Jag bygger hus och har fått en grund utförd av byggare och rörmokare, samt stommen rest och tak lagt.
Samma rörmokare har jag anlitat för resten av rörjobben. Men han lyser med sin frånvaro trots ca 3 månaders tjatande. Vi har inte kunnat skriva något avtal för han har aldrig varit här, och när jag ringer så lovar han att komma, men dyker inte upp. Och nu misstänker jag att han gjort fel också.
Först och främst är det avståndet till avloppet för wc, på bilden ligger en 60 mm spik bakom.
Sen är det avståndet mellan genomföringshylsorna för inkommande KV och matningen till golvvärmefördelaren.
Som jag förstår det så ska det vara en decimeter mellan, och inte cc.

Om det nu är fel, kan jag lösa det genom att bygga en låda ca två decimeter hög och sedan sära på rören och låta dem komma upp ur toppen på den lådan med nya genomföringshylsor och sedan göra tätskikt även uppepå lådan?
 
Krilleman
Tvättstuga
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
WC-avloppet är ju enkelt, billigt och korrekt löst med en 12mm excenter-stoss så du får 60mm i bakkant.
[länk]

I vilket rum kommer dom andra genomföringarna upp i?
Dåligt med svar, hade du något att säga om rören i tvättstugan?
 
Krilleman
Är det bara en tvättstuga så går det ju bra endå som det ser ut nu.

Du blöter väl inte ner golvet likt en duschhörna vid genomföringen?!
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Är det bara en tvättstuga så går det ju bra endå som det ser ut nu.

Du blöter väl inte ner golvet likt en duschhörna vid genomföringen?!
Nej. Men regler är ju regler, och jag tolkar det som att det är fel gjort. Jag är också övertygad om att det funkar och går att få tätt, men regler och försäkringsbolag brukar ju gilla varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.