Lägger det under "juridik" även om "mänskliga relationer" hade varit mer passande. :)

Har ett litet projekt på gång. Jag bor i ett egetbyggt tiny house på hjul på ett ställe på landet som jag hyr (500kr/mån). Det är ett förfallet ställe med en gammal lada (som regnar in), ett gammalt torp där skorstenen är igenmurad och är fullt med gammalt skräp, två fallfärdiga bodar och en liten stuga på 18m2 som är helt genomruttet i golvet då det har regnat in innan markägaren köpte tomten och slängde på ett plåttak.

Jag har börjat riva i stugan och stommen verkar okej, mest inneväggar och isoleringen som ruttnat, alla 2tum4 i väggarna är okej och det är murad grund, så det finns möjlighet att fixa upp.
Kommer ta mycket tid och arbete men inte kosta så mycket, vilket passar mig bra då jag är långtidssjukskriven.

Jag undrar om det är en bra idé att lägga pengar på att fixa upp huset? Tanken är att ha det som växthus (kan få tag på ett gäng gratis 2-glasfönster), gästhus, tvättstuga (det är indraget vatten).
Jag trivs jättebra på stället och kommer bra överens med min hyresvärd. Har ingen ekonomi att köpa ett eget ställe men har tiden och lite pengar jag skulle kunna köpa isolering, väggpanel, vindpapp etc. för och lägga på huset. Ligger mycket virke ute i ladan som skulle kunna bli brädfodring och annat.

Fast om jag blir uppsagd ifrån hyreskontraktet har jag ju kastat pengarna i sjön om jag måste flytta om ett år. Även om det inte finns någon indikation att hyresvärden är trött på mig.

Några tips på hur man kan göra för att det ska bli "rätt"?
Skriva något extra i kontraktet?
Köpa loss själva stugan för 1kr men hyresvärden äger tomten?

Tankar och funderingar mottages gärna. Hoppas det inte är för rörigt.. Det är alltså inga problem alls nu och hyresvärden kommer ibland med traktorn och kör bort det jag rivit, det är bara i mitt huvud jag undrar. :)
 
L
OM du repar det huset , hur mycket och seriöst har du tänkt det , vad det kan vara värt för ägaren , om du sätter det i stånd är svårt att säga , men kan du få honom att kontanta det som köps , så har du bara tappat a-tid , och kan svälja det
 
Hus på arendetomter brukar ju ändå ha ganska begränsat värde. Men det är ju bättre än att inte äga något. Men om skicket är så dåligt kan det kanske vara möjligt att köpa ut det trots allt. Det låter ju inte som att byggnadsvärdet kan vara så högt. Men om läget är bra kan det kanske bli för dyrt ändå.
 
Hade tänkt det "seriöst" men lite "alternativt" också. Tänker t.ex strunta i torpargrunden och gräva ut, lägga in singel, cellplast, sand och sedan ett tegelgolv. Tror jag kan få tag på gratis tegelstenar. Så det kommer ta en jädrans massa tid, men inte kosta så mycket. Tänker det inte kommer gå på mer än max 20 000kr då fönster blir gratis, tegel gratis (förhoppningsvis) etc.

Värdet är nog noll kronor på huset just nu, oklart om det ens finns med på något papper. Utsikten är igenvuxen med 5-6 stora tallar bland några ekar, så får man röjt blir det jättefint.

Är oklart om det skulle vara värt något för ägaren oavsett om det rustades upp eller revs. Han vill helst inte ha hyresgäster han behöver ansvara för, typ att någon skulle ringa honom mitt i natten för det läcker vatten ur kranen.
Men eftersom jag har mitt hus på hjul och bara parkerar det där är det ju lite annorlunda med mig, plus att jag försöker vara till nytta och röja i ladan t.ex . Försöker vara till så lite besvär som möjligt över lag så jag får stanna. :)
Men inte säker på att han blir glad om jag kommer med ett förslag som kostar honom pengar.

Detta är ju "ute på landet" med handslag och ordlöften. Så därför jag startade tråden så jag kunde bolla lite idéer så jag kan komma med ett bra förslag till honom sen.

Men om jag köper huset nu för en struntsumma men han äger marken, och jag sen flyttar/blir uppsagd från kontraktet vad händer med huset då?
 
Redigerat:
Då blir det ett hus på så kallad ofrigrund. Han kan i princip inte bli av med det med mindre än att köpa det. Så det kan vara något han inte vill låsa sig till heller. Det blir ju bara spekulationer när man inte vet alls vad markägaren vill.

Om du hyr så kan du ju ha ett avtal där du är ansvarig för allt underhåll. Då blir det inget åtagande för ägaren. Men se till att få ett avtal med besittningsrätt och regler för hur hyran ska sättas, Så att du inte blir utslängd när du lagt ner tid och pengar på fastigheten.
 
tack, Daniel 109. Inte helt 100% klar med vad det innebär, många nya termer...
Jag har just nu i princip bara ett handskrivet kontrakt med en månads uppsägningstid för vardera parten och ett handslag om att "vi ser hur det blir" gällande mitt boende här. Har bott här i lite över ett år nu.

Bästa för min del vore ju om jag fick bo kvar så länge jag ville och om jag flyttar/blir utslängd kunde hyra ut huset.
 
Lite mer än en månads uppsägningstid vill man nog ha om man lägger ner resurser på att fixa stället. Han kanske är villig att ge dig ett längre kontrakt nu när han vet vem du är. Alternativt att du bli kompenserad för jobb och utlägg om du blir uppsagd. Det finns många möjliga upplägg.
 
D Daniel 109 skrev:
Lite mer än en månads uppsägningstid vill man nog ha om man lägger ner resurser på att fixa stället. Han kanske är villig att ge dig ett längre kontrakt nu när han vet vem du är. Alternativt att du bli kompenserad för jobb och utlägg om du blir uppsagd. Det finns många möjliga upplägg.
Mmm, har allt tänkt på att be om längre uppsägningstid, men vill inte vara till besvär heller.
Kompensation vid ofrivillig flytt låter ju bra i mina öron. Har svårt att veta hur hyresvärden skulle reagera.
 
D09
Har du fått ok på att riva i väggar etc ?

Hyran tyder lite på att hyresvärden känner till skicket.

Jag tror inte man är speciellt sugen på att krångla till ett hyreskontrakt där inkomsten är 500kr månad.

En deal skulle som nämnt vara att hyresvärden står för materialet, reducerad hyra och du tiden. Är tiden värd att lägga på huset istället för att vila med tanke på sjukskrivningen.

Kan försäkringskassan ha synpunker på ditt handhavande om det kommer upp till ytan. Dvs anse att du är arbetsför. T ex de får ett anonymt tips av någon som stör sig på dig idag eller i framtiden.
 
D09: Jadå, hyresvärden sa jag fick "göra vad jag ville med huset" när vi förra sommaren stod i det mögliga huset och övervägde om vi skulle bränna ned huset.
Fast då hade jag pratat om växthus, medans det nu lutar åt ett vedeldat attefallshus med panoramafönster (av gamla fönster) åt söder.

Mmm, fast också oklart om han vill stå för materialkostnaden då han bara får in 500kr/månaden.

När det kommer till tid och sjukskrivning så:
Jag kan jobba några timmar då och då, om jag kan ta paus i en timme eller två för att sedan kanske komma tillbaka eller så kan det gå 4-5 dagar då jag inte orkar något och sedan kan jag jobba 13 timmar två dagar i sträck utan problem. På dom nätterna jag inte kan somna förrän 0500 försvinner hela dagen åt att försöka vila igen den missade sömnen. Det går liksom inte att anställa mig på heltid och jag har läkarintyg på det.
Har gått hemma och egentligen inte gjort något på över ett år sedan vagnen blev klar och har gått upp i vikt och blivit mera hängig. Men sedan jag började riva och prata om renovering har flickvännen sagt jag blivit gladare, vilket gjort henne gladare, vilket gjort mig gladare.
Så jag behöver något större projekt att sysselsätta mig med, även om det får bli på min tid.
Så kanske är värt pengarna för materialet om jag ser det som terapi/friskvård... :thinking:
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
D09
N Nikenik skrev:
D09: Jadå, hyresvärden sa jag fick "göra vad jag ville med huset" när vi förra sommaren stod i det mögliga huset och övervägde om vi skulle bränna ned huset.
Fast då hade jag pratat om växthus, medans det nu lutar åt ett vedeldat attefallshus med panoramafönster (av gamla fönster) åt söder.

Mmm, fast också oklart om han vill stå för materialkostnaden då han bara får in 500kr/månaden.

När det kommer till tid och sjukskrivning så:
Jag kan jobba några timmar då och då, om jag kan ta paus i en timme eller två för att sedan kanske komma tillbaka eller så kan det gå 4-5 dagar då jag inte orkar något och sedan kan jag jobba 13 timmar två dagar i sträck utan problem. På dom nätterna jag inte kan somna förrän 0500 försvinner hela dagen åt att försöka vila igen den missade sömnen. Det går liksom inte att anställa mig på heltid och jag har läkarintyg på det.
Har gått hemma och egentligen inte gjort något på över ett år sedan vagnen blev klar och har gått upp i vikt och blivit mera hängig. Men sedan jag började riva och prata om renovering har flickvännen sagt jag blivit gladare, vilket gjort henne gladare, vilket gjort mig gladare.
Så jag behöver något större projekt att sysselsätta mig med, även om det får bli på min tid.
Så kanske är värt pengarna för materialet om jag ser det som terapi/friskvård... :thinking:
Om du ser det som terapi/ friskvård så har du kommit till rätt forum ;) (y) :crysmile:

Tänkte bara så du inte förvärrar din situation/ hälsa etc :)

Kan hålla med om att bättre att göra något än att fastna framför en tv. Man känner vad som gör att man kan ladda energi och vad som kostar.

Känner du hyresvärden väl ?

Sant att denna kanske inte är intresserad av att lägga pengar på huset. Grejen är att hyresvärden kan ju höja hyran rätt så bra om standarden blir bättre. Har nog inte hört en hyra på 500kr/ månaden innan faktiskt så det låter som stället är lite " kantstött" ;)
 
D09 D09 skrev:
Om du ser det som terapi/ friskvård så har du kommit till rätt forum ;) (y) :crysmile:

Tänkte bara så du inte förvärrar din situation/ hälsa etc :)

Kan hålla med om att bättre att göra något än att fastna framför en tv. Man känner vad som gör att man kan ladda energi och vad som kostar.

Känner du hyresvärden väl ?

Sant att denna kanske inte är intresserad av att lägga pengar på huset. Grejen är att hyresvärden kan ju höja hyran rätt så bra om standarden blir bättre. Har nog inte hört en hyra på 500kr/ månaden innan faktiskt så det låter som stället är lite " kantstött" ;)
Hehe, ja, detta känns rätt. :) Och tack för omtanken. Just nu känns det väldigt bra med projektet eftersom allt är på mina villkor och det är något att se fram emot. Göra lite nytta här i världen.

Har bara känt hyresvärden sen jag knackade på förra året, visade en bild på mitt tiny house och frågade om han visste något ställe jag skulle kunna stå på. Jag lämnade lappen, körde vidare till nästa ställe och två veckor senare ringde han och sade jag kunde komma och bo på prov.
Hyran är såpass låg då ingen bott här på länge och hyresvärden köpte stället då förre ägaren gick bort för att kunna äga all skog runt om. Huset (på hjul) jag bor i är ju mitt så hyran är ju mer en parkeringsavgift. Men utan mig står ju stället bara och förfaller.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag tycker att du ska satsa på stället! Mest för att det håller dig igång och förmodligen får dig att må bättre. Är det den typ av ruckel jag ser framför mig behöver du nog lägga ner väldigt mycket tid och eller pengar för att det ska få ett värde för någon annan, så räkna inte med att du kan få någon ersättning av ägaren vid avflyttning.

Vad som däremot skulle kunna vara möjligt är att stycka av gårdscentrum från skogen och att du köper den nya bostadsfastigheten. Men det kostar förstås. Nedan är en försiktig beräkning över saker som kan kosta, vilket kan vara värt att väga mot de 6.000 kr/år du betalar nu.
  • Avstyckningsavgift, 40–60.000 kr, engångsavgift.
  • Friköpningskostnad, 5–10 kr/kvm, kanske en premie för att det finns el och vatten? Husen räknar jag till noll kr. 15–75.000 kr, engångsavgift.
  • Fastighetsavgift, det finns ett maxbelopp på 7.500 kr/år, men förmodligen hamnar du på under 1.000-lappen per år.
  • Godkänt avlopp, kommunerna håller nu på att inventera alla gamla enskilda avlopp. Ditt behöver säkert bytas till en kostnad om ca 30.000 kr. Man har tre år på sig från första inspektion tills att det ska vara bytt. Engångskostnad.
  • Sophämtning, försäkring, el, del i vägsamfällighet m.m. Vet inte om du betalar något av detta redan (väg blir du nog "automatiskt" delägare i vid avstyckningen om huset inte ligger vid allmän väg), kanske 1.000–1.500 kr/månad (exklusive uppvärmning).
För en engångskostnad på 75–150.000 kr plus en månatlig kostnad på ca 1.000–1.500 kr skulle du alltså kanske kunna äga det hela istället för att hyra. Sen medför hus alltid oväntade kostnader, men det är du säkert medveten om.

Jag vet förstås inte om det är orealistiska pengar för dig, eller om bonden är intresserad av att sälja. Ett köp behöver dock inte ske nu, utan du skulle kunna fråga om det är en möjlighet i framtiden. I så fall kan ni kanske enas om ett ungefärligt pris per kvm nu och vad som i så fall skulle kunna styckas av, så att du vet att du får en möjlighet att behålla frukterna av ditt arbete.

Men som sagt, i första hand tycker jag att du ska göra det för att hålla igång och kunna komma tillbaka som en produktiv medborgare. :)

Lycka till!
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Har sovit på saken och har nog bestämt mig att jag bara kör på, betalar själv och ser det som friskvård där jag potentiellt får en fin stuga att vistas i den tid jag är här.

Nötegårdsgubben: Skulle ta över 25år att gå plus med den kalkylen, för att inte prata om allt krångel med papper och objudna inspektörer för både mig och hyresvärd. =/

Hyresvärden och hans bror var här idag och tittade på rivningen och hämtade kärran med skräp. Vi pratade om tegelstenar och grus. Dom visste inte vart det fanns tegelstenar just nu, däremot hade dom grävt ned en riven skorsten några mil härifrån på 80-talet...
Fanns också en bekant med lastbil dom brukade köpa grus av. Så verkar inte vara något problem att hyresvärden ringer sin bekant som kör hit grus och sand för grunden och jag betalar.

Min budget på 20 000kr (plus väldigt mycket tid) är allt jag har och kan eller vill inte låna pengar heller. Utspritt över ett gäng månader borde det inte bli så ansträngt.
Kanske hinner få klart golvet och slängt in en kamin innan vintern och då har jag en vedeldad verkstad jag kan gå och pyssla i till våren, då jag sätter in fönster och gör det till växthus, sedan snickrar ett enkelt kök...
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.