Hej.

Har 2 varmvattenberedare i sommarhuset som har suttit i 6 resp 8 år. 50 resp 100 liter. Värmer perfekt fortfarande. i botten på dem är det ett litet hål i plasten/skalet vilket det droppar från. (Märke FRESN) Köpte ny 50 lit igår och skulle byta pga detta. Märker nu att det droppar från 100 lit också.

Direkt kommer funderingen.... behöver båda bytas eller detta är något som hållt på länge. Det sitter säkerhetsventiler på dem. Jag har förutsatt att vattnet kommit från säkerhetsventilen. Kanske har det kommit från hålet hela tiden.

Frågan är...... skall jag byta eller jag är petig....

Kan behålla den och vänta med bytet tills det går riktigt sönder.

50an har droppat 10 liter på 6 mån. Bor folk hela tiden.

100 lite i en behållare som avdunstar efter hand. Endast fritidsboende... bägge värmer åretrunt.

Tacksam för svar
 
Verkar skumt. Sitter säkerhetsventilerna rätt monterade? Och vilket vattentryck är beredarna specade för? En snabb googling hittade inget om FRESN
 
Tack för ditt svar. Ja ventilerna sitter rätt. Jag har också letat på FRESN. Hittar Fresh men inte fresn. Kommer inte ihåg var jag köpte dem. I så fall kunde jag spårat leverantör/tillverkare.
Jag tolkar det som att tanken börjat läcka och att det är dags att byta, därför köpte jag ny. Det knepiga är att jag nu såg att det var lika på den stora. Kan vara så att den också är dags att byta. Gjorde ett försök att lägga ut på forumet om någon kanske visste eller hade erfarenhet.
Tack än en gång för engagemanget....
MBO
 
Det är normalt att det droppar från säkerhetsventilen. Har du kollat exakt varifrån det kommer?
 
Hej useless.
Absolut. Jag ser att det "hänger" droppar i 4 mm hålet.
Det är inte från säkerhetsventilen det droppar. På dessa VVB sitter centrerat mitt under ett litet 4 mm hål i skalet. (Nästan som ett dräneringshål för kondens.)
Det är här jag konstaterat att det droppar.eftersom vi bara är här på fritiden har jag svårt att följa det.
I den lilla där det bor folk alltyd(uthyrt) har jag märkt att det droppat mer. (Anledningen till att jag köpte ny dit igår) Idag upptäckte jag av en händelse att det droppade lite från den stora också som har samma konstruktion. Av denna anledning började jag fundera på om det är en konstrultionssak på dessa VVB som jag "ännu inte fattat" eller det är att tanken/arna läcker.
Eftersom den lilla används löpande året runt kan det vara rimligt med ca 10 liter kondens på 6 mån. 10litersspann står under VVB som sitte i ett förråd som bara jag kommer in i) under den stora har vi en liten pepparkaksburk som tar upp dropparna som alltid avdunstar. Mer är det inte.
Anledningen till att jag startade tråden var om någon hade erfarenhet av VVB med ett litet hål i mitten under. Och vad det skall fungera som.
Ventilernas funktion har jag koll på. Hoppas jag nu förtydligat så att inga missuppfattningar skall bli
Tack för engagemanget.
 
L
Vad för fabrikat , nibe , metroterm eller annan med en plastkopp under , där ledningar går in ,
och vattendroppar kommer ut från kåpan ,, då är det hål i el-patronen , du kan själv se efter ,
bryt strömmen ta bort kåpan och lys upp , är det blött där , patronfel
OM dom används mycket , så det kommer in mycket kallvatten , vid värmning av vatten exspanderar det och kan öppna säken lite , fullt normalt
 
Vy underifrån av en vask med synbart avloppsrör och monteringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Din teori låter rimlig. Ska kolla 100an nu. Så här ser det ut underifrån.
 
L
Inget ovanligt att el-patron läcker , ser inte om elkablarna går in på fotot , det kan även sitta en termostat och överhettningsskydd inunder , dom är instuckna i ett rör , kan läcka där , men inte vanligt
 
Ja. Reglagen och termostat sitter fram. Diagonalt vinklade snett underifrån. Standardlösning hos de flesta....
Det låter på din teori som att det är lika bra att byta till nya. Risken att inte byta är betydligt större än kostnaden för nya VVB. Har jag uppfattat dig rätt?
Eftersom vi inte bor här vill jag inte riska med att det händer något oförutsett. Vill bara att saker o ting ska fungera.
 
L
Du behöver inte byta burkar , eller vara rädd för att något ska hända , det blir ingen dusch ut,
bara lite mera vatten som kommer underifrån , se om det läcker vid el-patron eller dom rör som går in i botten på VVB , det går utmärkt att byta patron
 
Jasså. Lite ekonomisk ska man ju va. Kollade på noggrannare på etiketterna. Det står fresh. Inte fresn som jag tidigare skrev. Numera säljs dessa hos Bauhaus, jemofix mfl. Enligt vissa sidor helt ok VVB. Kanske lönt att bara byta patroner då som du säger.
Frågan är om det går att få tag i rätt patroner.
Har du erfarenhet av vilket jobb det är att byta patroner?
 
Kollade Biltemas elpatroner 229.- + 269.- en 10 potens i skillnad mot nya VVB. I så fall bra betalt jämfört med att byta allt om det är som du tror.
Du skrev att det var ovanligt med att patronen läcker. Har inte kollat ännu men kan det vara något annat??
I så fall att tanken skulle läcka. Det är uppvärmda nybyggda his så det är bra förhållande för dem.
 
L
Inte att det är ovanligt för patron , men för det rör som går in för termostaten
Är det läck vid patronerna , tycker det låter konstigt att båda ska ha gått samtidigt , det kan vara så att en patron trasig och en tank läck , men det är ditt jobb att se , detta med el-patroner , du får se vad det står på skyltarna , efter dom kan saker beställas , har en vän med VVB från Bauhaus , lite äldre , fanns inte längre fick köpa ny VVB
El-patronerna är lätta att byta ,, Kan sitta 6 bultar under eller en 40 mm gänga , bara plocka loss och sätta dit nytt , tar kanske en halv timma , exkl tömning
 
:D:DJag upptäckte dropoet på den stora idag. På den lilla började det successivt för 5-6 månader sedan. Nu på sommaren används det betydligt mer i den lilla genom att fler människor duschar hela tiden. På vintern bara 2 personer.
Den stora hat suttit sen 2011. Den lilla sen 2009. Tycker det är hyfsade livslängder för tekniska prylar som kostar några 1000.-
Luftvärmepumpar för 20 tkr håller Max 10 år.
Oavsett vilket ska jag göra en koll o titta im i den stora.
Jag behöver inte tömma för öppna kåpan och kolla? Bara göra den strömlös....
Tack för all info. Lärt mig en del nytt idag:D:D
 
L
Inte tömma , strömlös , öppna och titta , lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.