Jaha, så har gräsmattan börjat växa och nu står man inför faktumet att en gräsklippare måste inköpas!  :-?

Har tittat runt, läst på nätet och här i forumet, och jag tror att jag nu har lyckats komma fram till två alternativ. En Partner eller en Klippo.

Mitt behov är följande.
[*]Har ett fritidshus, kan alltså inte klippa så ofta, som bäst en gång i veckan, som värst varannan vecka.
[*]Dessutom har jag en stor tomt (4.500 kvm) men kommer kanske klippa runt 1.500-2.000 kvm. Tomten har dessutom lite varierande höjd och några träd här och några buskar där.
[*]Självgående gräsklippare är nog viktigt för att inte trötta ut mig totalt.
[*]Sidoutkast är vad jag förstår ett måste om man kommer klippa lite högre gräs?
[*]Uppsamlare skulle givetvis vara skönt, tror det är tidssparande även om man får tömma den några gånger under klippningens gång, istället för att behöva kratta upp gräset?

Så alternativen som jag står emellan är en Partner P6553 och en Klippo Excellent S SD.
Prisskillnaden mellan dem blir 2.210 kr.

Är det nån som har erfarenhet med liknande behov?
Eller erfarenhet av ovan gräsklippare?  :-/

Skulle verkligen uppskatta lite tips snart!   :)
 
Låter som du bör ha en mindre gräsklippartraktor egentligen för att inte trötta ut dig totalt. Misstänker att de uppsammlarklippare du nämner måste tömmas MÅNGA gånger vid varje klippning om du tex klipper var 10:e dag ;) Har inte provat dom själv men har en fullstor uppsammlare till en Stiga Park åkgräsklippare på en gräsmatta på ca 3000kvm och den behöver tömmas 3-4 gånger om jag använder den över hela och då rymmer den betydligt mer än för en gräsklippare som man går med misstänker jag.
 
Mina föräldrar köpte nyligen en Klippo "Multiklipp". Den "maler" ju sönder gräset istället o då behövs ingen uppsamlare. De klipper ca 2500 kvm.
 
Har själv sneglat på en Klippo med "multiklipp". För er som har en/testat - hur blir resultatet. Behövs verkligen ingen krattning?? För övrigt är Klippo en personlig favorit. Kör med svärföräldrarnas 20 år gamla Klippo som fortfarande går som en klocka.
 
Har själv inte just en Klippo multiclip men har kört med en Stiga multiclip i många år på 1500-2000m2. Den mal sönder fullt tillräckligt såvida man inte klipper en decimeter av strået. Visst mal den bra då också men man bör kratta för den kakan blir väl tjock annars.

Körde sönder den förra sommaren och i år blir det en åkgräsklippare.
 
Om ni med "multiklipp" menar Klippos "cross-cut kniv" så har de flera olika modeller med det klippsystemet. Och den Klippon som jag har funderat på, Excellent S SD, har inte det utan utkast istället.

Men efter att ha pratat med en försäljare idag så har jag nu istället blivit rekommenderad deras Excellent S som har "cross-cut". Även den skulle tydligen passa mig som inte kommer klippa gräset alltför ofta. Man kan då montera bort nån metall-mojäng och ställa nåt på högsta läget och kunna klippa 20 cm högt gräs med den. Sen låter man gräset ligga kvar en dag, monterar tillbaka mojängen och så klipper man igen nästa dag. Då får man ut effekten av deras "cross-cut" - d v s gräset blir så pass sönderklippt att det kan ligga kvar.

Tydligen är Partners mulcher-system inte så bra utvecklat (som Klippos) att den klarar av att klippa gräset så pass, och därför behövs även uppsamlaren (som deras P6553). Plus att kvalitén är lägre.

Så jag har bestämt mig ;D
Det blir en Klippo!
 
Varför inte investera i en automatisk gräsklippare som laddar sig själv?
 
Ja, en sån där som går runt alldeles själv och vänder när den stöter på nåt!? ;D

Vore det inte en kostnadsfråga så...
I nästa liv kanske ;)
 
Tänkte på det där att gräset blir så pass klippt så att det kan ligga kvar?
Vad menar du med det igentligen?
Och att Partner ska ha sämre kvalite verkar också lite lustigt..
Deras klippare är väldigt fina och robusta..
Hade jag varit dig så hade jag köpt en Partner 7053SDC.. (liknande 6553)
Den har 7hk och drivning.. även sidoutkast/samlare eller mulching..
En 7 hästars motor ska la klara av att klippa gräset "mulching".. dvs. 2 gånger..
Partners 7hästare är en toppventilare oxå, vilket ska göra den mer vibbrationsfri och avgasvänligare..
 
Miicke skrev:
Tänkte på det där att gräset blir så pass klippt så att det kan ligga kvar?
Vad menar du med det igentligen?
Och att Partner ska ha sämre kvalite verkar också lite lustigt..
Deras klippare är väldigt fina och robusta..
Hade jag varit dig så hade jag köpt en Partner 7053SDC.. (liknande 6553)
Den har 7hk och drivning.. även sidoutkast/samlare eller mulching..
En 7 hästars motor ska la klara av att klippa gräset "mulching".. dvs. 2 gånger..
Partners 7hästare är en toppventilare oxå, vilket ska göra den mer vibbrationsfri och avgasvänligare..
Tjenixz..
inte så inne på märket Partner men är det plasthjul på den?
såsom många andra gräsklippare som har vettig kaross och bra motor men så de förbannade plasthjulen.. inget illa ment håller säkert men tycker inte det ser "Robust" ut...
fick bli en klippo självgående och uppsammlare som är bortkopplad.. jävla skitsak blir full direkt och då är inte min gräsmatta sååå stor som vissa nämnt här ovan.
 
Fisketorp skrev:
Tjenixz..
inte så inne på märket Partner men är det plasthjul på den?
såsom många andra gräsklippare som har vettig kaross och bra motor men så de förbannade plasthjulen.. inget illa ment håller säkert men tycker inte det ser "Robust" ut...
fick bli en klippo självgående och uppsammlare som är bortkopplad.. jävla skitsak blir full direkt och då är inte min gräsmatta sååå stor som vissa nämnt här ovan.
Partner har plasthjul.
Skulle tro att är för att spara vikt.. (och givetvis kostnad..)
Ser själv inte direkt nån nackdel med att ha sånna.
 
Har en Stiga Multiklipp och den har plasthjul, vilket jag svär över varje gång! Men den klipper tillräckligt bra att den får gå denna säsong också.
 
Vi tänker köpa en klippo när det blir dags mina föräldrar har en sån den är säkert en 10 år och den tuffar på som bara den, alla andra gräsklippare de har haft har de fått skrota med jämna mellanrum.
Har haft den ute i vår stuga pga av att det är ganska eländig terräng där men den far fram ändå.
Men nu har de plockat hem den eftersom deras förra har gått sönder.
 
Partner verka komma sist när det gäller kvalité. Men det finns ju en uppsjö av klippare.Men om jag valde mellan Klippo och Partner så skulle jag helt klart välja Klippo.
Själv kör jag Honda/Huskvarna, den starta i alla lägen och uppfyller mina krav.
Men visst är det svårt att välja ::)

Lycka till i valet!
 
Galadriel skrev:
Vi tänker köpa en klippo när det blir dags mina föräldrar har en sån den är säkert en 10 år och den tuffar på som bara den, alla andra gräsklippare de har haft har de fått skrota med jämna mellanrum.
Motorerna var bättre förr tyvärr.. det gäller iallafall de med Briggs&stratton motorer..
Nu mera tillverkas de för att gå ett visst antal timmar.. förr va chassina den svaga länken. Nu känns det som det är tvärt om :(
Har själv en gamal MTD (tror jag den heter).. med en 3.5 hästars B&S motor.. den startade på första draget efter vinterns vila.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.