Jag tror att det går att räkna hem det mht U-värdena. Det kräver lite räknekunnighet, men det verkar du besitta.

Dagens normer verkar vara skrivna av jurister och politiker, inte av arkitekter och ingenjörer. Det sorgliga är att bra lösningar inte premieras. Ett fönster mot norr "kostar" lika mycket som ett fönster mot söder fast skillnaden i verkligheten är enorm.

Lycka till!
 
K
Är inte en stor del i de nya reglerna för energihushållning som börjar gälla nu i juli just att man ska kunna tillgodogöra sig energivinster genom fönster?
 
Intressant! Skall genast kolla det.
 
Såvitt jag kan se har reglerna för hur man beräknar energianvändning ändrats, men inte själva normtexten i kapitel 9 i BBR.
 
K
Okej, läste det bara i en infotext och hittar ingen källa nu när jag googlar.

Men i de program jag använt för energiberäkningar har man uppgett väderstreck på fönstret och om huset har lätt, halvtung eller tung stomme. Hur mycket skillnad de olika valen gjort för slutresultatet vet jag dock inte.
 
K Kallebo skrev:
Men i de program jag använt för energiberäkningar har man uppgett väderstreck på fönstret och om huset har lätt, halvtung eller tung stomme. Hur mycket skillnad de olika valen gjort för slutresultatet vet jag dock inte.
Det kan nog stämma att det är i samband med beräkningar för energideklarationer som man tar hänsyn till detta. men tyvärr kan jag inte se att själva regeltexten ändrats. Däremot innehöll SBN 67 när det gällde beräkning av värmeeffektbehov både en värmetröghetskonstant och tillägg för väderstreck. Men det var före energikrisen.
 
Ja, jag kan nog räkna så jag reder mig i enstaka fall och när jag kan styra metod och material och planlösning (framförallt) så det inte blir alltför komplicerat. Intressant reflektion med norr/söderläge på fönster, det är möjligt att det är ett argument som faller väl ut, om inte annat så kan man lägga utrymmen med små eller inga krav på ljusinsläpp mot norrvägg (förråd, pannrum, badrum) här och samtidigt isolera exkra eftersom det inte gör så mycket om dessa väggar inte har synligt timmer invändigt.

Näe, det där regelverket är väldigt fyrkantigt. Det borde kunna anpassas efter lokala förhållanden i större utsträckning också. Att använda cellulosabaserade och andra isolermaterial borde gå att räkna hem, eftersom det går mycket mindre energi under tillverkningen. Att en aluminiumfasad inte straffar sig jämfört med en handbilad och återvunnen timmervägg övergår mitt förstånd. Det gick inte en kilowatt elektricitet för att bila timmer 1830 eftersom man använde handkraft.
 
Skicka de senare synpunkterna till Bostadsministern!
 
Det är kanske ingen dum idé? Ja, det borde jag fasen göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.