Alternativ 3 men med uterummet centrerat på husets kortsida. Det ser absolut snyggast ut. För går det inte att ha uteplatsen framför uterummet istället och "burat" in den där? Istället för att nu ha den ha uteplatsen antingen till vänster eller höger om uterummet.

Skippa allt med kanalplast i taket. Ni kommer DÖ av värmeslag då, tro mig.
 
S Senior skrev:
Du har inte visat hur omgivningarna ser ut [...] kan det vara en tanke att flytta planket/insynsskyddet till ex vis tomtgräns eller vänta med det.
Bra input!! Vi är lite inskränkta i tanken på grund av att altanen inkl staket redan finns sedan 10 år tillbaka. Bifogar ett flygfoto där omgivningarna syns. Det är alltså både grannhus (som ligger lite högre än vårt) och en väg nära inpå. Min fru vill kunna ligga och sola utan någon insyn så det skulle krävas ganska mycket växter runt om. Vi har en häck mot vägen men regler om max 90cm höjd vid korsning gör att den inte skyddar mot insyn.
 
  • Flygfoto över bostadsområde med hus, altan, häck och närliggande väg som illustrerar insynsproblematiken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F FRS05 skrev:
Alternativ 3 men med uterummet centrerat på husets kortsida. Det ser absolut snyggast ut. För går det inte att ha uteplatsen framför uterummet istället och "burat" in den där? Istället för att nu ha den ha uteplatsen antingen till vänster eller höger om uterummet.

Skippa allt med kanalplast i taket. Ni kommer DÖ av värmeslag då, tro mig.
Tack!! Bra tänk!
Så här?
Då täcker vi ytterligare ett fönster förstås... Men det finns ett fönster kvar vardera åt norr resp syd (altangaveln vetter mot väst).
 
  • 3D-ritning av hus med tillbyggnad och täckt fönster, ett fönster synligt på varje gavel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett hus med tillbyggnad och täckt fönster, träd och bänk vid gaveln som vetter mot väst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Estetiskt så tycker jag detta ser klart bäst ut för helhetsintrycket på huset. Så ser mitt uterum ut med.:)

Sedan får man ju väga in vägen som jag förstod ligger åt det hållet uteplatsen kommer åt nu. Just om ni störs av ljud från vägen så kan ju uterummet isolera rätt bra med ett alternativ där ni har uterummet längst mot vägen till och uteplatsen åt andra hållet. Men nu frågade ni vilket var det snyggaste alternativet.:)
 
  • Gilla
p70
  • Laddar…
Tack @FRS05. Vägen är en återvändsgata så ljudet stör inte, det är bara insynen.
 
L
Vi har ett uterum enligt bild 3. Mitt råd är att inte bygga för litet. Vi har 24kvm med ordentligt högt till nock samt stora överfönster. Grannen byggde ett litet utan överfönster, deras känns litet och instängt.

Sedan har vi isolerat tak med samma tegel som taket. Nackdelen med detta är att det dröjer lite längre in på dagen innan värmen blir riktigt bra. Fördelen är dock en jämnare temperatur. Vi har även isolerad platta med klinker på vilket gör att hela plattan blir ett element som ger härlig värme långt in på natten.
 
  • Gilla
p70
  • Laddar…
Vresiga jag tycker inget alternativ!
Som odlingstokig hade jag valt en parallell byggnad med garaget, en öppen pergola mellan dem med solmöjlighet utan insyn om man bygger ett uterum med delvis (1,2 - 1,5 m) fast vägg utan insyn till höger och resten inglasat, riktigt tak (råspont, isolerat, ytskikt) för att minska den värsta hettan, inget ljusgenomsläpp alltså via taket.
 
L
P Pagno skrev:
Vresiga jag tycker inget alternativ!
Som odlingstokig hade jag valt en parallell byggnad med garaget, en öppen pergola mellan dem med solmöjlighet utan insyn om man bygger ett uterum med delvis (1,2 - 1,5 m) fast vägg utan insyn till höger och resten inglasat, riktigt tak (råspont, isolerat, ytskikt) för att minska den värsta hettan, inget ljusgenomsläpp alltså via taket.
Jag förstår fördelarna från ditt perspektiv, hat själv flera grannar som byggt utan anknytning till huset. För mig och mina behov är detta ett misstag. Att komma hem vår och höst och kunna öppna till uterummet och känna det som att man är ute är väldigt befriande. Om det hade varit en separat byggnad hade detta försvunnit.
 
Vilket alternativ blev det? Vilket ritprogram använde du? Mvh Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.