Jag har tillsammans med frun köpt en villa med källare från 1924 utanför stockholm. Vi skulle gärna vilja inreda källarens tre rum till tvättstuga/spa, datorrum samt gästrum. Först måste vi dock få bukt med fuktproblemen och källarlukten som finns i källaren (Vi har även radonproblem men det är en annan fråga). Dessa är förutsättningarna:

-Betongplatta på 10 cm direkt mot mark
-Betongplattan är mkt ojämn och lutar
-Alla organiska material är redan utrivna
-Murade betongväggar som är ganska torra. Dränering utförd för ca 30 år sedan
-Betongplattan är superfuktig. Om man spiller vatten torkar inte fläcken på flera dagar.
-En vattenavfuktare kör på "Sahara mode" sedan 2 veckor. Källarlukten är fortfarande kvar.
-Begränsad bygghöjd, som minst 2.04 från betongplatta till takreglar

Jag är absolut inte taggad på att förnya dräneringen om det kan undvikas. Skjuter gärna på den kostnaden några år. Troligen funkar den ok iom att väggarna är torra. Sannolikt är betongplattan största orsaken till fukten i källaren. Jag är inte heller taggad på att bila upp den befintliga plattan och göra jobbet ordentligt med isolering och fuktspärr under betongplattan. Jag har kollat på ventilerade golv, platon och nivell, men det sticker iväg kostnadsmässigt samt bygger på höjden.

Det jag funderar på att lägga en fuktspärr på den befintliga plattan i form av en fuktspärrande plastfolie och sedan flytspackla ovanpå fuktspärren för att på så vis få en jämn och torr platta där jag senare kan lägga heltäckningsmatta och kalka i tvättstugan. Fukten får då härja fritt i den undre plattan, men kommer inte upp i huset pga fuktspärren. Fuktspärren skulle också täta huset och kanske minska radonläckage även om detta inte är det primära målet. Denna lösning skulle göra att jag behövde bygga ytterst lite på höjden, vilket är ett stort plus. Jag har aldrig hört om någon som gjort något liknande. Ser ni några problem i den här lösningen? Mkt tacksam för svar.
 
Det är faktiskt så att den mesta fukten i en källare kommer inifrån. Det beror på att varm luft kan innehålla mer fukt (i form av vattenånga). När den varma luften möter kylan i betonggolvet eller den murade väggen så kondenserar vattenångan i väggen/betongen. Så länge man inte har mer än 16° i källaren är det inget stort problem. Om du lägger plast ovanpå betonggolvet, kommer kondensationen att ske på plastens ovansida.

Den enda riktigt bra lösningen är att isolera väggar och golv på utsidan. Skall man isolera på insidan måste man använda material som tål fukt och aldrig stänga in dem med plastfolie.

Ditt hus är troligen grundlagt med s.k. utbredda plattor som är betongsträngar som finns under väggarna. Mellan dessa utbredda plattor har man sedan gjutit en tunn betongplatta. Det är inte särskilt svårt att bila upp en sådan tunn betongplatta, isolera och gjuta nytt.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Jag har bilat ur en halv källare med ca 15cm betongplatta. Inget jag skulle göra en gång till för hand. Jag håller med justus i det han säger. Det man kan göra är att driva bort fukten med tex golvvärme. Dock säger många att fukten då vandrar upp i väggarna. Personligen hade jag nog blästrat alla väggar och golv från gammal färg och målat nytt. Även ersatt innertaket. Tror mycket av den lukt du känner kommer försvinna då. Sen se till så allt kan andas och kör avfuktaren på max. Skulle dock inte lägga ner allt för mycket pengar på dyr inredning tills dräneringen är löst. Tror det är ganska vanligt den här årstiden att vattnet inte torkar i källare som inte är konstant uppvärmda och väl ventillerade. Vi kör svart/mörkgrå "altanmatta/kostgräs" i ett rum i källaren. Kanske inte det snyggaste men skön att gå på, skapligt lättstädad, billig samt fukten och vatten går rakt genom(jobbigt när man spiller).
 
Tack för ditt svar Justusandersson. Fukten som kommer inifrån tror jag att jag har kontroll över genom ventilation och luftavfuktare om det krävs. När jag lät mäta relativ fuktighet var det just golven som stack ut, väggarna var ok. Tyder inte det på att fukten vandrar uppåt genom den tunna betongplattan?

Det jag tänker mig är alltså att gjuta in en fuktspärr mellan den gamla plattan och det nya lagret flytspackel. Ovanpå ska heltäckningmatta (som kan andas ligga). Fukten underifrån ska alltså hållas borta med hjälp av spärren och fukten från rummet ska ventileras ut alternativt tas om hand om av luftavfuktaren.

Den snyggaste lösningen skulle troligtvis vara att bila upp plattan och isolera underifrån som du säger. Med en sådan lösning skulle jag få ett bättre isolerat golv och vinna någon centimeter i takhöjd, men det kräver å andra sidan massvis med jobb och risk att underminera huset om man inte anlitar fackmän. Jag lutar mot att trots allt fuktspärra och gjuta ovanpå fuktspärren...




J justusandersson skrev:
Det är faktiskt så att den mesta fukten i en källare kommer inifrån. Det beror på att varm luft kan innehålla mer fukt (i form av vattenånga). När den varma luften möter kylan i betonggolvet eller den murade väggen så kondenserar vattenångan i väggen/betongen. Så länge man inte har mer än 16° i källaren är det inget stort problem. Om du lägger plast ovanpå betonggolvet, kommer kondensationen att ske på plastens ovansida.

Den enda riktigt bra lösningen är att isolera väggar och golv på utsidan. Skall man isolera på insidan måste man använda material som tål fukt och aldrig stänga in dem med plastfolie.

Ditt hus är troligen grundlagt med s.k. utbredda plattor som är betongsträngar som finns under väggarna. Mellan dessa utbredda plattor har man sedan gjutit en tunn betongplatta. Det är inte särskilt svårt att bila upp en sådan tunn betongplatta, isolera och gjuta nytt.
 
I mina öron låter det vanskligt att laborera med sådana lösningar istället för att använda beprövade produkter såsom tex ett nivellgolv eller föreslagen lösning om att bila, isolera och gjuta.

"Egna" lösningar har tyvärr en tendens att bli både sämre och dyrare.

Nu vet jag inte vad du tänker dig för fuktspärr, men du bör nog kontrollera att den du väljer tål att gjutas på så inte betongens kemiska processer riskerar att förstöra tätskiktet.
 
Risken att täta golvet är att väggarna suger upp fukten istället... :(
 
jakazoid jakazoid skrev:
Tyder inte det på att fukten vandrar uppåt genom den tunna betongplattan?
Bara om plattan står i vatten och då genom kapillärsugning, men det är väldigt osannolikt. Fukt som är bunden i luft som vattenånga tenderar att röra sig från varmt till kallt. Det förekommer att vattenånga rör sig uppåt genom en betongplatta men då har den värmts upp genom golvvärme som sedan stängts av. Att den relativa luftfuktigheten i källaren inte är onormalt hög är ingen garanti för att vattenångan i luften inte kondenserar när den kyls av av den kalla betongplattan.

Jag håller med mexitegel och Jonathan79.
 
Gjorde i ordning ett rum i källaren för ett antal år sedan och håller just på med ett annat rum. Bilat upp, grävt ur, nytt kapillärbrytande material och isolering. Betongplatta med golvvärme på det. Det blir en helt ny miljö i rummen.

Dessutom går det ju att passa på att lägga ner avloppsrör och andra ledningar under plattan när man ändå är igång, vilket gör rummen trevligare och minskar risken att slå huvudet i nerhängande rör. Har du tur går det att sänka golvet en del och därmed öka takhöjden på så vis också.

Visst, det är ett riktigt drygt jobb, men tar man ett par timmar varje kväll att bila och gräva så är det hanterbart.

Underminera huset är ingen risk så länge du inte gräver under sulans underkant. Gör en liten provgrop och gräv längs väggen ner till sulans underkant så vet du hur mycket djup du har att jobba med. Minst omkring 30cm är bra om det finns.
 
Om du spärrar fuktens väg upp ur plattan med ett tätt skikt så har den bara en väg att gå.. Upp och ut i väggarna istället.

Lägg Platon eller motsv på betongen och undertrycksventilera den mekaniskt.

På platonmattan kan du flyspackla men lämna plats för luften via ventilerad golvlist.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.