kristofer12345
hej

Har oisolerat tak med. Ca 35 mm betongtak isolerblock. Undrar om jag kan lägga 100 mm cellplast om det räcker o kanske isolera väggarna med samma likaså istället fö att isolera mer i taket då kg ej tror det blir så stor skillnad mer om kg satsar den kostnaden i bäggarna istället!? Vad tror ni
 
Nog för att skånska kan vara lurigt att förstå i talet, men i skrift brukar det gå lättare, men nu fattar jag inte ens halv sju...
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Instämmer med Jonatan79, inte mycket som gick hem i gubbskallen där inte!

Men för att inte bara gnälla och kritisera: Vi har 100 mm cellplastisolering ovanpå råsponten i vår s.k. "klimatvind".
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Samma isolertjocklek runt om blir effektivaste fördelningen om man använder samma totala mängd isolering.

Tänk på att mineralull är billigare än cellplast så jag föreslår att använda det där det går
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Samma isolertjocklek runt om blir effektivaste fördelningen om man använder samma totala mängd isolering.

Tänk på att mineralull är billigare än cellplast så jag föreslår att använda det där det går
Aa då gör jag nog det,, problemet med mineralull för mig är att den är ej vindtät o blir svårt för mig att täta utsidan eller insidn för min del då det är putsat, vi testade cellplast i ett rum det blev stor skillnad tyvärr det val av isoler mat.
 
Då är det bara att köra på och isolera :) 100mm kommer göra stor skillnad om det är oisolerat idag. 200 hade varit lagom på längre sikt om du håller det varmt året runt
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Jo tänkte det osså men så såg kag denna kurva så då tänkte jag att det spelsr nog ej så stor roll efter 100 mm mer att jag då måate ha i väggarna såklart..vet ej hur den stämmer må testas..
 
  • Graf som visar uppvärmningseffekt vid 95mm isolering i väggar och olika tjocklek på isolering i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.