Gårdspump nr 12 i gjutjärn

Enkelt att få dessa pumpar att fungera igen !
Lite om hur dessa pumpar fungerar !

1 / Botten ventilen som måste göra tätt för att hålla kvar vatten nivån när nästa lyft görs
med pumparmen som har en stång som kraftöverförning till kannan, detta måste fungera!

2 / Kannan som gör själva vatten lyftet har också en botten ventil som också måste göra tätt!

Hur lyfts nu vatten nivån upp så ni kan få upp vatten...
Svar:
Rörelse 1 / Lyft pumparmen här sänks pumpkannan här öppnat botten ventilen i kannan som skall fyllas
fyllas med vatten för att detta skall kunna ske måste den undre bottenventilen göra tätt !

Rörelse 2 / Sänk pumparmen här lyfts pumpkannan här stänger botten ventilen i kannan som skall lyfta vattennivån och öppnar nedre ventilen som släpper in nytt vatten.

Nu är det bara att göra denna rörelse lyfta o sänka pumarmen , snabba rörelser kan underlätta / förbättra pumpens funktion att pumpa upp vattan....

Tips:
Varför brukar gårdspumpar sluta fungera? Vanligaste felet är ventiler som är gjorda av läder
har torkat och där med blivit stela och tappat sin tätande funktion!

Prova med kokhett vatten slå i det heta vattnet där pumpstången kommer upp!
Gör pumptag detta kan mjukgöra läderventilen utan att ta upp / ta isär något.
Varning för hettvarmt vatten så hantera det försiktigt!!!

Värt att försöka denna metod kan behövas upprepas några gånger för att göra läderventilen mjuk igen.

Jag har själv fixat med många gustavsbergs gårdspumpar men har än inte behövt byta någon läderventil
här gäller bara att väta läder så denna blir mjuk o smidig igen.

Att läder torkar om inte pumpen används är känt.

Hoppas denna beskrivning hjälper många!

Mvh
Ruben
 
Om man misslyckas med "lädret" så finns reservdelar att köpa. Dessutom gjuts det fortfarande nya pumpar av gjuteriet i Halmstad om man skulle vilja investera i en ny:
M Lundgrens gjuteri
Säljs av Gurra:
Gårdspump nr 12
 
Har skaffat mig en nr12. Behövs det något förebyggande underhåll av pumpen?
 
På svärföräldrarnas lantställe (på en ö) finns en brunn med en gammal pump som fungerar sisådär. I princip alltid behöver man hälla i vatten där pumpkolven går upp och ner för att pumpen ska börja "ta", och sen hår det bra att pumpa, men nästa gång efter några minuter måste man fylla på igen. Tycker på din beskrivning att det låter som läckage i packningen.
Testade just att hälla på hett vatten, och då gick det såklart pumpa, som det alltid gör när man häller på vatten, men det gav inget bestående resultat.

Till saken kanske hör att den bara används sommartid, men då dagligen. Framemot högsommaren kan vattnet bli knappt, och då måste man hälla på mycket mer vatten innan pumpen börjar funka. På våren vid höga vattenflöden kan man vid något enstaka tillfälle börja pumpa direkt.

Någon som har något tips på vad som är fel och vad som bör göras åt det? Måste man byta packningar? Eller hur många chanser ska man ge hetvattentipset?
(Brunnen "ägs" av en samfällighet bestående av de fem husen på ön, samtliga bebodda av personer med tummen mitt i handen...)
 
Krilleman
Byte av packningsats? Det låter ju onekligen som något läcker.

Och för 472:- är det "billigt" att prova detta först!
 
Är packningssatser "universal" för alla pumpar? Denna heter AHG.
 
Hej. Jag har en äldre gårdspymp, en J. Bengtssons Tidaholm. Allt nedan pump är bytt för två år sedan men nu plötsligt för två dagar sedan blev pumpen väldigt trög. När man ändå pumpar så kommer inget vatten annat än från dräneringshålet nere i brunnen.

Vad kan det vara för fel? Jag testade att hälla kokande vatten, den blev betydligt lättare att pumpa men lik förbannat inget vatten

Hoppas att någon kan komma med ett svar eller en kvalificerad gissning som kan leda mig vidare.

Vänligen
/Tobias Gren
 
Nedanför pumpen är det ju bara rör och en backventil. Jag kan tänka mig att skinnpackningen i pumpen har fläkt över. Du får nog öppna upp pumpen och kolla.
 
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
Låter rimligt. Jag får väll plocka upp rubbet och se vad som hänt... tack för snabbt svar
 
Är det vanligt att pumpdelarna kärvar efter så kort tid? Inte ska man väll behöva skruva isär allt vartannat år, eller hur ser era erfarenheter ut?
 
Nej de brukar funka bra mycket längre än så.
 
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
Tack Daniel 109, då är det jag som har haft otur med pumpen.
 
K kloka_elin skrev:
På svärföräldrarnas lantställe (på en ö) finns en brunn med en gammal pump som fungerar sisådär. I princip alltid behöver man hälla i vatten där pumpkolven går upp och ner för att pumpen ska börja "ta", och sen hår det bra att pumpa, men nästa gång efter några minuter måste man fylla på igen. Tycker på din beskrivning att det låter som läckage i packningen.
Testade just att hälla på hett vatten, och då gick det såklart pumpa, som det alltid gör när man häller på vatten, men det gav inget bestående resultat.

Till saken kanske hör att den bara används sommartid, men då dagligen. Framemot högsommaren kan vattnet bli knappt, och då måste man hälla på mycket mer vatten innan pumpen börjar funka. På våren vid höga vattenflöden kan man vid något enstaka tillfälle börja pumpa direkt.

Någon som har något tips på vad som är fel och vad som bör göras åt det? Måste man byta packningar? Eller hur många chanser ska man ge hetvattentipset?
(Brunnen "ägs" av en samfällighet bestående av de fem husen på ön, samtliga bebodda av personer med tummen mitt i handen...)
Senkommet, men jag tycker det låter som att vattennivån i brunnen är för låg, så att packningarna ligger ovanför vattenytan och torkar mellan pumpningarna, och dessutom kanske bottenventilen suger luft om du inte fyller på vatten innan du börjar pumpa. Men jag är absolut ingen expert.
 
Pumpen ligger normalt sett över vattenytan. Det är inget problem. Det finns knappast någon möjlighet att den torkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.