Jag planerar att utnyttja möjligheten att bygga en tillbyggnad på 15 kvm utan att bygglov krävs. Får jag bygga en uteplats (balkong) ovanpå tillbyggnadens tak?
Det skulle alltså bli 15 kvm under tak+ 15 kvm uteplats ovanpå byggnaden
Hela bygget hamnar på prickad mark men mer än 4,5 m från tomtgräns. Höjd på tillbyggnad (inkl räcke på altanen) hamnar väl under huvudbyggnadens nockhöjd.
 
L
Fråga kommunen , det gäller ju tillbyggnad utan bygglov , sen det där med altan på kan komma att du ska ha bärighetsberäkning på taket
 
Intressant fråga. Det borde rent logiskt vara ok att utforma taket på utbyggnaden som man vill. Men frågan är då om det inte blir bygglovspliktigt att ta upp en altandörr till denna terass.
 
Hemmakatten
Tror även att det är bygglovspliktigt att ha ett altanräcke. Altan över viss marknivå (1 m?) kräver bygglov.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tror även att det är bygglovspliktigt att ha ett altanräcke. Altan över viss marknivå (1 m?) kräver bygglov.
Praxis är, efter domar i MÖD, att en altan är bygglovsfri om höjden uppgår till max 1,2 meter. Höjden räknas till däckets översida, är (fall-)höjden över 50 cm så krävs räcke. Men jag tror inte att höjden på en altan mäts upp till räcket...?
 
En balkong är väl alltid bygglovspliktig
Vill också minnas att det är 120cm från färdigt golv till mark som är praxis
 
L
Om man vill fixa en altan och det inte stämmer med markhöjder och annat , går det göra
så här , att fylla upp mark med 0,5 meter behövs inte marklov för , men för högre ,
sedan en altan 0,5 meter ovanför den nivån , behövs inte bygglov för altan 0,5 meter upp
nu har du en altan 1 meter upp , fullt legalt , har gjort det själv , vid senare bygglov för annat ,
tittade dom lite snett , men sa inget
 
L Liteavvarje skrev:
Om man vill fixa en altan och det inte stämmer med markhöjder och annat , går det göra
så här , att fylla upp mark med 0,5 meter behövs inte marklov för , men för högre ,
sedan en altan 0,5 meter ovanför den nivån , behövs inte bygglov för altan 0,5 meter upp
nu har du en altan 1 meter upp , fullt legalt , har gjort det själv , vid senare bygglov för annat ,
tittade dom lite snett , men sa inget
Så länge altanen på något ställe inte är högre än 1,2 meter så ska det inte behövas något bygglov. Boverket skriver dock att "Det är byggnadsnämnden i din kommun som bedömer om just din altan kräver bygglov eller inte.", men vid ett överklagande så går det ju (till slut) vidare till Mark och Miljödomstolen som går på praxis som är 1,2 meter...så man ska inte behöva fylla upp mark såvida man håller sig >1,2 meter.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Intressant. Jag har en altan som är 140cm över mark. Jag tittar på att renovera den, den är delvis murken. I samband med det funderar jag på att ändra formen lite på den, skulle ge en utökning från ca 14 kvm till 15 kvm. Men gör inte det om jag därmed måste söka bygglov (ändringen alltså).

Jag funderar på att bygga upp en rabatt ca 20 cm runt altanen, därmed borde jag väl kunna anses hålla mig inom 120 cm med min "nygamla" altan?

Den nuvarande altanen är till hälften svartbyggd av tidigare ägare för 25 år sedan.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Intressant. Jag har en altan som är 140cm över mark. Jag tittar på att renovera den, den är delvis murken. I samband med det funderar jag på att ändra formen lite på den, skulle ge en utökning från ca 14 kvm till 15 kvm. Men gör inte det om jag därmed måste söka bygglov (ändringen alltså).

Jag funderar på att bygga upp en rabatt ca 20 cm runt altanen, därmed borde jag väl kunna anses hålla mig inom 120 cm med min "nygamla" altan?

Den nuvarande altanen är till hälften svartbyggd av tidigare ägare för 25 år sedan.
Jag tror att du, för att vara på säkra sidan, måste fylla upp 20 cm under hela altanen. Av de fall jag granskat så har jag dragit slutsatsen att altanen på något ställe inte får vara högre än 120 cm över marken.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Intressant fråga. Det borde rent logiskt vara ok att utforma taket på utbyggnaden som man vill. Men frågan är då om det inte blir bygglovspliktigt att ta upp en altandörr till denna terass.
Jag fick min nya altandörr på attefallsreglerna, så det bör inte vara ett bekymmer.

Rörande altanen ovanpå så tror jag det är OK (jag har delar av mitt attefallslov som påminner om detta, men jag går inte ed på det).
 
H hempularen skrev:
Intressant. Jag har en altan som är 140cm över mark. Jag tittar på att renovera den, den är delvis murken. I samband med det funderar jag på att ändra formen lite på den, skulle ge en utökning från ca 14 kvm till 15 kvm. Men gör inte det om jag därmed måste söka bygglov (ändringen alltså).

Jag funderar på att bygga upp en rabatt ca 20 cm runt altanen, därmed borde jag väl kunna anses hålla mig inom 120 cm med min "nygamla" altan?

Den nuvarande altanen är till hälften svartbyggd av tidigare ägare för 25 år sedan.
Gå till kommunen och ge dem en ritning på svartbygget som stämmer överens med hur den skall se ut efter ombyggnationen (för att du vill ha det dokumenterat då du skall renovera den). Då har de helt plötsligt handlingar som stämmer med det du vill ha. Så gjorde jag... :)

Man kan inte göra så stora ändringar dock, men sådana som knappast lär synas på flygfoto.

Notera dock att du nu (om det inte finns möjlighet att bygga ut ditt hus med minst 15m2 på befintlig detaljplan) har diskvalificerat dig från alla andra tillbyggnader på tomten än enligt attefallsreglerna. Jag råkade ut för detta (fast på ett lite krångligare sätt) då min altan byggdes enligt bygglov, sedan ändrades detaljplanen så att altanen inte följde detaljplanen längre (fortfarande inga bekymmer dock enligt gamla reglerna), sedan ändrades POBL av Attefall och i samband med detta så tilläts inte längre planavvikelser, har man sådana så får byggnadsnämnden nämligen inte ge bygglov.
 
Det borde fungera eftersom 15 kvm tillbyggnad på attefallsreglerna utgår från bruttoarea medan terrassen räknas som öppenarea.
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Det borde fungera eftersom 15 kvm tillbyggnad på attefallsreglerna utgår från bruttoarea medan terrassen räknas som öppenarea.
Kan för övrigt flika in att vi har byggt till på det sättet och kommunen hade inga synpunkter på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.