L
Normalt sätts pordrän upp till jordnivån och därefter en kant ( plast , ungefär som ett fönsterbleck i väggen ) som skydd för skit uppifrån och lite jord över , och grunden får vara som den är
 
L Liteavvarje skrev:
Normalt sätts pordrän upp till jordnivån och därefter en kant ( plast , ungefär som ett fönsterbleck i väggen ) som skydd för skit uppifrån och lite jord över , och grunden får vara som den är
Alltså, jag menar med grundsulan, den utstickande delen nedtill.
 
L
Du menar att det är en kant som går ut från väggen under mark , och under nivån på källargolvet eller jäms med golvet
 
Precis, se första bilden!
 
L
N Nyhamn1 skrev:
Precis, se första bilden!
Läste nu två gånger , kanten är ju rätt stor , bra iof , huset står stadigt , när isoleringen kommer mot vägg finns det bit ut kvar , rekommenderar till att göra så rent som möjligt på kanten och ca 10 cm upp på vägg , smörj flera gånger med kallasfalt , , så det blir täckt ordentligt , tjockt lager , varmasfalt bättre men mera besvärligt , du har säkert inga grejer för det heller , detta för att täta i skarven vägg platta , dränrören läggs utanför och under kanten ,
och bort till strax efter grund , skarvas med hela rör , för transport till brunn ,
passa på att anslut stuprören , du ska veta att det kubikmeter som kommer där , och ska bort från huset
 
Har funderat, vridit och vänt samt klurat lite till. Ska vi isolera och köra Pordrän eller ska vi köra oisolerat med Platonmatta? Detta är som sagt en förhållandevis billig sommarstuga och vi har inga planer på att använda något av rummen nere som boytor. Är det då värt pengarna att isolera med Pordrän? Idag kallställer vi huset vintertid, men funderar på att köra underhållsvärme kommande vintrar.
 
L
Det är lite klurigt hur mycket som man ska kosta på som du säger , det går att sätta matta direkt på grunden , i mitt tycke är det lite för små nabbar , men det har väl dom stora pojkarna räknat ut ska räcka , för att ventilera , sedan det här med att sätta någon form av isolering är inte fel ,
jag tänker i framtiden , kanske inte ni i dag , men andra som kommer efter , om den säljs
med eller utan varm grund , det är upp till er , det är ju alla fall uppgrävt
 
A
N Nyhamn1 skrev:
Har funderat, vridit och vänt samt klurat lite till. Ska vi isolera och köra Pordrän eller ska vi köra oisolerat med Platonmatta? Detta är som sagt en förhållandevis billig sommarstuga och vi har inga planer på att använda något av rummen nere som boytor. Är det då värt pengarna att isolera med Pordrän? Idag kallställer vi huset vintertid, men funderar på att köra underhållsvärme kommande vintrar.
Du kan väl isolera även med Platon , gjort så själv i sommar (på med Platon frigolit utanpå ) .
Valde Platon då vi har berg som sluttar mot huset på en långsida så jag ville ha en tät yta däråt strök kallasfalt på nedersta 40-50 Cm av sulan/väggen sen matta ända ner , oavsett vad du väljer så sätter du väl isodrän eller Platon ända ner förbi sulkanten och ner
 
mickesundström skrev:
Du kan väl isolera även med Platon , gjort så själv i sommar (på med Platon frigolit utanpå ) .
Valde Platon då vi har berg som sluttar mot huset på en långsida så jag ville ha en tät yta däråt strök kallasfalt på nedersta 40-50 Cm av sulan/väggen sen matta ända ner , oavsett vad du väljer så sätter du väl isodrän eller Platon ända ner förbi sulkanten och ner
Hur gjorde du över den utstickande sulan då?
 
A
N Nyhamn1 skrev:
Hur gjorde du över den utstickande sulan då?
Nu hade jag inga bekymmer med sulkanten för huset står gjutet rätt på berg ,men både pordrän isodrän och Platon visar exempel på lösningar vid sulkanten .
Lägga en släntning med bruk på kanten fanns med som tips på nån av dom iaf sen blir det väl inte så mycket mer bekymmer än extra kapning av isolering i övergången eller i Platons fall. Få till mattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.