Halloj

Har precis slängt ut mitt gamla hemlarm och Bytt till ett Fibaro larm. Har fått allt att kommunicera och installerat app och så men får bara larmet att fungera ( larma) när jag har "appen" uppe. Stänger jag fönstret och byter till något annat så får jag ingen signal. vad göra??

ZAM
 
Dessvärre är det så Fibaro fungerar, den ger bara larmsignal när appen är aktiv, har påtalats länge men har fortfarande inte lösts, vet inte om det är telefonernas operativsystem som sätter käppar i hjulet.
Går ju fixa på andra sätt men inget direkt som bara hoppar igång som man skulle önska.
 
E Earplugged skrev:
Dessvärre är det så Fibaro fungerar, den ger bara larmsignal när appen är aktiv, har påtalats länge men har fortfarande inte lösts, vet inte om det är telefonernas operativsystem som sätter käppar i hjulet.
Går ju fixa på andra sätt men inget direkt som bara hoppar igång som man skulle önska.
Det är då ett svar som kräver merarbete :) - tack. Vet du hur man kan tänkas lösa detta ?
 
Att använda Tasker kan säkert vara ett alternativ och på så sätt trigga något larm på telefonen eller att telefonen ringer upp ett nummer.
Att skaffa en separat fast telefonuppringare och trigga den med ett Z-wave relä kan vara ett alternativ.
Själv har jag skapat scener som skickar mail med bilder ifrån kameran och pushmeddelanden med viss intervall och detta plingar i telefonen, detta förutsätter iofs att ljudet är på och att man har täckning för mobildata eller wifi.

Finns säkert många varianter beroende på hur du vill bli nådd och hur krångligt det skall vara... :)
 
Har du iPhone? På min Samsung fungerar det som det ska.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du iPhone? På min Samsung fungerar det som det ska.
Japp Iphone, har dock fått pusch notis att funka nu
 
Vad var fel?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad var fel?
Inte mycket fel men oerhört besviken att så här modernt system inte klarar av annat än att skicka notiser. jag köpte det i tron om att det skulle fungera som ett hemlarm med god funktionalitet. säker ett bra system med att styra prylar men jag var i behov av ett huslarm.
 
Z-wave är inte tillförlitligt nog för att ersätta ett hemlarm imho.
 
Ja som komplett traditionellt hemlarm är det tyvärr inte optimalt, sen är ju frågan lite vad man behöver och vad syftet med larmet är.
Mitt system jobbar i första hand avskräckande och tänder lampor i vissa sekvenser när någon rör sig i trädgården, drar upp och ner gardiner osv och ger sken att man är hemma och förhoppningsvis skrämmer bort inkräktarna på ett sätt som ett vanligt larm inte gör och får bilder i telefonen på de som trots allt fortsätter röra sig i trädgården.

Skillnaden att få en notis ifrån Fibaro eller ett telefonsamtal ifrån vanliga larmet är kanske inte jättestor och då är ju skadan redan skedd och tjuven troligtvis långt borta innan man hinner hem.

Men som sagt ett renodlat larm är både tillförlitligare och enklare att hantera om man inte är lite nörd... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.