Vi har en vildsådd Rönn som vi gillar. Var liten när vi köpte huset för 13 år sen. Men den står nära grannens hus, det till höger om trädet. Vårt hus till vänster på andra bilden. Det vi behöver göra för grannens skull är att ta ner en av de längst sittande grenarna åt deras håll.

Hur och när ska vi göra det för att orsaka minst skada på trädet? Har ni några råd? Har börjat söka info på nätet men inte kommit så långt än.

Som information, häcken står precis på deras sida om tomtgränsen. Rönnen är dock något år äldre än deras hus.
 
  • Rönnträd nära ett hus med utsträckta grenar över gräsmatta och intill häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Medelstor rönn mellan två hus med gräsmatta och häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapa strax utanför grenkudden med en vass såg och håll i grenen när ni sågar så att det inte riskerar att fläkas upp. Var noga med att såga hela vägen igenom och inte försöka bryta det sista av samma orsak. Sedan tror jag inte att det är så kinkigt. Det krävs mer än att såga av ett par grenar för att döda ett träd. Titta på trädet och försök avgöra om det blir snyggare att ta lite på andra sidan också. Detta för att minska risken att trädet ser halvt ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kapa strax utanför grenkudden med en vass såg och håll i grenen när ni sågar så att det inte riskerar att fläkas upp. Var noga med att såga hela vägen igenom och inte försöka bryta det sista av samma orsak. Sedan tror jag inte att det är så kinkigt. Det krävs mer än att såga av ett par grenar för att döda ett träd. Titta på trädet och försök avgöra om det blir snyggare att ta lite på andra sidan också. Detta för att minska risken att trädet ser halvt ut.
Tack för råden.
Angående tidpunkt, tänkte vi nu under augusti enligt JAS-regeln. Har du, eller någon annan, en avikande åsikt?
 
Inte om årstiden men om metoden.

Det är mycket mindre risk att man river loss en massa bark runtom om man först kapar längre ut så grenstumpen blir 20-30 cm och sedan kapar man bort stumpen.
 
  • Gilla
screamin-daemon och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Inte om årstiden men om metoden.

Det är mycket mindre risk att man river loss en massa bark runtom om man först kapar längre ut så grenstumpen blir 20-30 cm och sedan kapar man bort stumpen.
Tack för tipset! :)
 
OXYD
Börja med att säga ett hack underifrån. Såga därefter ovanifrån. Då fläker man inte upp trädet när grenen ramlar.
 
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
OXYD OXYD skrev:
Börja med att säga ett hack underifrån. Såga därefter ovanifrån. Då fläker man inte upp trädet när grenen ramlar.
Tack för tipset!:) Jo jag läste det på ett annat ställe också. Kombinerat med kapa längre ut än slutsnittet först så hoppas jag det ska gå vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.