Vi har en stor öppen spis mitt i rummet som vi aldrig använt till eldning sen vi flyttade in (8 år sedan). Troligen har inte tidigare ägare heller använt den speciellt mycket.

Då den står som den gör och öppen åt alla håll så känns det rätt brandfarligt. Det finns inga plåtar på golvet runt den och vi har möbler (soffa & matta t.ex som syns på bilden) väldigt nära.

Vad kan man göra åt detta för att kunna myselda i den (förutom att sota och få den godkänd förstås samt ev. rusta upp den). Kan man glasa in den? Svårt att fästa glaset kanske? Det ska finnas en luftkanal i botten så jag tror den inte behöver så mycket luft från övriga rummet i alla fall.

Eller kanske beställa något specialgjort galler som förhindrar eventuella gnistor? Vi fick med 4st galler på fot med huset, men de är långt ifrån heltäckande och det blir nästan 1dm öppning upptill i varje hål. Men det kanske duger så länge man eldar med "rätt" ved? Är det garanterat att t.ex björk inte sprätter iväg något?

Helt novis kring eldande så jag vet inte riktigt vart jag ska börja nysta..

Bild på spisen:
Öppen spis i vitt, fristående i rum med synlig del av soffa och matta, utan skyddsplåtar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du få den där godkänd att elda i är jag nästan övertygad om att sotaren kommer att kräva att ni lägger något obrännbart på golvet. Enda säkra är att ta dit sotaren och titta. Då får ni förslag på vad som måste göras.
 
dof dof skrev:
är jag nästan övertygad om
Säg som det är, det är ett oavvisligt krav!
Men det kanske ligger klinker under laminatgolvet?

Men har "spisen" någonsin använts för braseldning?
Finns det över huvud taget någon skorsten ovanpå?
Normalt skickar sotaren ut en avi om kommande sotning vart eller vart annat år,
och då och då skall en brandsäkerhetskontroll göras.

Det kanske är ett kvalificerat hemmabygge, som aldrig blivit godkänt.
 
Spisen har stått där sen huset byggdes och är väl murad från platta och hela vägen upp. Varit inne på att riva, men blir ju ett jätteprojekt.

Skorsten finns :)
En murad skorsten på taket av ett hus med takpannor, under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen vi flyttade in för ca åtta år sen så vi aldrig haft nån kontakt med sotare, så jag antar att tidigare ägare (som byggde huset) avsagt sig den tjänsten då de inte använt den på senare år. Men nog tror jag de använt den tidigare, dvs för kanske 20-30 år sen.

Men att ta hit en sotare kanske är steg 1 då för att utreda vad som behöver göras?
 
Kravet på eldstadsplan säger att en eldstadsplan ska ha sådan utsträckning och vara av sådant material att antändning inte kan ske. Hur man löser det är upp till byggherren. Det finns alltså inget detaljkrav på hur en eldstadsplan ska utformas. En vanlig lösning är att lägga ett icke brännbart material 30cm utanför eldstaden, och 20cm åt sidorna. Möjligen kan man ha tänkt sig att avståndet in till själva fyrfatet i detta fall är så långt att ingen risk för antändning av golvet föreligger.

Hur som helst så är det du som är ansvarig för ditt brandskydd och inte den ständigt återkommande "sotaren". Du måste alltså finna en lösning som uppfyller BBR:s krav på brandskydd för lokaleldstäder. Vid en brandskyddskontroll så kan sotaren påpeka att något inte följer kraven. Det innebär inte samtidigt att allt annat följer kraven.

En bra hemsida med råd om hur man kan utforma brandskydd runt eldstäder finns hos Umeå Andra Sotningsdistrikt.
http://umesotning.se/?page_id=59

Om eldstaden inte sotats och brandskyddskontrollerats kontinuerligt så har du hur som helst eldningsförbud nu. Kolla med räddningsnämnden i din kommun om din eldstad är registrerad.
 
Okay.. ja, själva fatet i mitten har måtten 50x50 och yttermått på kringliggande järn är 110x110. Dvs, det är 30cm åt alla håll med obrännbart material. Kanske inte är en slump att de valt de måtten helt enkelt.

Med medföljande gnistskydd ser det ut så här (som vi har 4st av då):
En öppen spis med gnistskydd och inre mått 50x50 cm, omgiven av vit obrännbar ram 110x110 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det ska väl mycket till att något ska "ramla ut" på golvet och antända, men det är gott om utrymme för gnistor. Men eldar man med rätt sorts ved så sprätter det kanske inget? Som sagt, är eldningsnovis :)
 
Det är ju trevligt med några värmeljus också

Flera tända värmeljus på en mörk bakgrund, vilket ger en mysig och varm atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är ju trevligt med några värmeljus också

[bild]
Lite dyrt kanske
 
L
Elda allt utom gran , SPRÄTTVIRKE , gnistskydden ser ju perfekta ut i höjd , men kolla om eldningsförbud finns det är sotarn som vet det
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är ju trevligt med några värmeljus också

[bild]
Alcogel....

Ta mått annars på öppningarna, låt en glasmästare skära till glas, sätt fötter på glaset.......
 
Normal brasved sprätter inga gnistor.
 
Hojte Hojte skrev:
Lite dyrt kanske
Helt off topic; men nån gång såg jag en uträkning att det var billigare att elda med ,IKEAs tror jag det var, värmeljus än att elda med olja. Detta gäller förstås inte en öppen spis, men som faktakuriosa lite intressant.
 
Ser ju riktigt snyggt ut med dom gnistskydden. Be sotaren kolla på spisen, säger han ok. Elda sedan med Björkved, sprätter inte.
 
R RoBo skrev:
Ser ju riktigt snyggt ut med dom gnistskydden. Be sotaren kolla på spisen, säger han ok. Elda sedan med Björkved, sprätter inte.
Tråkigt att inte kunna sätta fyr med diverse furuemballage från jobbet
 
K Keld skrev:
det var billigare att elda med ,IKEAs tror jag det var, värmeljus än att elda med olja
Vill minnas att jag sett någon liknande jämförelse mellan värmeljus och el från elnätet.
Också till värmeljusens fördel :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.