Hej,
Vi vill bygga ett uterum på vår gavel och vill gärna slippa att det ser så "påbyggt" ut som uterum ofta gör. Vi har hört att man tex bör följa husets takvinkel och material på fasad och tak. Det ger lite intressanta begränsningar. Här är några 3d-skisser på alternativa utformningar som vi väldigt gärna skulle smakråd och tips om:
1. Stort uterum med kreativ (alltför kreativ?) design så att det inte blir för trångt att gå mellan uterummet och carport/förråd. Vi provade att klippa hörnet även på taket, men det såg (också) lite konstigt ut. Placerat i liv med husets nordliga fasad så att vi får mycket "soldäck" söder om uterummet på altanen. Högt staket runt "soldäcket" då det finns väg och andra hus ganska nära söderut.
2: Uterummet skjutet söderut, med brutet sadeltak så att solen kommer fram bakom uterummets gavelspets en halvtimme tidigare.
3. Också ställt norrut i liv med husets nordliga fasad. Svår kompromiss mellan tillräckligt stort uterum och tillräckligt bred passage mellan uterum och carport/förråd.
4. Balkong på övervåningen istället för tak. Vet inte hur svårt det är att få till minst 4 grader fall på taket, eller vilka krav det stället på plintar o bjälklag under uterummet. Nu är det 12 tum bärlinor och 1,5m mellan plintarna där.

Husgaveln där uterummet ska placeras vätter rakt mot väst. Solen går ned bakom grannarnas träd kl 18-19 på sommaren. Vi vill gärna ha mycket plats för gäster, tänk kräftskiva. Men önskar också ha "soldäck" kvar utanför uterummet. Husets entre (ej utritad på bilderna) är mitt på norra långsidan och gångväg från carport passerar mellan uterummet och carport/förråd.
 
  • 3D-skiss av hus med integrerat uterum, soldäck och staket, med syfte att matcha befintlig arkitektur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett vitmålat hus med utbyggt uterum med sadeltak, intill en carport, inklusive en person och möblemang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av vit husgavel med tillbyggt glasat uterum och träaltan med staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett vitmålat hus med uterum i glas och trädäck med staket, och ett intilliggande tegeltakat förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Videos som visar de fyra alternativen ur fler vinklar:
 
Alt. 3 alla gånger
 
  • Gilla
p70
  • Laddar…
3:an! Vilken tycker du/ni själva?
 
2:an
 
Tack alla tre! Här är alternativ 2 med vanligt rakt sadeltak. Provar också en ide att ha kanalplast i ett fack för att få in lite ljus.
 
På frågan från @Da9911 om vilket vi själva föredrar så är det nog alternativ 2 med rakt sadeltak. Men alla fyra alternativ har sina fördelar, därför söker vi input från kloka människor här :)
Till exempel avvägningen mellan att ha samma takmaterial som huvudbyggnaden för estetiken mot att ha kanalplast för att få in ljus. Vad tycker ni där?
 
BirgitS
P p70 skrev:
Till exempel avvägningen mellan att ha samma takmaterial som huvudbyggnaden för estetiken mot att ha kanalplast för att få in ljus
I ett uterum där solen kan skina genom taket blir det väldigt lätt mycket obehagligt varmt, typ över 40 grader, och har man tänkt att ha växter där får de väldigt svårt att överleva. Finns ju trådar i forumet om de som skaffar väldigt dyra takmarkiser för att kunna stänga ute solinstrålningen.
 
  • Gilla
p70
  • Laddar…
BirgitS
Det blir mörkare inne när man bygger ett uterum framför ett fönster så det kan ju vara något att tänka på när det gäller vilket fönster man bygger för resp. har kvar.

1 och ursprungliga 2 tycker jag ser konstiga ut ihop med resten.
Har du prövat med alternativ 1 men dra ut plattan ända till takhörnet och sätta en stolpe där?
 
  • Gilla
p70
  • Laddar…
P p70 skrev:
Videos som visar de fyra alternativen ur fler vinklar:
Jag hade valt alt 3 eller 4, men hade också bett att få ett alternativ med pulpettak, dvs bara ett stort lutande tak.

För övrigt (tycke och smak) hade jag skippat alla brutna hörn (ex staktet i alt 4). Låt det var 90 grader det är stilrent och snyggare, samt mer praktiskt.
 
  • Gilla
p70
  • Laddar…
Tack @BirgitS, jättebra tips! Vi har andra fönster som inte påverkas av uterummet, så då borde det trots allt fungera att ha panntak på det. Vi vill ju inte att det ska bli ett växthus :)

Bra åsikter om alt 1 & 2! Även @pbol rekommenderar ju att skippa brutna hörn. Då lutar det ännu mer åt alt 2 med rakt sadeltak. Altangolvet är befintligt med sina brutna hörn så det får nog vara som det är.

Pulpettak har jag valt bort då jag tror att det inte skulle harmoniera med huset så bra, utan se ut som en udda påbyggnad. Jag har hört att man ska försöka följa huvudbyggnadens taklutning tex. Men om jag hinner ska jag skissa det alternativet också.
 
  • 3D-ritning av ett vitt hus med ett sadeltak och en anslutande uterum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag röstar på placering som alt.2 fast med sadeltak ist. för valmat.
Och som någon sagt innan; Utan brutna hörn.

Jag tycker inte att det så viktigt att ha samma tak, vinkel och material som huset.
Men ska det vara samma, så ska det vara exakt. Annars bättre att göra något mer avvikande.
 
Alt 3(sadeltak) samt kanalplast på taket för ljusets skull.
 
Du har inte visat hur omgivningarna ser ut, så det här kanske saknar relevans.

Har du funderat på att flytta planket längre från uterummet? Som det är ritat nu, kommer ni att sitta i ett uterum med väggar runt. Vill ni ha mer rymd, vem vill inte det i ett uterum, kan det vara en tanke att flytta planket/insynsskyddet till ex vis tomtgräns eller vänta med det.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Många fina idéer, men försök att välja bort planket, det ger bara instängd känsla. Försök skärma av med växter längre bort istället, tex häckar.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.