Tack för all hjälp! Suveränt
 
  • Träytterdörr med mässinghandtag och låscylinder, detalj av träets ådring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träytterdörr med metallhandtag och låscylinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mani911 och 7 till
  • Laddar…
L
E Extatiskt Rasande skrev:
Tack för all hjälp! Suveränt
Rackarns så snygg den blev , GRATTIS TILL JOBBET ,, har en dörr som behöver fixas , kan du komma
 
  • Gilla
StellaMaris och 1 till
  • Laddar…
Hur lång tid tog det att blästra dörren?
Har själv en teakdörr som behöver fixas..
 
Grattis till ett lyckat resultat (y). Blev själv väldigt taggad att ta tag i vår teakdörr också nu :D.Den är dock mörkbetsad vilket jag gärna skulle vilja få bort. Biter sodabläster på det också tro?
 
E Extatiskt Rasande skrev:
Det jag grämer mig lite över är att jag torkade rent efter blästringen med vatten. Lite dumt att tillföra vatten till oskyddat trä.
Den lilla mängden vatten dunstar snabbt och har ingen som helst påverkan på träet.
 
Snyggt gjort! En väldigt fin dörr som nu kommer hänga med många år till
 
Verkligen snyggt! Blir själv sugen på att sodablästra. Ser att Jula säljer sodan i 5kg-förpackning. Hur mycket gick åt för dig?
 
E Extatiskt Rasande skrev:
Köpte en sodabläster på jula. Det var lite meck med att lära sig apparaten. Bl.a. Behövde munstycket rengöras mkt ofta. Men sen gick det bra. Strök sedan med linolja terpentin och ger det väl några strykningar till.

Det jag grämer mig lite över är att jag torkade rent efter blästringen med vatten. Lite dumt att tillföra vatten till oskyddat trä.
halloj! Väcker till liv en gammal tråd.
Blev det mycket damm av blästringen? Räckte julas produkt till förr att få det rent?
 
  • Gilla
Fatheroftwo
  • Laddar…
Hejsan, verkligen fint blev det! Vi är också i tagen att renovera gammal ytterdörr med många skarvar och ojämna ytor. Så jag är också väldigt nyfiken på detaljerna - hur lång tid tog det ungefär med blästern? Och hur mycket soda gick åt? Kunde du köra över fönstrena också eller täckte du över dem på något sätt?

hur gjorde du dagen/dagarna du fixade det - hann du allt på en dag så ni slapp natten utan ytterdörr? Eller hur löser man det? :) tusen tack!!
 
Jag köpte mig en fingerslip som är 6- och 9mm vilket gjorde jobbet lätt. Provade även med soda men då min dörr var oljad så var det overkill.
 
Ah! Vår dörr är nog lackad tror jag - men kan ha fel. Dessutom har dem ”renoverat” den invändigt med vävtapet på dörren, extra skallrande innerglas av sämre passform, samt läcker så mycket att man ibland undrar om det verkligen är stängt kanske bara är att ta den till tippen? Samtidigt tror jag det är orginaldörren, 40-tal ev och då vill jag ju helst ha kvar den.
 
  • Närbild på en sliten och lackad träpanel på en äldre dörr med en gammal dörrknopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal brun trädörr med skallrande glaspanel och låsmekanism i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Andrk Andrk skrev:
Ah! Vår dörr är nog lackad tror jag - men kan ha fel. Dessutom har dem ”renoverat” den invändigt med vävtapet på dörren, extra skallrande innerglas av sämre passform, samt läcker så mycket att man ibland undrar om det verkligen är stängt kanske bara är att ta den till tippen? Samtidigt tror jag det är orginaldörren, 40-tal ev och då vill jag ju helst ha kvar den.
Vacker dörr! Ska du absolut spara.
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
Riktigt fin dörr! Jag testade med soda-kannan från jula och det fungerar definitivt. Går mer soda än man tänker sig. Beställde även extra breda munstycken för att göra jobbet snabbare.
Nu behövde ju inte jag det iom att det endast var oljat men fungerar alldeles säkert på din dörr
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
Hur lång tid tog det, hanns det med på en dag? Så ni slapp sova utan ytterdörr? :))
 
Andrk Andrk skrev:
Hur lång tid tog det, hanns det med på en dag? Så ni slapp sova utan ytterdörr? :))
med fingerslip, excenterslip och multitool tog det ca 4h inklusive grundning. Men som sagt så var det olja vilket lossnade av att slå ett öga på det:)
 
  • Träpanel med rutmönster slipad med excenterslip och multitool vid en uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PetterFors och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.