Jag och min grymma fru har begåvats med nytt hus med oinredd övervåning, den ska jag inreda själv.

Men det behövs en ganska ansenlig mängd material och det ska ju fås upp dit på ngt sätt. Hur hade ni gjort? Känns trist att bära 140 ark gips. 140 ark osb osv genom huset upp för trappan som visserligen är inklädd med skyddsmaterial.

Ta ut ett fönster och bygga tillfällig trapp? Ska man ta allt material på en gång?
Traktor? Bygghiss? ;) för att inte tala om all isolering, board, reglar ja herre gud detta måste ju utredas.
 
Jag har gjort samma sak två gånger. Man blir bra på att bära...
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Kranbil och balkong körde vi :)
 
useless useless skrev:
Jag har gjort samma sak två gånger. Man blir bra på att bära...
Så du bar upp allt material själv? Antar att man får ta ett gäng polare å bära järnet?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Kranbil och balkong körde vi :)
Det är väl ngt sånt jag tänker mig men det känns organisatoriskt ganska tjorvigt.
 
Är inte det här ett ypperligt tillfälle att köpa massor av byggnadsställning?
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Så du bar upp allt material själv? Antar att man får ta ett gäng polare å bära järnet?
Är man två så kan man ta två skivor åt gången. Bär man en kvart-halvtimme om dan så har man material så man klarar sig varje dag.
 
Är huset redan levererat? Annars be byggaren lyfta in materialet innan taket monteras.
 
Enklast är att man ber byggfirman lyfta upp skivorna innan taket är på plats. Lite sent nu, men ett tips när ni bygger nästa hus ;).
 
Enklast är att öppna i gaveln och hemleverans med kranbil

Jag fick hem ett par hundra meter med råspont som skulle upp på kallvinden
Det kördes ut med kranbil och skjöts in genom luckan, jag satt på vinden och styrde in
 
  • Gilla
Affea2
  • Laddar…
Finns det inget givet svar så ta trappan! Bränner ju lite kalorier och bygger lite muskler. Sen e de ju bra skryt att säga att man burit upp hela övervåningen! :D
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tar man in allt på en gång så krävs det ju lite planering innan så man inte istället får lägga en massa tid på att bära ikring grejerna för att de står i vägen. Jag tycker att det räcker med att ta hem material till ett par rum för att man ska börja få logistikproblem. Bättre att handla vartefter. Då blir det ju inte så surt att bära upp det heller.

Kolla också hur stora skivor du kan få upp i trappan. Jag som inte gillat att spackla föredrar ju 1200mm bred gips. Men 1200x2700 går inte uppför trappan. Så jag har fått köra med 900mm bred gips på väggarna där uppe.

För rum med snedtak så blir det ju ganska mycket småbitar av både gips och OSB. Då tycker jag att det har varit praktiskt att skära till dessa nere och bära upp dem färdigskurna. Dels kan man bära upp bitarna själv och dels slipper man bära ner spillet igen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
D09
Är huset på plats hade jag nog inte velat ha mer material än för att klara varje moment.

Material som ska flyttas eller är ivägen stör eller tar kanske skada.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Låter klokt.
Får kanske göra som de flesta anser och ta material för ett moment i sänder. Dvs i första hand board och 45x45 för luftspalt, sedan isolering och 45x95 och murarsnöre, efter det osb och efter det gips...

Med lite tur så får en framtida mig själv oroa sig för gipsen ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Fundera på om du inte skall spruta in isoleringen istället? Dvs du plaster in och sedan kommer någon och sprutar isoleringen i tak. Vad jag läst så blir det inte mycket dyrare och du slipper lite jobb plus kånka isolering.

Får man fråga vilket hus du byggt? Skall nog göra samma projekt om cirka ett år. Vi sitter och väljer husleverantör och skall nog bygga början på nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.