Hej alla bygghemmare!
Vi har precis köpt en tomt av kommunen och håller på med vår planritning(1,5plans). vi pratar med den som har hand om tomtförsäljningen och hon nämner (då hon tror jag är en som ringt innan) att detaljplanen endast tillåter enplans hus. Hon menar att "B" som står i planbestämmelserna står för enplanshus. I planbestämmelserna står "B" förklarat med "Bostäder". Hur skriver man ut att de godkänner 1½planshus på planbeskrivningen annars?
Vad gäller egentligen och vad styr vad som gäller?
övrig info är byggnadshöjd 4m sadeltak och 5-45vinkel på taket.
Vi är ju intresserade av ett 1½planshus.
Jag bifogar planbeskrivningen och det gäller en tomt längst ner till höger.
Tacksam för all hjälp
http://www.ystad.se/globalassets/do..._a0_antagen_detaljplan_nybrostrand_19_10-.pdf
 
Verkar vara 1-plan eller 1 1/2-plan om väggen inte går över 70cm på 1/2-planet. Det betyder snedtak på andra våningen men det har ni säkert redan räknat med?
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkar vara 1-plan eller 1 1/2-plan om väggen inte går över 70cm på 1/2-planet. Det betyder snedtak på andra våningen men det har ni säkert redan räknat med?
Jo, det är tanken att det ska bli ett "normalt" hus med 240invändigt och sedan tak ovanpå det.så "yttertaket blir snedtaket" i den månen är det ett enplans, frågan är bara hur det skrivs om man får inreda "vinden" ?
 
Det får man om det inte står förbud mot inredd vind i detaljplanen.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…

Bästa svaret

Byggnadshöjd 4,0 är väl höjd över mark till yttertaket på långsidan.
Alltså bör man kunna bygga 0,3 m grund/golv + 2,4 m bottenvåning + 0,3 m bjälklag + 1,0 m till yttertak. och på det upp till 45° taklutning, så nog borde det gå att inreda en vindsvåning alltid. Och det står, som Jonatan79 påpekar, inget förbud mot att inreda vinden.

Annars är väl beteckningen 1-planshus och 1½-plashus inga benämningar som används i plansammanhang, utan frågan är alltså om vindsplanet uttryckligen förbjuds att inreda eller inte.
Men där står ju också "Enstaka mindre takkupor kan tillåtas".
Vad skall man ha takkupor till om man inte inreder?

Från min amatörhorisont :thinking:
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Skönt att det inte bara är jag som tolkar det så :)
Känns väldigt mysko att tjejen uttalar sig om hon inte har 100%koll.
 
K kanonkula skrev:
Känns väldigt mysko att tjejen uttalar sig om hon inte har 100%koll.
Det låter ju lite som att hon blandar ihop enbostadshus med envåningshus.
 
Jag tycker planen är väldigt tydlig. På vissa områden är markeringen B II. Enbostadshus med max två våningar. Där är även en högre byggnadshöjd angiven. De vill alltså inte ha ett tvåvåningshus med inredd vind där som i praktiken ger tre våningar.

På andra ställen i planen är det angivet B, enbostadshus med en lägre byggnadshöjd. Där står alltså inget om max antal våningsplan då detta ger sig självt i och med den lägre byggnadshöjden.

Med andra ord, 1 1/2-planhus är inga problem någonstans förutsatt att man håller sig till max byggnadshöjd.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter ju lite som att hon blandar ihop enbostadshus med envåningshus.
Ursäkta dröjsmålet. Nej, hon förklarade uttryckligen att B stod för enplanshus och de ville inte ha 11/2. Och planbeskrivningen var väldigt tydlig med bara B. :)
 
Ja, men vi pratar om samma sak, 1-planshus = 1 1/2-plans om vägghöjden på ovanvåningen understiger 70 cm :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, men vi pratar om samma sak, 1-planshus = 1 1/2-plans om vägghöjden på ovanvåningen understiger 70 cm :)
Ja, jag vet att planbeskrivningen tillåter hus tillräckligt stora för inredd vind :) ska bli spännande och lämna in bygglov och se vad som händer.:rolleyes:
 
Det finns en standard för vilka symboler som ska användas i en detaljplan och antalet våningar ska anges med romerska siffror, d v s om detaljplanen reglerar antalet våningar till en (1) för en viss tomt så ska den vara märkt med "I", två våningar = "II" osv. Det står även i detaljplanen som TS länkar till.

"B" däremot anger endast att det är fråga om bostäder.

Mer info: http://www.boverket.se/sv/om-boverk...boken-om-detaljplan-och-omradesbestammelser-/
 
Som flera andra har skrivit. Detaljplanen har ingen bestämmelse om max antal våningar utan enbart begränsning byggnadshöjd och takvinkel.

Eftersom det inte heller finns något förbud mot inredd vind så är det fritt fram för 1,5 plan.

1,5 plan finns över huvud taget inte som planbestämmelse utan man reglerar antalet våningar med eller utan inredd vind.

Som Tilt skrev här ovan säger bokstaven B ingenting om vilken typ av bostad som får uppföras.

Nu för tiden säger Boverkets allmänna råd att det är så här, med byggnadshöjd och takvinkel, man ska reglera, inte genom våningsantal. Mycket för att det ska bli tydligare med vad som gäller och det inte ska bli frågetecken om vad som är en våning osv.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
N Noell skrev:
Nu för tiden säger Boverkets allmänna råd att det är så här, med byggnadshöjd och takvinkel, man ska reglera, inte genom våningsantal. Mycket för att det ska bli tydligare med vad som gäller och det inte ska bli frågetecken om vad som är en våning osv.
Tack så mycket för ett bra svar!:) hoppas de tänker likadant.
Har du någon källa på det fall jag skulle behöva det?
 
K kanonkula skrev:
Tack så mycket för ett bra svar!:) hoppas de tänker likadant.
Har du någon källa på det fall jag skulle behöva det?
Boverkets allmänna råd finns här:
https://rinfo.boverket.se/DPB/PDF/BFS2014-5DPB1.pdf

Men de nya allmänna råden gäller från 2015 och efter denna detaljplan är från 2010 så här är det korrekt att begränsa med våningsantal (som det är gjort i vissa delar av detaljplanen).

Men det ändrar ju inte ursprungsfrågan. För att det enbart skulle vara tillåtet att bygga enplanshus så skulle det dels ha funnits en bestämmelse om antal våningar (I), och dels en bestämmelse om att inredd vind inte var tillåtet. Nu saknas båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.