Här är vår älskade uteplats, ett ombyggt utedass/tvätthus som blivit orangeri. Tråkigt nog kan vi inte tända vår gamla kolgrill där inne, trots takfönster. Så en ny gasolgrill skulle vara pricken över i:et!

Uteplats med ett ombyggt orangeri, glastak, växter och en gammal eldstad, sedd ovanifrån.

Förra ägaren rev taket och planterade vinrankorna för kanske 30 år sedan, men byggnaden i sig var i bedrövligt skick och förra sommaren byggde vi om från grunden (eller muren då).

Gammal ombyggd byggnad använd som orangeri med en vinranka framför och en äldre eldstad till höger.

Murar fogades om, jag säckskurade skortstenen, ny regelstomme i lärk.

Renovering av gammal byggnad med ny trästomme framför eksisterande murverk och skorstenspipa, samt växande vinranka.

Bara glaset fattas.

Ombyggd uteplats och orangeri under konstruktion med ny regelstomme i lärk och befintlig murad skorsten.

Äntligen färdigt! Det är nästan bäst när solen har gått ner.

Uteplats med ett ombyggt orangeri belyst inifrån, omgivet av växter och vinrankor i skymningen.

Men underbart på dagen med! Grillen tänkt till höger om den gamla eldstaden (som inte går att grilla i, tyvärr)

Uteplats med tak av vinrankor, matbord och stolar, gammal eldstad, växter och två personer avkopplade med mat och dryck.

Avslutar med vinrankor, basilika och mårbackapelargon!

Ombyggt orangeri med trästolpar, vinrankor över taket, soligt ljus, ett bord, stolar och växter som basilika och pelargoner.
 
  • Gilla
Tryckeri och 1 till
  • Laddar…
Utomhusterrass med vita möbler och parasoll bredvid en vit husvägg, plats för grill vid sidan.
Här hade en Weber grill varit perfekt!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Här är den uteplats där grillen skulle passa bra. En uteplats som har vuxit fram under ett par år. Det började med att vi efter takläggningen satte oss på baksidan varje kväll för att beundra det nylagda taket på torpet. Då upptäckte vi att det var en lummig och skön plats, samma känsla som när man är på pick-nick i skogen.

Vi har valt att bygga rundeln i grovt virke, vi tycker att det passar ett gammalt torp från 1600-talet. Nästan så att man kan vänta sig att Fred Flinta snart slår sig ned. Vi har dessvärre inte kunnat såga till själva rundningen ännu eftersom vår utrustning inte räckte till, men man kan ändå se hur det är tänkt att bli.

Platsen är inramad av två stora granar, väggen till uteduschen och flera odlingslådor där vi framförallt har ätbara växter. Björkens trädkrona ger bra skydd mot solens strålar och bidrar till den lummiga känslan. När vi sitter här kan vi skymta grusvägen åt det ena hållet och trädgården åt det andra. Bakom är det mest skog och gamla gruvschakt.

Grillen kommer att stå på området med ölandssten, en plats som har nära till både skörd och servering. Vi återbrukar gärna material och ölandsstenen fick vi till skänks från en familj som skulle bygga ett nytt garage.

Uteplats med trägolv och trädgårdsmöbler inramad av grönska, grus och en röd utedusch.

Rustik uteplats med trätrall, odlingslådor och blommande krukväxter omgiven av granar.

Vi delar uteplatsen med de djur som har huserat här långt före oss, därför har vi även skapat plats för fågelholk, där flugsnapparen kanske bosätter sig, och ett insektshotell. Skogsmyrorna har fortsatt att passera tvärsöver uteplatsen trots att vi har lagt ut både markduk, grus, ölandssten och virke.

Lummig uteplats vid gammalt torp med rundad träaltan, fågelholk, och utedusch i naturlig miljö.

En trivsam uteplats med trätrall, en röd uteduschvägg, odlingslådor och ett insektshotell omgivet av grönska.

Eftersom min sambo har arbetat med brandsäkerhet i många år har brandfilt och brandsläckare sin självklara plats vid grillen. Vi ser fram emot många mysiga kvällar med god grillad mat som äts till ljudet av fågelsång och andra naturljud.

Brandfilt och brandsläckare placerade vid en björk på en grusbelagd uteplats omringad av skog.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Älskar vårt sparadis. Nästa år ska denna terass byggas ihop med vårt utomhusvardagsrum på framsidan.
 
  • Kollage med trädäck och jacuzzi, avskärmande staket, växtkrukor och solstolar i ett utomhus spa-område.
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
K kurre_kul skrev:
Här hoppas vi kunna ställa den nya grillen om några veckor :)
Kommer uppdatera bilderna när vi kommit lite längre.

-Stor släkt kräver stor altan, sammanlagt kommer det bli 130 kvm altan.
[bild]

Grillplats blir i vänstra övre hörnet på bilden (Där man kan skymta en jordhög nu, kommer bli planteringar med kryddor och annat trevligt att smaska på):
[bild]


Nedsänkt i altanen, kommer det finnas en sandlåda
[bild]
samt 3 ölkylar/svalar, 2 gasoltubsförvaringar och 4-5 luckor för åtkomst till vattenslang, förvaring av barnleksaker, trädgårdsredskap m.m strategiskt placerat under däcket.
Här kommer en liten uppdatering som utlovat:
Det går långsamt framåt (har varit iväg på lite semester med):

Framsidan klar (nästan, ska fixas lite med luckor och sandlåda). Gräsmattan ska fyllas ut intill altanen, så de kommer i samma höjd.
Delvis byggd träaltan med en hammock och lösa träbrädor framför en vit husvägg, planerad för gräsmatta och sandlåda.


Till höger om där hammocken (tillfälligt) står nu, har vi första luckan för trädgårdsslang (Finns en anslutningspunkt för slangen här med) och trädgårdsverktyg. Jag har dragit gula elkabelrör under hela altanen för att förbereda för att dra både vattenslang och belysningsel i:
Halvfärdig trädäckskonstruktion med hammock och öppning för framtida sandlåda, ölkylhål och verktygsförvaring.


Till höger i bild, ser vi vart sandlådan kommer vara (brädorna ligger tillfälligt där nu, för att man inte ska ramla ned). När sandlådan är stängd kommer den inte att synas alls.
Precis till vänster om den kommer det bli förvaringslucka för leksaker och en för anslutning och förvaring av mer trädgårdsslang.
I Nedre vänstra hörnet är det tänkt att loungedelen kommer att vara.
Hålen man kan se till vänster i bild är ölkylar, 3 st. totalt. -En bredvid loungedelen, (lagom avstånd från soffan ;) ), en i mitten och en längst bort under pressenningen i bild, vid den tänkta grillplatsen.
Byggnation av träaltan i olika höjder med omonterade plankor och byggmaterial, intill husvägg och gräsmatta.


Här, på snedden där det inte finns någon altan ännu, kommer grillplatsen att bli.
Uppdatering av en halvfärdig altanbyggnation med trädgårdsmöbler och byggmaterial utspritt.


Vi passar även på att bredda altanen på baksidan med. Den kommer gå nästan hela vägen ut till buskarna.
De gröna tunnorna som sticker upp ur marken upptill i bild är gasoltubsförvaring, så de slipper ta plats i förråd/carport etc. Dessutom nära till grillen när det är dags att byta.
Pågående trädgårdsprojekt med inriktning på en altan som delvis är täckt av grus, brädor, och trädgårdsutrustning vid ett hus omgivet av gröna buskar.

Perfekt passform!
Två gröna behållare för gasoltuber, den ena öppen med tub inuti, ligger på en grusyta med presenning under.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Nu håller vårt hus på att byggas, så någon altan är där ej, men jag bifogar en bild på vår balkong där grillen kommer att stå (om vi nu lyckas vinna den). Att sitta där och vänta på att få använda den blir en prövning i tålamod :)
 
  • Trägolv på en balkong med ett trädgårdsbord och gröna växter i bakgrunden.
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Projekt närproducerad ek-altan
Min sambo är uppvuxen och har lekt bland dessa ekar, vissa plankor har vi till och med hittar skottmärken från tiden då han övade med luftgevär..! Tyvärr var vi tvunga att ta ner de flesta ekarna för att kunna bygga vårt hus och släppa in sol på tomten, vi ville ta till vara på det gedigna och fina materialet och hittade då ett företag med ett mobilt sågverk. Sagt och gjort, Projekt närproducerad ek-altan var igång!

Här är några av de ekar vi fällt
Fällda ekträd i ett solbelyst hörn av tomten, förberedda för sågning till en altan.

Plankorna som intygar min sambos övningar med luftgevär som barn!
Ett ekplank med märken efter luftgevärsskott, del av en närproducerad ek-altan.

Stockarna blir sedan plankor i det mobila sågverket
Mobil sågverk som skär ekstockar till plankor för altanbygge i soligt landskap.
Mobilt sågverk omvandlar en fälld ek till plankor för bygge av närproducerad altan.

Plankorna läggs att torka i nästan 2 år
Ekplankor staplade för torkning i snölandskap, del av projektet närproducerad ek-altan.

Stommen är på plats
Byggnation av trästomme till altan i ett pågående projekt för närodlat byggmaterial.

Alla ekplankor på plats! Nu ska altanen bara slipas och möbleras, sen är vi redo för grillparty! (Saknas bara en grill! )
Nybyggd altan av närproducerade ekplankor med synliga ådringar och en naturlig patina.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Tävlingen är avslutad!

Jag återkommer med vem som vann senare under dagen.
 
  • Gilla
Nancy Biäng och 3 till
  • Laddar…
Usch, ni anar inte hur hemskt det är att bara få utse en enda vinnare när det har kommit in så många fina bidrag. Det visade sig också att er kunskap om Byggahus.se är stor, så det blev uteplatserna som blev utslagsgivande. Jag har våndats hela dagen, men har nu till slut fattat ett beslut.

Jag säger STORT GRATTIS till @kurre_kul, du är vinnare av sommarens tävling om en webergrill!

kurre_kuls altan som är under uppbyggnad ser ut att bli något alldeles speciellt med saker som en inbyggd sandlåda, ölkylar, loungedel, gasoltubsförvaring, förvaringslucka för leksaker, förvaring för trädgårdsslang och en grillplats. Vi hoppas att vi får se slutresultatet också. :)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
SysterNett och 1 till
  • Laddar…
Grattis till vinnaren! Vore kul att få veta om man svarade rätt på frågorna! Trevlig sommar alla.
 
Javisst, jag återkommer om det i morgon, lämnade just datorn.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Usch, ni anar inte hur hemskt det är att bara få utse en enda vinnare när det har kommit in så många fina bidrag. Det visade sig också att er kunskap om Byggahus.se är stor, så det blev uteplatserna som blev utslagsgivande. Jag har våndats hela dagen, men har nu till slut fattat ett beslut.

Jag säger STORT GRATTIS till @kurre_kul, du är vinnare av sommarens tävling om en webergrill!

kurre_kuls altan som är under uppbyggnad ser ut att bli något alldeles speciellt med saker som en inbyggd sandlåda, ölkylar, loungedel, gasoltubsförvaring, förvaringslucka för leksaker, förvaring för trädgårdsslang och en grillplats. Vi hoppas att vi får se slutresultatet också. :)
Tre gäss flyger i formation mot en klarblå himmel. !!!

^^^Dålig ordvits hehe :rofl:

Häftigt!! Tack sååå himla mycket! Jag och familjen hoppar av glädje!
Många andra fina bidrag, trodde verkligen inte att jag skulle vinna!
Ser fram emot att kunna inviga altanen med grillat!

Min tanke när jag startade att en altan tar upp rätt mycket yta, trots allt, så det är ju egentligen suveränt om man kan utnyttja det som förvaring med.
Min sambo har inte varit lika ivrig med mina lådor och luckor, då hon helst bara vill få själva altanen klar så snart som möjligt.
Därför är denna vinst lite extra glädjande för mig, som en bonus för att jag stod på mig innan vi började bygga.

Tack igen!
Ska se till att följa upp med bilder allt eftersom, så ni som är intresserade, håll ett öga i denna tråd.
 
  • Gilla
tobben87 och 1 till
  • Laddar…
Inastina Inastina skrev:
Grattis till vinnaren! Vore kul att få veta om man svarade rätt på frågorna! Trevlig sommar alla.
Ja, du svarade rätt!

Här är rätta raden:

a. Vilket år grundades Byggahus.se? Svar: 2001
b. Hur lyder vår slogan? Svar: Oberoende på konsumentens sida
c. Vad heter moderatorn för delforum Verktyg, maskiner & fordon? Svar: Daniel_N
d. Vilken medlem har fått flest ”Bästa svar”? Svar: Lite olika beroende på när ni skickade in svaret.
e. Vad behandlar § 4 i våra diskussionsregler? Svar: Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.
f. Vad heter vår expert på Trädgård? Svar: Cajsa Jacobsson
g. Vi har i en artikel räknat på vad det kostar att byta till ett kök i mellanprisklassen. Vad kostar det att byta kök enligt den artikeln, utan ROT-avdrag? Svar: 253 652 kr
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.