Hallå där.
Altanen som jag byggde sensommaren förra året håller på att färdigställas. I den inglasade delen tänkte jag olja golvet för att få det lite "mjukare", har inte bestämt om jag ska olja golvet som är utan tak än. Vilken olja ska jag använda? Vad har ni använt och med vilket resultat? Golv som är utan tak, har ni oljat det och binder inte oljan all skit som kommer ner med regn osv? Är det vanlig trallolja som gäller? Har för mig att det har diskuterats här innan att det finns någon olja som har den gröna nyansen som tryckt virke har när det är färskt...men vad vet ja. ;)

Tacksam för svar.
 
Hej oljar mina altaner varje år. Skurar dom först med trallrengöring ordentligt,sen får dom torka ca 1 vecka. Ang olika oljor avråder jag Öbs olja, provade den en gång aldrig mer (strök överliggaren på räcket 5ggr med den syntes inte). Den bästa jag har använt är Cuprinols olja. / jojje
 
Det finns två typer av olja. En som man rengör penslar odyl i vatten och en som kräver starkare saker. Den första ser mer ut som blaskig mjölk, den ger oxå ett ljusare resultat och blir inte så blank. Som ni kanske förstår är det den vi anvönder oss av både på den nya altanen och den förra.
 
Jaha, någon mer som har tips och/eller råd angående om altanen ska oljas eller inte och i så fall vilken olja som kan rekommenderas?
 
De oljor jag/vi använt är Alcro Träolja V och Jotun Träolja Vattenburen. Båda har fungerat lika bra.
 
Mmm, som med allt annat då, man får vad man betalar för?
Okidoki, tackar för tips och råd. ;)
 
Om du oljar altanen varje år, och tvättar den ren före - så har du en altan som håller många år mer än om du endast gör det vart annat år !

Tro mig - jag sliter varje år - och den ser faktiskt bra ut !
 
Hej,

Vi har använt Trebitt träolja, som också laserar altanen. Fördelen är att du bara behöver göra det varannat, var tredje år. Nu är det tre år sen men det ser faktiskt helt ok ut fortfarande! Finns i olika färger och suveränt bra.

Gillar inte att olja altaner,......
 
OLHA skrev:
Hej,

Vi har använt Trebitt träolja, som också laserar altanen.
Vilket fabrikat är det, låter ju som att man skulle kunna få den där efterfrågade silvergrå färgen (utan krav på tex. lärk ;)) mha. den där lasyroljan.
Det nöts inte av ojämnt då, med tanke på att du oljar in bara vart tredje år och att kanske lasyrens färg skulle försvinna fläckvis, eller.......... :-/

MVH//Christina som inte heller gillar att olja in altaner.
 
Nä det är suveränt att använda den. Har närmare 200 kvm altan så....

Det är jotun som tillverkar den och den har faktiskt revolutionerat min sommar! :) Dock gjorde jag ett fel när jag oljade in den, det var att jag rollade altanen vilket inte var smart. Man skall måla planka för planka... Fast idag syns det inte så mycket... :-[ Jag är inte mycket till hantverkare...


http://www.jotun.se/

Trebitt Terrasslasyrär en speciallasyr med förlängd hållbarhet. Rekommenderas till terrasser, vindskydd, trappor, trädgårdsmöbler o.dyl. av tryckimpregnerat trä. Terrasslasyren är pigmenterad för att skydda mot skadlig ljusnedbrytning Förhindrar gråning och nedbrytning av träet. Den är vattenavvisande och innehåller mögelförhindrande medel som minskar risken för angrepp på ytskiktet. Välj mellan 7 kulörer brutna i Jotun Multicolor. Trebitt Terrasslasyr har en fyllig konsistens som gör att den kan appliceras utan spill. Lasyren är baserad på alkydolja förtunnad med vatten. Den avger därför ingen obehaglig lukt av lösningsmedel.
 
Men är det alltså tillräckligt med denna lasyr, verkar inte vara samma som träolja eller........ :-/
Behöver man olja dessutom kanske??

MVH//Christina.
 
Nej, Det gjorde inte jag. Jag drog bara på det. Lite väl rikligt kanske... och på vissa ställen i lite olika håll med rollern.... :p

Men alla som har sett det, tycker att det är kanonsnyggt! ;)

Jag är supernöjd!
 
Dessutom pärlar sig vattnet när det regnar. Så lasyren funkar även som impregnering.
 
Den där teblitt låter ju bra. Är det mögelmedel i den ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.