hej!
Skulle verkligen behöva hjälp och råd, då jag inte förstår något av fackorden inom VVS.
Vi har en stuga, där vi i 40 år hämtat vatten m hinkar från sjön till disk, tvätt och dryck. Mor närmar sig 80-årsåldern, vi barn är runt 50 och stenarna vi står på lite vingliga, så nu tänker vi PUMP.
Fallhöjden kan vara ca 2, max 3 meter. Sträckan 20-25 m.

Jag skulle helst vilja ha en handdrivna, som man på något sätt pumpar upp vattnet fran sjön.

Annars skulle jag kunna tänka mig en pump, eldriven, vid diskbänken, och en slang som vi lägger i sjön. Allt ska vara enkelt att tömma och ta in över vintern.

Snälla!!!
Ge mig konkret tips på pump, slang, ev butik!
Givetvis kvalitet till bra pris, som ger oss 3-4 hinkar om dan.

Helena
 
L
du vill ha något enkelt , för att få vatten från sjön ,, först , har ni brygga där
om så är hur djupt är det
 
Hej!
Ingen brygga.
Stenbotten. Klart vatten. Djup ganska stor norrlandssjö. Där vi hämtar vatten (i hink) är det ca 1 m djupt.
Jag har läst lite om riktlinjer, så o så långt från botten o från ytan.... Men måste det vara så, o varför? En slang ut i sjön bara?

Helena
 
L
En billig dräneringspump som placeras i sjön på någon sten eller fotskrapegaller , om den står direkt mot botten kommer det med en massa skit och smågrus , inte bra , sedan en slang upp till huset ,ni får då lägga en skarvsladd ( finns på rulla 25 meters ) till sjön , kanske ett vägguttag med strömbrytare vid huset , för start och stopp , billigare kan det inte bli
 
Tack!
Förstår dock inte helt...

Pumpen i vattnet.... slang till huset, där elen finns.... hur kommer elen till pumpen??
Ursäkta min totala okunskap!!
H
 
Ojdå... skarvsladden förstås!! Tänkte slang när jag läste sladd.
Fattar! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.