jag är helt säker och ja huset är från 1982, jag har ingen erfarenhet av detta men reagerade oxå på måtten :S
 
Är säkert en 10/21 dörr
 
Nimajneb skrev:
Är säkert en 10/21 dörr
antagligen, men som sagt oroar ja mej att det kan bli en onödigt bökig installation med dom måtten... ja får väl ringa o fråga eller åka o mäta de exakta måtten på den nya dörrkarmen kanske?
 
10-21 betyder att hålet i väggen ska vara 100cm x 210cm.

För att få in dörrkarmen så måste den vara 3-4cm mindre i båda riktningarna så jag skulle inte oroa mig.
 
Nimajneb skrev:
10-21 betyder att hålet i väggen ska vara 100cm x 210cm.

För att få in dörrkarmen så måste den vara 3-4cm mindre i båda riktningarna så jag skulle inte oroa mig.
nä du har väl rätt, ja trycker in en ny dörr nästa vecka :)
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
10-21 betyder att hålet i väggen ska vara 100cm x 210cm.

För att få in dörrkarmen så måste den vara 3-4cm mindre i båda riktningarna så jag skulle inte oroa mig.
Det brukar dock vara 15-20mm mindre i bägge riktningarna, så lite udda verkar det vara.
Men visst kan dom ha hittat en märklig dörr när dom byggde -82 och drevat ett 2cm mellanrum.

Men i vilket fall är det troligen en 10-21 dörr som TS ska ha. Och i värsta fall får TS ta bort en 5-10 mm i dörrhålet innan den nya dörren ryms.
Och jag skulle alla dagar i veckan ta det extra jobbet än att sala på och minska dörrhålet till att passa en 9-20-dörr.
 
En 10/21 dörr är 980-985x 2080-2085 Beroende på tillverkare. Kontrollera hur stort hål du har innan du hämtar dörren är mitt tips.
 
Det fanns dörrar med lite mindre mått, oftast till grovingångar. Det du ska kolla upp är hur tröskeln blir placerat då många av de nya dörrarna har en tunnare metalltröskel jämfört med den gamla i trä som är tjockare.
Det är på höjden som du måste göra vissa anpassningar med den nya dörren som blir lite högre och samtidigt får en lägre tröskel.
 
Skulle nog ge tipset att anlita snickare för själva montage delen, speciellt om du tänkt byta ut nu när kylan anlänt menar med rotavdr. Behöver det inte bli så dyrt om du ens behöver utnyttja rot, ångrar att jag inte gjorde det själv nämnligen men slutade med att jag ringde snickarn eftersom inte planerna gick som planerat, och den femhundralappen var det värt :)

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
tack för alla tips, ja har en kusin som e snickare o han får komma o hjälpa mej på sluttampen om det skulle behövas, ja har dock redan fått en del hjälp av honom så ja tjatar ogärna :)
 
Fortsätter i den här tråden.
Jag ska montera en ny ytterdörr. Ser ut som på de här bilderna hos mig.
Ser i tråden att man ska liva sin ytterdörr med panelen, men mitt ser ju ut att vara tvärtom.
Hur hade ni gjort här?
Den andra tröskeln ser lite tråkig ut också. Tips på vad man byter ut den med? Virke, vad? Plåt?
 
  • Närbild på träytterdörr med synlig tröskel och panel som möter i en vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en ytterdörr i trä med vit dörrkarm och övre dörrtätningslist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun ytterdörr med vit omramning ojämnt livad med sidopanel, nedre tröskel delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.