Hej alla!
Min familj och jag har nyligen köpt ett 50-tals radhus med två våningar + källare. Det finna ett badrum där uppe och ett i källaren men inget på entréplan. Med två småbarn som ser fram emot livet i hus med allt vad det innebär känner i varje fall jag att vi behöver ha en liten toa på entréplan. Inte bara för att smutsiga barn skall kunna springa rätt in utan också för att gäster inte skall behöva gå upp eller ner för att gå på toaletten. Vet inte om jag resonerar helt fel här men hur känner ni som har/inte har gäst WC på entréplan? Jag är rädd att jag kommer störa mig på det..
I alla fall tänker jag att en liten gästwc inte kan kosta alldeles för mycket att fixa. I nuläget hoppas jag att den befintliga garderoben i hallen kan användas till det om inte så borde man väl kunna bygga ut den lite i varje fall så en toalettstol får plats i varje fall. Tänker mig endast vägghängd toa och litet handfat. Hur stor plats behöver man då tror ni?
Grejen är också att vattenstammarna är inte bytta och huset är sen 1958. Vad jag förstår har dessa en hållbarhet på cirka 40 år och är alltså rent teoretiskt "slut". Det verkar dock som om det tvistas om detta. Bör man byta i förebyggande eller kan man vänta tills se uppstår någon läck eller liknande? Funkar relining bra eller är ett byte att föredra? Bör vi vänta med att bygga gästwc tills vi behöver byta stammarna?
Så mycket frågor från mig nybliven husägare :)
 
Hej Jenny_e, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag bortser nu från alla de tekniska rfågorna om avloppsstammar osv,
men instämmer i att en toa alldeles vid entrén är guld värd.

Har du kikat runt hos dina nya radhusgrannar och sett hur andra har gjort?

Och är det ett självägt radhus, eller del i en bostadsrättsförening?
 
Kostnaderna är helt beroende på standarden som önskas. Bara en vägghängd toalett kostar sjukt mycket mer än en golvmonterad samt tar en del extra plats. Klinker eller ej, krav på möbler/armaturer/belysning, det kan lätt dra iväg mot 100 kkr.
Jag har rest mina barn utan toa på entre-plan, längtat ofta efter just detta men det fanns ingen rimlig plats och jag skydde kostnaderna. Nu är dom vuxna och har aldrig nämnt avsaknaden.
 
Hej!
Tack för svar :). Vi flyttar in 31 oktober så har inte gått runt hos grannarna än men bra idé! Det är ett självägt radhus
 
Som Thomas_Blekinge skriver så är en vanlig enkel "golvstående" toa mycket billigare än en vägghängd. Och ett litet handfat därtill kostar inte många slantar.

Problemet är hur man löser vatten och avlopp (som alltid).
Så det gäller att klura ut hur/var man kan dra ledningarna genom huset.
 
BirgitS
Hade grannar som inför deras husbygge valde bort duschrummet på entréplanet för att få större vardagsrum i stället. De tyckte visserligen att det var tråkigt att de fick hänvisa gästerna till att gå en trappa ner eller upp men ångrade sig inte eftersom de tyckte att de extra kvm i vardagsrummet gjorde mycket (kunde ha matbord för gäster där).

Finns det ordentligt med förvaring i hallen även om ni tar bort garderoben?
För att inte ha någonstans att göra av med alla kläder, mössor mm. är också en sak man kan störa sig på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hade grannar som inför deras husbygge valde bort duschrummet på entréplanet för att få större vardagsrum i stället. De tyckte visserligen att det var tråkigt att de fick hänvisa gästerna till att gå en trappa ner eller upp
Hur fungerade detta egentligen med kraven på tillgänglighet?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur fungerade detta egentligen med kraven på tillgänglighet?
Ingen aning om vad för krav som gällde 1989 och hur de löste det om det behövdes då.
 
J jenny_e skrev:
Bör vi vänta med att bygga gästwc tills vi behöver byta stammarna?
Det är en beprövad ide att flytta in först och bo in sig innan man börjar ändra på planlösningen om den inte är uppenbart fel. Känn efter, notera önskemål under ett år eller ett halft.
Ärligt talat tror jag inte ni skulle hinna bygga en gästtoa innan 31. okt, med upphandling och allt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är en beprövad ide att flytta in först och bo in sig innan man börjar ändra på planlösningen om den inte är uppenbart fel. Känn efter, notera önskemål under ett år eller ett halft.
Ärligt talat tror jag inte ni skulle hinna bygga en gästtoa innan 31. okt, med upphandling och allt.
Tack :) precis så tänker vi med men är så glad för huset så kan ibland inte bärga mig. Men precis som du skriver så behöver man ju bo in sig. Kommer kanske på helt andra grejer efter att ha bott där ett år.
men tänkte mer på om vi ändå måste byta stammarna inom nåt år eller så så borde vi vänta med gästwc tills efter?
 
Med stammar är det nog lite tvärtom. Behåll tills de börjar läcka synligt, men byt allt som blir åtkomligt vid diverse renoveringar.

Jag har en yngre släkting som köpte ett rätt så spektakulärt hus. Förre ägaren hade renoverat för 6 milj. varav 500 000 på ett av badrummen.

Det blev en vattenskada i det badrummet i väggen bakom toastolen. Visade sig bero på att på våningen ovanför låg det en toalett, avloppsröret från den som var från 1950, gick i det sänkta taket på badrummet, och in i väggen bakom toastolen i badrummet. Det röret hade man inte bytt när badrummet renoverades för 500 000. Det läckte, och vatten följde röret in i väggen och kakel började spricka osv. bakom toastolen i badrummet. Hela badrummet gjordes om som försäkringsskada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.