Jag skall införskaffa en kap- och gersåg som mest kommer att användas till sockling/listning, kapa innerpaneler och vid köksmontage. Jag har tittat lite på Festool's Symmetric 70E -Har någon erfarenhet av denna? Bra eller anus?

På shoppinglistan står även slipmaskin, men där är sortimentet aningen digrare, och jag funderar på vilken maskin, eller kombination av maskiner man har mest nytta av. Den kommer inte att användas till något speciellt ändamål, utan skall funka till det mesta man kan stöta på i snickeriväg.
Har hittills kikat på Rotex 150 + en DS400 för hörnen.

www.festool.se
 
festools synmetric har jag också kollat på men den sväljer inga socklar på 16cm så den är utesluten..det som kan vara bra med den är att man slipper tänka så mycket när man sågar smålister med knepiga geringsgrader...men tänker man efter så är det inte speciellt många gånger man tänkt " oooh nu skulle jag haft en festool synmetric " :)utan man har fixat det med vinkelgradmätaren...så den känns överflödig såvida man inte jobbar med att sätta golvlist dagligen.

nästa gång jag köper en kap gersåg så blir det denna--Makita LS0714 --den är lätt att bära med sig vid köksbyggen ..nackdelen är priset på ca 7500kr.men det är ju kvalite så då får det väl kosta lite.
 
Jag är nog inte beredd att utesluta SYM 70:an pga att den inte tar mer än 70 mm.
Det som lockar med den (förutom fabrikatet, och säkert en del genomtänkta detaljer) är just maskinens storlek. Det börjar bli lite knökigt att få in alla prylar, maskiner och verktyg i bilen, så Makitan är utesluten då den är på tok för stor till formatet.

Det vore intressant att få höra om någon har prövat maskinen, och vad betyget blir?
 
ACME skrev:
Jag är nog inte beredd att utesluta SYM 70:an pga att den inte tar mer än 70 mm.
Det som lockar med den (förutom fabrikatet, och säkert en del genomtänkta detaljer) är just maskinens storlek. Det börjar bli lite knökigt att få in alla prylar, maskiner och verktyg i bilen, så Makitan är utesluten då den är på tok för stor till formatet.

Det vore intressant att få höra om någon har prövat maskinen, och vad betyget blir?
nej det är en liten modell av makita..mycket trevlig modell :)
 
Är det inte den som är nästan 70 cm på "djupet"?
 
Makita 0714 är 43cm på djupet ihopfälld... Den blir givetvis djupare då den används men bra mycket mindre djup då den kör med dubbel-dubbel gejder om man jämför med motsvarande bosch eller de-e-ballt (som nån sa ;) )
 
Har en Rotex 125:a och den är helt underbar att arbeta med.
Funderade på 150 men ville hellre ha smidigheten som 125:an erbjuder.
Kan inte annat göra än att rekommendera, tänk dock på att du köper Festos egna papper då de håller längre.
Samt att du kopplar på dammsugaren, dels för dammet men även för hållbarheten på pappret. :)

 
Ok, jag hade inte fattat att Makitan var ihopfällbar. Får klura lite..

DS400:an är införskaffad och testkörd, och även denna lilla gynnare kommer jag troligtvis att bli nöjd med. Ihopkopplad med dammsugaren sugs den nästan fast på väggen och arbetar helt dammfritt -trevligt.
Ja, man kanske ska satsa på Rotex 125:an istället -150-modellen är ju en kloss! Effekten är densamma och jag tror nog att 125:ans avverkning är tillräcklig för mina ändamål.
 
Tror du kommer att bli mycket nöjd med 125:an faktiskt. Den har ett grymt drag.
 
har listågen å är mkt nöjd med den
har även en rotex 125 å kann starkt rekomendera den köp en lammullshätta ställ ner varvtalet så kann du polera bilen med den.........

kolla så att handlarn har slippapper hemma till rotexen för det tar ca 1veka att få hem från tyskland till handlarn som jag handlar av.........

jag inreder båtar i övrikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.