dessa senast och är det fuktigt nu?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.