Hej.

Vi håller på och dränerar huset och håller på o bli klara. Igår märkte jag att det läcker vatten från en skarv. Betongrör på (150 mm)till plaströr (110 mm).

Det är ny skarv. Förut var det bara betongrör som vi har tagit bort.Brunnen är kvar och den är av betong. Skarven är kopplat mot vattenlåset.
Det verkar som det är under plaströret som det läcker. Skarven där. Har spänt så mycket det går. Har tryckt in
skarven så mycket det går mot betongen.
Skarv mellan ett betongrör och plaströr i en utgrävd grund, möjligt läckage problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska jag göra.? Vad gör jag för fel? Har någon annan lösning?

Hoppas ngn kan hjälpa mig.

Syns på bilden vad jag menar.
 
L
Läcker det mycket ,, titta i brunnen om nivån är i liv med rörets invändiga underkant ,
Vatten ligger alltid längst ner i rör , det kan vara lite otät , genom en flisa borta eller spricka i
betongröret , det kan vara så att det inte är riktigt rent rund röret , så gummit inte tätar röret betongen är inte riktigt jämn , om det endast läcker lite vid vattenförning , så är det nog inte att bry sig om det är ju inget vattenfall
 
Det läcker mycket.. Det tar stopp när vattennivån är samma som vattenlåset. Jag har stoppat i vattenslang i brunnen och låtit det rinna. Det är då det läcker.

Kan vara så att det är en spricka precis runt betongröret som är mot skarven. Men borde inte kanten på gummiskarven klara av den sprickan?

Kan det ha något med lutningen att göra? Att plaströret är för högt eller lågt jämfört med betongröret?
 
L
Beror på var spricken sitter

För att göra en lång historia kort , du ska ju ändå gräva igen allt ,
Gräv upp ca 10 cm under betongröret och lika mycket åt sidorna , du ska ha en grop som är under betongen intill brunnen och 20-30 cm i på plasten , sen torrt inget vatten i brunnen som kan rinna , fyll gropen under med betong och bygg upp så du kapslar in hela skarven med betong med ca 5-10 cm betong , då får du tät utan att mixtra på annat sätt , så gör man när man inte har gummidamask
 
ok. Med andra ord gjuta in muffen. På och under den? Det jag tänker är att det är sån stor skillnad på dimensionerna. Vilken nivå ska jag ha plaströret på? Det känns som om det är något med lutningen passformen att vattnet stannar kvar på sidorna. Att det är därför det läcker.

Vet inte hur jag ska förklara det hela.
 
L
Om jag förstått det rätt så ska vattnet försvinna ut i plasten
Eftersom det är plast har det ingen betydelse om det blir lite vatten kvar i , ( om du kollar om den höra delen i gropen är högre än där anslutningen till betongen är , så har du bakfall
men gör inte spå mycket , bara vattnet åker ut från brunnen , så allt OK , gjut in hela skarven enligt det jag skrev tidigare , så blir nog allt bra
 
ok. Tack för hjälpen vet då hur jag ska göra.:)
 
Anledningen till att det läcker är att röret på betongröret är inte helt rakt mot övre delen. Det är längst ner på betongskarven mot skarven det läcker.

Lägger upp en bild så ser man bättre.
 
  • Vinklad bild som visar en orangea rörtillkoppling till ett betongrör, inte rätt anpassat, vilket orsakar läckage vid skarven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Gör inget , skruva ihop med gummimuffen igen och gjut runt som jag sa tidigare det blir tät
ni kan inte få ihop det på annat vis , spelar ingen roll om ni förlänger plasten , ibland
görs skravning så här ::: plast in i betongrör , lite trasor runt som tätning , sedan gjutning över allt , blir tät det med
 
ok. ska jag bara gjuta skarven mot betongen eller den andra skarven mot plaströret också. Om man gjuter båda skarvarna, kan gjutningen knäckas när man täcker över allt med massor. Jag hade tänkt ha kvar övergångsmuffen på när jag gjuter.Många frågor kring gjutning.
 
L
M Martin_355 skrev:
ok. ska jag bara gjuta skarven mot betongen eller den andra skarven mot plaströret också. Om man gjuter båda skarvarna, kan gjutningen knäckas när man täcker över allt med massor. Jag hade tänkt ha kvar övergångsmuffen på när jag gjuter.Många frågor kring gjutning.
Gjut över allt som syns och lite till , gummimuffen ska hamna i betongen , under , över , längs med , ca 10 cm tjockt , när det är klart , fyll upp 5 cm , ( runt plast och betong ) trampa runt o.s.v. tills du är 20 cm över gjutningen , sen händer ingenting vid återfyllning , underlaget är stumt
 
Nu ser jag inte exakt vad för övergång du har där men det bör ju vara en excenter där plaströret hamnar i nivå med underkant betongrör, sen blir det aldrig helt tätt mot betong om du inte limmar/fogar med nåt. Eller gjuter in a klabbet, men det är ju inte rörmokar-elegant!
 
Varför inte byta brunnen också?
 
Jag tror Martin har grävt igen den gropen redan i höstas.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.