Håller på att förbereda en installation av följande:
1st Calmarpanna v33
3st Borö 1000 liter

Har ritat upp hur jag tänkt att rördragningen ska se ut, kan någon kunnig ge feedback på den så vore jag tacksam
Ritning av rördragning för Calmarpanna och tre stycken 1000-liters Borö tankar.
 
kulle
Har gjort lite ändring som jag tycker du bör göra, annars ser det nog bra ut.
Kanske du får något tips snart Schematisk bild av VVS-system med expansionskärl, pannrum och tre ackumulatortankar. gällande bättre dragning till exp kärlet
 
L
Din panna är väl 33kw enligt typ V33 och värma 3000 liter , den är lite klen att värma tankarna paralellt , du får inte upp flödet riktigt men går att ha , Expl du tar hela tiden kallt från botten
och ska gå via shuntopack ( i all ära shuntopack ) vad jag förstår, Min åsikt om shuntopack vill nog ingen höra , jag har en vanlig shuntreg för VV 4 vägs-ventil och kan ställa vilken temp som helst , så laddningens flöde kan bestämmas till vad som helst , ju lägre temp på fram desto mer flöde som fyller tankarna , och dom blir fortare varma i botten , varmare tillbaka , pannan behöver inte lyfta tempen så hårt , går att utveckla mera , men starta med dina funderingar här
 
En tank kan aldrig bli för stor,,

Skippa v33, Det finns bättre pannor i samma prisklass.
Den har primärluften för högt i eldstaden vilket leder till övertändning i eldstaden,

Om du inte har mycket kalk i vattnet tycker jag du skall bereda varmvatten med en tappvattenautomat eller 2 st slingor.

Sök runt lite i trådarna på byggahus.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-aer-baest-kamslinga-eller-vvx.80950/
 
Glöm inte att titta på vedpannornas Rolls- Royce enligt sotaren på jobbet
Kungen av pannor :) Solo Inova!

Gå till Ladomat hemsida där finns ritningar med förklaringar på varför man kopplar på ett visst sätt.
Det mest avancerade är en CTC rördragning med olika inkoppling för vinter eldning (mest värma huset) samt sommarvärme elda en gång i veckan för varmvattenpoduktion.
Optimalt är att ha fler tankar så man kan ha 2 parallell kopplade för varmvatten och övriga serie för för buffring. = tanken för VV töms sist.

Med din koppling måste du elda länge för att få varmvatten på sommaren.

Separat luftning på toppen är att föredra det finns automatiska ventiler. Då kan man sätta exp- kärlet på golvet.
 
L Leif i Skåne skrev:
Separat luftning på toppen är att föredra det finns automatiska ventiler. Då kan man sätta exp- kärlet på golvet.
Det finns inge fördel av att ha en tryckexpansion.
Systemet blir dyrare och mer komplicerat.

De automatiska avluftarna brukar krångla och som joppe har ritat avluftar sig systemet själv.
 
Fördelen med trycksaks kärl är att man slipper ett kärl med syresatt vatten på vinden. Ett slutet system rostar mindre.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Man brukar ha ett rostfritt kärl på vinden. Mitt system är från 1962.
När jag tjockleksmätte mitt stigar rör med ultraljud så var det nästan ingen korrosion invändigt.

Ett trycksatt system rekommenderas så klart av alla vvsare då de får sälja dyra system och får komma på årligt besök och fylla på blåsan.
Keep it simple!
 
Varför i hela friden skulle man ta in en rörkrökare för det. En cykelpump klarar de flesta att hantera. Sitter tummen på rätt plats är inte installationen heller något problem.
 
Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
Fördelen med trycksaks kärl är att man slipper ett kärl med syresatt vatten på vinden. Ett slutet system rostar mindre.
Ur rosthänseende är skillnaden försumbar, och till skillnad från ett slutet system, är ett öppet underhållsfritt, självavluftande och billigare!
Summa sumarum
Framförallt vid vedeldning, är ett öppet system överlägset!

Staffan
 
  • Gilla
Rörakuten I Gävle och 1 till
  • Laddar…
Enligt min erfarenhet ät ett öppet kärl på vinden bara en tidsfråga inannder börjar läcka. Men det beror ju lite på hur det är installerat också.
 
Enligt min erfarenhet så kommer ett trycksatt kärl bara att krångla.
3000L ack plus system vatten kräver ett stort kärl som tar plats och blir dyrt.
 
Staffans2000
Det beror väldigt mycket på -hur det är installerat.
Gamla nitade järnkärl rostade till slut sönder, men bara vid vattenytan, för några cm ner var vattnet syrefritt! Rostfria med järnmuffar likaså. Men system med endast rostfria material rostar inte! Undvik tryckkärl så långt det är möjligt!

Staffan
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Japp, det är nackdelarna med slutet. Dyrare och större.
 
Tack för tipset, är dock osäker på vad fördelen blir med denna dragning. Enligt thermoventiler så finns risk för varmhållning av pannan då man kopplar radiatorsystemet på laddkretsen. Dom tycker man ska koppla på en separat anslutning på tanken men då detta saknas ritade jag in den på exp.ledningen.

kulle kulle skrev:
Har gjort lite ändring som jag tycker du bör göra, annars ser det nog bra ut.
Kanske du får något tips snart [bild] gällande bättre dragning till exp kärlet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.