Hej! Skall nu inreda ett rum i mitt hus byggt ca 1890 men har ingen aning om hur jag skall gå tillväga. Just nu finns bara timmerväggarna och två ursprungliga fönster. På sina ställen kan jag se ut, små springor mellan tex tak & vägg. Jag vill naturligtvis bevara så mycket jag kan, och jag är väldigt mån om att använda traditionellt material. Så hur gör man då? Vad skall jag isolera med, jag vill ju att allt skall 'andas' efteråt så att det inte blir fukt osv. Vill absolut inte använda gips...så då blir det väl spont av något slag. Finns det någon som har lite råd? Det gamla trägolvet ligger kvar, och det tror jag vi skall behålla som det är, bara ge det en riktig skurning. :)
 
Jag tycker också du ska göra som Torpsara, blev själv inspirerad av den tråden och var tom i Avesta och hämtade lerklining hos Almen. Så igår började vi lerklina vårt gästrum och det funkar finfint än så länge, luktar härligt av lera därinne. Vi gjorde som Torpsara och satte hönsnät och sen har vi bara slabbat på lerkliningen med händerna (handskar att rekomendera tycker jag) och slätat ut den med en tapetutstrykare (eller vad de kan tänkas heta, man tager vad man haver...). Vårt gästrum är i en lada och säkert aldrig tänkt som bostad så springorna var gigantiska mellan stockarna och allt var hemskt skevt, just därför var det nog bra att klina, det är det mest följsamma. Innan vi klinade, hade vi vanlig husmossa och så lindrev (beställt från Sicon) i springorna, det tog en bra stund att täppa till överallt. Men du behöver inte isolera ytterligare om du lerklinar, timmerväggarna räcker gott och lerkliningen är vindtät.
 
Sen är det DIN tur att lägga ut bilder, Torparinnan!! Vad spännande! :-D
 
Javisst, det ska jag! Nu sitter jag (på jobbet... :-[) och surfar efter var man kan köpa krita, tänkte jag skulle måla rummet med limfärg. Men jag hittar inte riktigt nånstans och det är så trist att åka runt till alla byggställen i Uppsala och leta och så inte hitta nånstans. Så, är det någon som vet var man kan köpa krita i Uppsala? Visst kan man användan vanligt typ trälim, eller ska det vara något speciellt lim?
 
Hovleverantören i Uppsala är ju Spektrum! Ring och fråga, vi köper all färg där! Jag tror att du ska använda celloulosalim till limfärgen.
 
Hej igen och ursäkta att jag lånar tråden lite. Lerklinade rummet i söndags och är lite otålig, vill måla snart! Det torkar ju knappt inget fast det är hur varmt som helst. Måste det vara helt snustorrt när man målar med limfärg? Borde inte torkningsprocessen kunna fortsätta även efter att man målat, limfärg är väl ändå väldigt genomsläpplig? Fast det kanske är dumt....ifall det uppstår sprickor och så. Hur länge väntade ni, TorpSara, innan ni "målade" på lervälling för att förhindra sprickor? Leran har börjat spricka lite grann fast det är långt ifrån torrt.

Jag inser att jag borde vara tålmodig... ::)
 
Förresten, krita hade de på Uppsala Färg och den är ju nästan gratis, så ifall att limfärg funkar bra så tycker jag det är toppen för det är ju jättebilligt till skillnad från all annan färg! När jag frågade efter krita till limfärg på Bauhaus så skrattade killen och undrade om jag verkligen tänkt igenom att måla med limfärg :surprised: Han tyckte i så fall jag skulle skriva på väggen att det var limfärg... Jag har förstått att man inte kan måla över med vad som helst, men men...är det enda problemet så är jag glad och nöjd ändå
 
Vi "lermålade" ett par dagar efter sista påslaget. Det var inte helt torrt rakt igenom, men det var också rätt tydligt att det hade spruckit klart. Hur mycket/lite har det torkat hos er? Har hela väggen bytt färg eller är den fortfarande ytfuktig? Jag tror att du säkert kan måla när hela ytan är grå och torr även om det inte är torrt rätt igenom.
 
Nix, den har inte bytt färg så jag inser att jag iallafall måste vänta till dess...men nu ska det ju va tropiskt hela helgen och jag lämnar dörren öppen så det borde ju gå snabbt. "lermålningen" torkade väl rätt snabbt eller? så om jag har tur kanske jag kan måla nästa vecka nån gång...föräldrar på besök om en vecka och det vore så skoj att få inviga gästrummet men just nu stinker det verkligen lera därinne så det känns lite orealistiskt...nåja det kommer fler gäster!
 
Lerblasket torkade på ett par timmar, men det var ju en torr majvecka. Nu är det väldigt fuktigt ute, så det kan ju ta lite längre tid. Lerlukten försvinner när det torkar! :) Vi hade dessutom lite kogödsel i "för känslans skull" i första lagret :surprised:. Det luktade hysteriskt illa, men det försvann också när det torkade! (Fråga inte varför, det var sambons idé... ;D)
 
HJÄLP HJÄLP!

Väggarna har börjat mögla!!! Det var ju inte alls meningen....visst hade jag läst att det är lämpligast att lerklina vår och höst men tänkte att "jaja men det är klart att det går bra nu också, inte kan det va så noga..." Men det var det visst, det är ju väldigt fuktig luft nu som sagt och särskilt fuktigt var det precis dagarna efter vi lerklinat, och det regnade en del så vi stängde till för att stänga ute fukten men vi stängde visst in den istället, SUCK. Vad gör man nu? Det enda jag kan komma på är att ställa in ett element, det kanske kan få eländet att torka upp. Vad tror ni? Det har alltså kommit vitt ludd på leran, inte över hela ytan men på tillräckligt många ställen, och på vissa ställen är det tom grönt. Usch.
 
En fläkt eller en portabel ac. Eller en luftavfuktare, det lär ju gå att hyra och är kanske det bästa?

Och sen när det torkat upp så kan ni försiktigt torka bort möglet.
 
Puh, det ordnade sig...ställde in en kupévärmare med fläkt och den har gått några dagar nu och möglet är nästan helt borta. Och det börjar äntligen torka. Men av detta kan man alltså lära att juli/augusti inte är bästa tiden för lerklining...men med kupévärmare så går det ändå! :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.