Så, håller på att renovera huset, sent 1800 till tidigt 1900-tal. Vi vill helst rädda det gamla trägolvet som lades in tillsammans med byggandet av huset.

Nu till problemet - ena hörnan har sjunkit!

När huset byggdes så satt där en trappa i det som syns till vänster på bilden, men på 50-talet så flyttade de trappan för att istället bygga ett badrum. Då högg de upp ena hörnet i hallen (där trappan stod) och göt upp en platta att bygga på.

Nu är badrummet rivet, resterna från golvet har bilats upp, ska flytas upp hörnet för att få en jämn yta och lägga klinkers. Men så tittade jag på golvet under dörrkarmen och såg att det hade sjunkit väldigt mycket.

Jag vill räta ut golvet igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att få det rakt igen. Har ni några bra tips?
 
  • Renoveringsarbete av ett gammalt trägolv med synlig skada och sjunkning nära en dörrkarm, hammare och uppbruten betongyta syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att svara på med ledning av denna bild. Du behöver redovisa en större helhet. Varför har golvet sjunkit? Är det golvbjälken det vilar på som satt sig eller är det något annat.
 
J justusandersson skrev:
Det är svårt att svara på med ledning av denna bild. Du behöver redovisa en större helhet. Varför har golvet sjunkit? Är det golvbjälken det vilar på som satt sig eller är det något annat.
Jag ska försöka ta lite fler bilder under morgondagen.

Men jag vet faktiskt inte riktigt vad som hänt, delen som sjönk, där satt bjälken ingjuten i betong, så tycker inte det borde kunna sjunka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.