Hej!
Jag skrev kontrakt på ett hus igår, besiktningen ska vara 7/8 och jag har till 15/8 på mig att backa ur mitt köp.

Jag föll pladask för huset, en enplansvilla med källare från -69 där tiden stått still sen typ när det byggdes.

På visningen hittade vi mögel i krypgrunden som är under garaget. Garagedörren är ur funktion för den har svällt, kan dom ha koppling till varandra?
Det luktar fukt i badrummet.

Och nu igår ringde en som bor i byn och berättade att det är mögel i kallvinden.

I övrigt så är fasaden i fint skick, taket är bytt för drygt 10år sedan, ser ut som nytt!

Är detta kostsamma åtgärder? Jag är inte helt handlingsförlamad själv och har en del kontakter.

Sedan kan jag ju passa på att fråga om uppvärmning. Huset fick energideklararion D, åtgärder från den "besiktningen" var värmepump samt tilläggsisolera vinden.

Idag är det en vedpanna och en oljepanna. Vattenburen värme. Jag tänkte byta till pelletsbrännare med automatisk matning samt varmvattenberedare på el och ackumulatortank på ~1500l. Är jag på rätt bana? Jord, sol och bergvärme är uteslutet av ekonomiska skäl. Jag kommer att vara hemifrån 2 dygn i veckan pga jobb och har köpt huset ensam.
 
Problemet med dörren och grunden kan mycket väl ha med varandra att göra. Fukt i badrummet löser man med en fläkt.
Vinden får du titta närmare på. Finns det mögelproblem så blir det värre om du isolerar. Där behöver du göra något.

Med värmesystemet tycker jag att du är på fel spår. Pelletsbrännare har väldigt liten nytta av en ackumulatortank. 1500l behöver du definitivt inte. En mindre tank med varmvattenberedare kan vara vettigt om pannan är av laddtyp. Annars funkar det bäst utan tank.
 
D Daniel 109 skrev:
Problemet med dörren och grunden kan mycket väl ha med varandra att göra. Fukt i badrummet löser man med en fläkt.
Vinden får du titta närmare på. Finns det mögelproblem så blir det värre om du isolerar. Där behöver du göra något.

Med värmesystemet tycker jag att du är på fel spår. Pelletsbrännare har väldigt liten nytta av en ackumulatortank. 1500l behöver du definitivt inte. En mindre tank med varmvattenberedare kan vara vettigt om pannan är av laddtyp. Annars funkar det bäst utan tank.
Fukt i badrummet behöver alltså inte betyda att det bara är att slita ur allt och belåna sig ytterligare 150k?

Iom att taket är någorlunda nytt så tänker jag att fukten som blivit mögel antingen fanns innan man bytte taket eller kommer från värmen på våningen under? Jag har googlat mig till att man måste hitta orsaken till fukten/möglet, åtgärda och sedan sanera bort möglet så så långt är jag med.

Pratade med energi nånting på länsstyrelsen och hon sa att iom att jag jobbar borta och därmed inte kan elda jämt är pellets bäst. Ackumulatortanken ser väl till att värmen i elementen håller sig? Varmvattenberedaren tänkte jag enbart använda till dusch och kranar.
 
Stor acktank behöver man när man eldar med ved och gör en stor brasa då och då. En modern pelletspanna tänder sig själv och brinner en stund åt gången, så då har man inte samma behov av att ackumulera värme.

Vad gäller energideklarationen så är det tyvärr standardslutsatsen i alla dessa skojarprotokoll man tvingas betala för nu för tiden.
 
S
S SophK skrev:
Fukt i badrummet behöver alltså inte betyda att det bara är att slita ur allt och belåna sig ytterligare 150k?

Iom att taket är någorlunda nytt så tänker jag att fukten som blivit mögel antingen fanns innan man bytte taket eller kommer från värmen på våningen under? Jag har googlat mig till att man måste hitta orsaken till fukten/möglet, åtgärda och sedan sanera bort möglet så så långt är jag med.

Pratade med energi nånting på länsstyrelsen och hon sa att iom att jag jobbar borta och därmed inte kan elda jämt är pellets bäst. Ackumulatortanken ser väl till att värmen i elementen håller sig? Varmvattenberedaren tänkte jag enbart använda till dusch och kranar.
Det beror på vad du menar med fukt. Att badrummet i sig är fuktigt lång tid efter dusch åtgärdas lätt med ventilation. Är det fukt bakom tätskikt så är det troligtvis bara att riva o göra om.

Ett badrum behöver inte kosta 150k, Vårt badrum kostade 30-40k o då ingick allt porslin.
Man måste inte kakla badrum, i trähus skulle jag aldrig kakla ärligt talat.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stor acktank behöver man när man eldar med ved och gör en stor brasa då och då. En modern pelletspanna tänder sig själv och brinner en stund åt gången, så då har man inte samma behov av att ackumulera värme.

Vad gäller energideklarationen så är det tyvärr standardslutsatsen i alla dessa skojarprotokoll man tvingas betala för nu för tiden.
Alltså för en som är helt novis. Hur ska huset hållas varmt om jag inte har en acktank? Idag sitter det nån puttifnutt tank inuti vedpannan men på dom få litrarna hinner jag inte ens duscha innan det är kallt.
 
S SueCia skrev:
Det beror på vad du menar med fukt. Att badrummet i sig är fuktigt lång tid efter dusch åtgärdas lätt med ventilation. Är det fukt bakom tätskikt så är det troligtvis bara att riva o göra om.

Ett badrum behöver inte kosta 150k, Vårt badrum kostade 30-40k o då ingick allt porslin.
Man måste inte kakla badrum, i trähus skulle jag aldrig kakla ärligt talat.
Jag vet inte själv ärligt talat. Inväntar bes och ser vad han säger gällande fukten. Huset är inte brukat på säkert 1år så luktar ju unket av det med.

Hur lyckades ni komma undan så billigt? Jag har frågat i diverse grupper på fb men 100k verkar vara i snålaste laget.
 
S SophK skrev:
Alltså för en som är helt novis. Hur ska huset hållas varmt om jag inte har en acktank? Idag sitter det nån puttifnutt tank inuti vedpannan men på dom få litrarna hinner jag inte ens duscha innan det är kallt.
Huset hålls varmt genom att brännaren startar när vattnet svalnar. Ju mindre tank desto fler gånger om dan kommer den att starta, men det blir lika varmt i genomsnitt.
 
Vi renoverade badrum flr 30kkr. Visserligen utan porslin. Men det betalade vi inte mer än ett par tusen för.

Pelletsbrännare går igång när det behövs. Det behövs ingen stor tank för att lagra värmen. Det räcker med ett par hundra liter i pannan.

Fukten på vinden beror inte på att huset är varmt. Men sannolikt läcker det upp luft och ventilationen är för dålig. En badrumsfläkt kan faktiskt hjälpa en del även mot det.
 
Hemmakatten
Vi har en vattenmantlad pelletskamin för uppvärmning (golvvärme). En tillhörande tank på 500l och då inkluderar den en beredartank på 200 l för varmvattnet. Fungerar utmärkt. 1500l är verkligen för stort, som andra skrivit.
 
S
S SophK skrev:
Jag vet inte själv ärligt talat. Inväntar bes och ser vad han säger gällande fukten. Huset är inte brukat på säkert 1år så luktar ju unket av det med.

Hur lyckades ni komma undan så billigt? Jag har frågat i diverse grupper på fb men 100k verkar vara i snålaste laget.
Vårat badrumsjobb bestod av demontering av allt gammalt porslin, byte golvbrun, bort med gamla mattan o dit med ny. Upp med nytt porslin och ny belysning. Det tog inte många dagar.
 
Acctank gör det inte omöjligt att elda med pellets, pelletspannan kommer att brinna länge och stå still länge och sitter det varmvattenslinga i acctanken så löser det sig självt med varmvattnet.

Protte
 
Nej, det funkar utmärkt att köra pellets mot en tank. Men det är en onödig utgift. Det behövs ingen tank i det flesta fallen.
 
L
Pannan är i och för sig en tank , med pellets så kommer den att stanna och stoppa på inställt värde , och vad jag förstår shunta ut det som behövs , då är det nog lite överkurs med tank i den storleken , om den överhuvudtaget behövs , ska du elda med ved , så är det ett måste med tank , det går inte att elda pyrmodell , den ska gå med full fart , med tank så måste det byggas om lite med shuntregleringen , för att tömma tanken på värme ,
 
Så pelletsbrännare, acktank på 500l och varmvattenberedare 300l på el och jag är redo för vintern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.