Det låter som ett dåligt skämt, men hur sjutton monterar man en stormhasp utan att den faller av vid minsta vindby?


Har satt upp två st i två förrådsdörrar och det räcker, i princip, att man tittar på dom så faller dom av.
 
Vad menar du med att den faller av? Hoppar haspen ut öglan? Slits gängorna ur träet?
 
Det är till att vara vind-ögd?:p

Allvarligt talat, jag har också sådana i ett par förrådsdörrar och de brukar klara sig vid rimliga vindar. Monteras horisontellt, vet inte vad man kan hitta på för variationer. Har du en bild?
 
Haspen åker hur öglan. Jag har horisontell montering, men började fundera på om det monteringen skulle ske uppåt/nedåt istället.
 
Aldrig stött på liknande problem. Men du kanske kan ta en tång och knäcka till änden på haspen så att den går lite trögt ned i öglan. Eller om det går, montera med dörr/fönster i fullt öppet läge så att det blir lite dragspänning i haspen när den ligger på.
 
Bild?
 
Kanske du kunde prova med att fästa en liten tyngd på haspen, så den inte hoppar upp så lätt.

Jag har själv haspar på fyra dörrar, och det har inte hänt att de hoppat loss på sju år.
 
Redigerat:
Det visade sig att själva haspen inte var helt 90 grader, vilket säkert bidrar. Jag försökte böja till den med hjälp av varmluftspistol, men det var lögn i attan. Antar att man behöver en mindre smedja för att lyckas med att böja det järnet.

I stället försöker jag nu med att att vinkla öglan ca 45 grader istället. Se bild. Och än så länge funkar det, så nu är det bara att hoppas. Man skulle också kunna tänka sig att vinkla öglan som sitter i haspen några grader åt andra hållet, så det blir lite mer spännkrafter.
 
  • En förvrängd metal hasp vinklad 45 grader för att kompensera för fel vinkel, visas mot en röd byggnad och en vit takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.