I vårt nya hus är dörrar och fönster vita i nyansen ncs s0502-y (aka Stockholmsvitt) medan köket är snäppet mörkare ncs s1002-y dvs lite mer svärta. Var för sig upplevs de som vita, men bredvid varandra ser man skillnad.
I köket och vardagsrummet som går ihop (öppen planlösning) ska jag ha målade väggar. I köksdelen blir det målad pärlspont. Min fundering är om jag ska köra 0502-y på väggarna med eller 1002-y? Vill gärna att snickerier ska framträda lite allt inte går i ett bara, men vet inte om nyansskillnaden blir så liten att det inte märks... Har köpt provburkar med färg men trots att jag målat upp ca 1kvadratmeter med respektive färg så är det så himla svårt att avgöra hur det kommer bli inne i huset med skuggor, olika väderstreck osv.
Nån som har nåt att säga? Nån med 1002-y på väggar och 0502-y på snickerier som vill visa bilder?
 
Mitt förslag är låt lister och snickerier få ha sin gulvita nyans, men kika på en ngt mer bruten / gråare nyans till pärlsponten så du får lite mer kontrast om det är det du är efter.
Personligen skulle jag köra på 1002-y dvs samma som väggen. Blir snyggt med samma nyans men i olika textur.
 
J
Mazen Mazen skrev:
Mitt förslag är låt lister och snickerier få ha sin gulvita nyans, men kika på en ngt mer bruten / gråare nyans till pärlsponten så du får lite mer kontrast om det är det du är efter.
Personligen skulle jag köra på 1002-y dvs samma som väggen. Blir snyggt med samma nyans men i olika textur.
Jag var kanske otydlig, det är alltså köksskåpen som är 1002-y, och alla väggar som ska målas i en nyans dvs samma nyans till både de "vanliga" väggarna och de med pärlspont.
Är lite orolig att köksskåpen kommer se lite smutsiga ut om jag väljer 0502-y till väggarna.
 
Ah. Då är jag med.
Helt rätt, använd inte 0502-y på väggarna den blir för gul utan välj hellre en nyans mörkare än den du har på köksskåpen och måla vägg o pärlspont i samma. Så får du en bättre harmoni.
 
S XX02-Y har exakt samma färgton, men är olika ljusa. Om inte det stämmer på väggen har tillverkaren fel på receptet. Det är hela syftet med NCS som referenssystem; det talar om hur färgen ser ut, inte hur den blandas.
Jag skulle satsa på S 2002-Y på väggarna om du nu vill lyfta fram snickerierna. Blanda inte in andra svaga kulörtoner (som XX00-N) för det ser bara slarvigt ut. Glöm därför inte att taket lämpligen körs i S 0502-Y om du har det på allt annat. Stirra dig inte blind på småytor som färgprovsbitar och enstaka färgprover, för allt blir platt och ser ut att vara samma färg när det hamnar på stora ytor.
Grundregeln när man mixar olika svaga färger; fega inte, ta i lite mer.
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Hej
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
S XX02-Y har exakt samma färgton, men är olika ljusa. Om inte det stämmer på väggen har tillverkaren fel på receptet. Det är hela syftet med NCS som referenssystem; det talar om hur färgen ser ut, inte hur den blandas.
Jag skulle satsa på S 2002-Y på väggarna om du nu vill lyfta fram snickerierna. Blanda inte in andra svaga kulörtoner (som XX00-N) för det ser bara slarvigt ut. Glöm därför inte att taket lämpligen körs i S 0502-Y om du har det på allt annat. Stirra dig inte blind på småytor som färgprovsbitar och enstaka färgprover, för allt blir platt och ser ut att vara samma färg när det hamnar på stora ytor.
Grundregeln när man mixar olika svaga färger; fega inte, ta i lite mer.
Jag vet precis hur det funkar med ncs och att gultonen är densamma i de båda nyanserna, och har inte påstått att det är något fel på någon nyans!
Det enda jag undrar är hur de två nyanserna ser ut bredvid varandra, om steget mellan dem blir för litet eller om det funkar!
2002-y tycker jag blir för mörkt.
 
Marias_hus Marias_hus skrev:
Hej


Jag vet precis hur det funkar med ncs och att gultonen är densamma i de båda nyanserna, och har inte påstått att det är något fel på någon nyans!
Det enda jag undrar är hur de två nyanserna ser ut bredvid varandra, om steget mellan dem blir för litet eller om det funkar!
2002-y tycker jag blir för mörkt.
Om du målar en hel väg med S 2002-Y blir det precis samma upplevelse som med köksluckorna "...var för sig upplevs de som vita". Du har noterat att ögat och syncentrat motjusterar hela tiden. Vad jag menar är att för att få någon effekt av ljushetsskillnaden måste man "ta i lite". Skillnaden på färgprovet kan tyckas vara stor. På väggen är skillnaden nästan försvunnen p.g.a. att ytan är mycket större. S 2002-Y kommer att upplevas som ljusgrå och snickerierna lyfts något.

...men, visst; S 1502-Y funkar säker också. S 2005-Y20R ("sandfärgat") är en försiktig klassiker som funkar med XX02-Y.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om du målar en hel väg med S 2002-Y blir det precis samma upplevelse som med köksluckorna "...var för sig upplevs de som vita". Du har noterat att ögat och syncentrat motjusterar hela tiden. Vad jag menar är att för att få någon effekt av ljushetsskillnaden måste man "ta i lite". Skillnaden på färgprovet kan tyckas vara stor. På väggen är skillnaden nästan försvunnen p.g.a. att ytan är mycket större. S 2002-Y kommer att upplevas som ljusgrå och snickerierna lyfts något.

...men, visst; S 1502-Y funkar säker också. S 2005-Y20R ("sandfärgat") är en försiktig klassiker som funkar med XX02-Y.

Jag körde på magkänslan och det blev precis som jag hoppats med 1002-y på väggen. Nu är det visserligen en "vitare vit" än 0502-y på tak och taklist men en tydlig nyansskillnad blev det allt.
Renoverat rum med nymålade vita väggar och tak i olika nyanser, fönsterdörr täckt med plast, hink och roller på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är nöjd :-D
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.