Nån som har erfarenhet av att flytta ett hus?
Att riva,frakta och bygga det igen.
Är det värt besväret?
Vad kan man räkna med bli förstört vid rivningen?
Timmerhus med innerväggar. Ca 100 m2 Byggt nån gång 2009-10. Vad är det tex för nya byggregler efter det som man måste tänka på?

Har ev fått möjlighet att köpa ett hus på rot som både min sambo och jag fastnat för.
Priset blir lite mindre än en tiondel av vad det kostar som byggsats idag.
 
L
Vad du än gör , börja med att prata med någon timmerhusgubbe för att inte ramla i någon grop ,
det måste märkas varenda del som demonteras , annars är du ute det är inte helt enkelt att veta hur märkning ska göras av lekmän på detta , inklusive mig
 
  • Gilla
Storasnöån
  • Laddar…
Det är väldigt mycket arbete, förövrigt blir det ju ett billigt hus om det går att återanvända mycket som golv tak innerväggar lister, det är egentligen inte stommen till ett hus som är dyr utan innehållet. Som tex kök våtrum vvs el osv
 
S Storasnöån skrev:
Priset blir lite mindre än en tiondel av vad det kostar som byggsats idag
Ingår det samma o byggsatsen som det du får nytta av i det nya huset?

(är inte negativ till idén har själv funderat på det då man kan få en känsla i huset som är svår att uppnå i ett nybygge.)
 
L
Väldigt mycket jobb , jo jag tackar , hoppas att det inte blir för mäktigt , så till det som det gäller , ett våtrum är nog omöjligt att återvinna ,annat med tak , golv väggar e.t.c. finns chans till att återvinna , under förutsättning , det går att bort spik skruv o.s.v ,köket kanske inga större bekymmer , sen övrig installation vattenrör ,el om den ska återvinnas , det blir nog lite svårt
att få ihop det senare , men inte omöjligt , mycket virke att transporteras till nytt ställe ,
Har ingen uppfattning om flytt på det viset , bara sett lite vid uppbyggnad av ett flyttat
Hoppas att det går bra för er
 
Finns det inte firmor som jobbar med just det som man kan prata med?
Tänker på att de flyttar hus hela dagarna i Kiruna exempelvis.
 
wildeside
Har du inte egen lastbil med kran kommer det att kosta nån krona att ha en inhyrd under rivning/uppbyggnad
 
Till själva timmerstommen har jag lejt in en timmerbil som kan plocka ned och lasta.
 
L
larsbj larsbj skrev:
Till själva timmerstommen har jag lejt in en timmerbil som kan plocka ned och lasta.
OBS du måste märka upp alla stockar och numrera dom , brukar vara en bleckplåt instansad
och spikad på stocken med knut nr ??? stock nr ??? vänster höger ???? , annars kommer du aldrig rätt , att låta bilen plocka ned , utan att märka så är du körd i dubbel bemärkning
 
Tack för alla svar!
Mycket att fundera på nu.

Larsbj det ingår inte el och VVS i byggsatsen men som nån skrev här så har man nog inte så mycket nytta av el och rördragning iaf.
Möjligtvis ventilation isåfall.
 
Kanske ska tillägga att det är ett hus från Jörnträ som nuvarande ägare vill bli av med.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Det går säkerligen att återvinna en Grönfeldt elmaterial och sådant också. Men det är mycket jobb. Är det lämpligt all plocka ner det med timmerbil?
 
Mikael_L
Är det inte bättre att flytta det helt?
Husflytt-Savsjo.jpg
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kan gå med timmerbil om man inte skadar planken (timret).

Mikael det är 15 mil så det är nog inte så ekonomiskt att flytta hela tyvärr.
 
Mikael_L
S Storasnöån skrev:
Mikael det är 15 mil så det är nog inte så ekonomiskt att flytta hela tyvärr.
Avståndet i sig är inte problemet, det är fortfarande knappt dyrare bara för lite mer avstånd.
Det är mängden kraftledningar, teleledningar, broar osv som mest avgör om det är rimligt att flytta huset i ett stycke.

Samt hur trafikerade vägar det ska gå på, ja skicket på vägarna också.
Svårare att få tillstånd att spärra av hela E4, än någon mindre väg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.