Jag och min man köpte vårt fina hus förra året och flyttade in i december. Mycket visste vi som att elen var gammal och så. Sen nu när grundvattnet är så lågt så fick vi problem med att ha ont om vatten i brunn så vi har undersökt möjlighet att borra ny.

Iaf stötte vi på grannen igår och berättade om vår vattensituation. Då berättar han att tidigare ägaren också hade varit orolig för e-coli i vattnet på den nivå där han köpt dricksvatten. Vi bad om senaste vattenprovet när vi köpte huset. Det var från 2013 så han har inte tagit något nytt prov vad vi vet trots att han varit orolig och i alla papper vi fick med frågor de besvarat har han svarat nej på oro och misstankar och problem med vattnet. Inget som skulle antyda att det var odrickbart. Eftersom vi nu också väntar barn så är vattenkvaliten en extra viktig fråga. Så min fråga nu är... har vi någon rätt att ifrågasätta dem om eventuellt få skadestånd eller så? Jag tänker detta måste ju ingå i upplysningsplikt. Eller har jag fel?
 
Då provet var gammalt hade ni enkelt kunnat ta ett nytt prov.

Dock borde han svarat att han bar orolig för vattnet men har har å andra sidan inte utfäst att det inte är något fel på vattnet.

Börja med ett eget vattenprov, vilket ni borde gjort redan i december, så bet ni läget.
 
Finns det ngn- speciell anledning att vara orolig? Ligger det en avloppsanläggning misstänkt nära?
 
Ja den ligger i närmsta laget men första vattenprovet visade inget konstigt det är cäl därför vi blir fundersamma över hans oro
 
Ett vattenprpv kostar inte mycket. Man kan beställa hem provrör som man sedan skickar för analys. Enkelt och smidigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.